اجاره کاتالیست در مراکز معاینه فنی برای دور زدن قانون/سهم ۸۳درصدی خودرو‌ها در انتشار آلاینده‌های گازی

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت:عده‌ای به دلیل هزینه بالای قطعات و عدم پشتیبانی گارانتی‌ها به اجاره‌ی قطعات در مراکز فنی خودرو روی آورده اند.

به گزارش پرشین خودرو، داریوش گل علی زاده معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های اخیر، شاخص آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون بوده است، در حالی که معمولا در تابستان سه سال اخیر شاخص اصلی آلودگی هوا، آلاینده اوزون بوده است.

وی افزود: این آلاینده، یک آلاینده ثانویه بوده که در حضور اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار ودر مواجهه با تابش نور شدید خورشید ایجاد می‌شود که متاسفانه آلاینده بسیار خطرناکی است.

خودروهای داخلی از نظر کیفیت با استاندارد ها روز فاصله دارند

گل علی زاده در مورد سطح استاندارد خودرو‌ها گفت: خودرو‌های بنزینی سواری داخلی یا وارداتی باید مطابق استاندارد‌ها باید یورو 5 باشند و خودرو‌های دیزلی مطابق استاندارد یورو 4 با فیلتر جاذب دوده و یا استاندارد یورو 5 اروپا باشند، البته فعلا از نظر کیفیت خودرو‌های تولیدی با استاندارد‌های روز اروپا فاصله داریم و از سال آینده باید این استاندارد‌ها به یورو 6 ارتقا پیدا کند.

وی افزود: نظارت بر انطباق خودرو‌های تولیدی با استاندارد‌های آلایندگی از طریق آزمایشگاه‌های آزمون آلایندگی انجام می‌گیرد و اگر نتایج آزمون منطبق با استاندارد‌های سازمان محیط زیست بود، مجوز شماره گذاری به پلیس راهور ارسال خواهد شد.

سهم 61 درصدی خودروها در انتشار ذرات معلق در هوا

وی در خصوص منابع انتشار آلاینده‌های هوای تهران گفت:بر اساس مطالعات انجام شده سیاهه انتشار آلاینده‌های تهران که بر اساس داده‌های سال 1396 منتشر شده است، سهم خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها در انتشار آلاینده‌های گازی حدود 83 درصد و در انتشار ذرات معلق حدود 61 درصد است، که از این مقدار، خودرو‌های دیزلی سهم بیشتری نسبت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌ها دارند.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مشکلی که اکنون در خودرو‌های تولید داخل وجود دارد این است که متاسفانه این خودرو‌ها چند سال پس از تردد، از سطح استاندارد‌های آلایندگی خارج می‌شوند، یعنی تجهیزات کنترل آلایندگی خودرو مانند کاتالیست و با کنیستر نصب شده کارایی لازم را از دست می‌دهند و انتشار آلاینده‌ها حتی در چهارسال معاف از معاینه فنی بیش از حدود مجاز می‌شود، این نظارت‌ها باید از سوی مراکز معاینه فنی صورت گیرد، اما از آنجایی که خودرو‌های نو شماره 4 سال معاف از معاینه فنی هستند در صورت خرابی و یا نیاز به تعویض قطعات مربوط به آلایندگی، بدلیل هزینه‌های نسبتا بالا از جانب مالک خودرو تعویض نمی‌شوند و یا از اجناس مرغوب استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: بار‌ها شاهد این قضیه بوده ایم که برخی مالکین خودرو پس از گذشت مدت زمان 4 ساله زمانی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، در صورت خراب بودن کاتالیست به جای تعویض آن، اقدام به اجاره‌ی کاتالیست می‌کنند، متاسفانه موضوع اجاره کاتالیست جهت اخذ برگه معاینه فنی به صورت علنی تبلیغ می‌شود، این اقدام ناشی از هزینه‌های بالای قطعاتی مانند کاتالیزور و .. و عدم پشتیبانی گارانتی‌ها است.

