12 تریلیون دلار هزینه برای دستیابی به آلایندگی صفر در آسیا

بر اساس گزارش منتشر شده از بانک هلندی ING سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی 12.4 تریلیون دلار برای رسیدن به اهداف آلایندگی صفر در سامانه های حمل و نقل خود هزینه خواهند کرد.

به گزارش پرشین خودرو، برای چین 11 تریلیون دلار حدود 1.8 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه تا سال 2060 خواهد بود. بیشترین سرمایه گذاری در چین هم روی صنعت دریایی است که باید به سمت تولید کربن صفر پیش برود مخصوصا با این احتساب که تا سال 2060 حمل و نقل دریایی چین 120 درصد رشد خواهد داشت.

البته ذکر این نکته هم مهم است که سه کشور چین، ژاپن و کره، مسئول تولید دو سوم از آلایندگی های کربنی در آسیا-اقیانوسیه و تقریباً یک سوم آلایندگی های کربنی جهانی هستند. هم ژاپن و هم کره جنوبی وعده داده اند که تا سال 2050 به کربن صفر می رسند چین سال 2060 را هدفگذاری کرده است. وقتی می گویند کربن صفر به معنی آن است که میزان جذب دی اکسید کربن اتمسفر هم اندازه میزان تولید آن باشد و مستلزم آن است که به روش های مختلف هم در تولید دی اکسید کربن کاهش ایجاد شود هم به روش های مختلف میزان جذب دی اکسید کربن از اتمسفر افزایش یابد.

بر اساس گفته ی رابرت کارنل رئیس تحقیقات و نویسنده گزارش ذکر شده در بالا می گوید: «12.4 تریلیون دلار معادل 90 درصد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2020 بوده است.»

با صرف این هزینه، بخش های مختلف از جمله ناوگان خودروهای برقی، ریلی، کامیون های هیدروژنی، هوانوردی، کشتی هایی که آمونیم می سوزانند همگی تحت پوشش این سرمایه گذاری عظیم قرار خواهند گرفت.

این 12.4 تریلیون دلار شامل زیرساخت های جایگزینی ناوگان های فعلی، ایجاد جایگاه شارژ باتری خودرو یا ذخیره سوخت های جدید در صنعت نخواهد بود.

از آن جایی که 30 درصد از کل مصرف انرژی در دنیا در بخش حمل و نقل این سه کشور صورت می پذیرد، باید خیلی سریع وارد عمل شوند و راه ها و روش های پایداری را برای رسیدن به اهداف آلایندگی در پیش بگیرند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط چشم انداز انرژی تجدیدپذیر چین در سال 2020 تعداد خودروهای سواری در چین تا سال 2050 دو برابر شده و به 450 میلیون دستگاه می رسد. (در