این مقام مسئول گفت: منبع تولید برق در کشور ایران سوخت‌های فسیلی مانند گاز، مازوت، نفت و گاز و گازوییل است، تمام نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخاری از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، البته نیروگاه‌های بخاری، علاوه بر گاز و نفت گاز، می‌توانند از مازوت هم استفاده کنند، این در حالی است که محتوای گوگرد مازوت تولیدی کشور حدود 3/5 درصد وزن حجمی معادل 35 هزار قسمت در میلیون (ppm) است و بدلیل عدم تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم‌های کنترل آلایندگی، آلاینده‌های گازی اکسید‌های نیتروژن، دی اکسید گوگرد؛ و ذرات معلق را منتشر می‌کنند.

گل علی زاده در مورد مقایسه میزان آلودگی خودرو‌های برقی با خودرو‌های با سوخت فسیلی گفت: هرچند انرژی مورد نیاز برای خودرو‌های برقی از طریق نیروگاه‌های حرارتی با سوخت‌های فسیلی است، ولی نسبت به خودرو‌های بنزینی و دیزل سوز، به مراتب آلودگی کمتری تولید می‌کنند و قابل مقایسه نیست.

معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: در کلان شهر‌هایی مانند تهران، کرج، مشهد و .. که سهم منابع متحرک در انتشار آلاینده‌ها و آلودگی هوا بالاتر از منابع ثابت است، چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پاک و تلفیقی، از رده خارج کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده و توسعه خودرو‌های کم مصرف و الکتریکی نداریم.

وی افزود: در سال‌های آینده باید به مرور خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی را جایگزین خودرو‌های بنزینی و دیزلی و پرمصرف کنیم.اما نباید غافل شد در شرایط فعلی در شهر تهران حتی اگر خودرو‌ها و سوخت‌ها مطابق استاندارد باشند، به دلیل اثرات تجمعی ناشی از تجمع و تراکم منابع متحرک و ثابت که بیش از ظرفیت خودپالایی هوا است، در فصل سرد با پدیده وارونگی آلودگی هوا، حتما با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد، لذا چاره‌ای نیست که علاوه بر انجام باید‌ها شامل موارد اشاره شده، به برخی از نباید‌ها هم توجه کرد، مواردی چون؛ بارگذاری جمعیت، فعالیت، توسعه، صنعت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مغایر سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و ...

گل علی زاده در پاسخ به اینکه چرا در کشور ایران با وجود ظرفیت مناسب برای استفاده از تولید انرژی خورشیدی، وزارت نیرو اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: بر اساس قانون هوای پاک، وزارت نیرو موظف است، هر ساله 30 درصد از میزان توسعه برق را به انرژی‌های تجدید پذیر اختصاص دهد، ایران از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی در رتبه اول قرار دارد، اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های اولیه احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر و قیمت ارزان انرژی، جاذبه لازم جهت مشارکت بخش خصوصی ایجاد نمی‌شود، لذا، حمایت دولت جهت تسهیل گری و اعمال سیاست‌های تشویقی می‌تواند در این خصوص گره گشا باشد.

وی تصریح کرد: اگر توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور انجام شود، میزان آلودگی هوای کشور به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر اگر گاز طبیعی در اختیار نیروگاه‌ها قرار بگیرد و نیروگاه اقدام به تولید برق کنند، می‌توانند با تامین سوخت پاک مورد نیاز صنایع و بخش تجاری و خانگی کلانشهرها، بخش عظیمی از آلودگی در حوزه صنایع و منابع ساکن مانند نیروگاه‌ها را کاهش دهند حتی در صورت بروز حوادث غیر مترقبه مانند زلزله و آتش سوزی، خطرات و تهدید‌های ناشی از انفجار گاز ساختمان‌ها هم رفع خواهد شد و از این منظر هم حائز اهمیت می‌باشد البته بایستی زیرساخت‌ها و ابعاد اجرایی آن را مورد توجه قرار داد، در حال حاضر، بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های اسکاندیناوی، آلمان، اسپانیا، هند، ژاپن و امارات سرمایه گذاری‌های خوبی در حوزه نیروگاه‌های تجدید پذیر انجام داده اند و به سمت تولید و فروش انرژی‌های پاک رفته اند و آینده کشورشان را از منظر تامین انرژی تضمین کرده اند.

کد خبر 134396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha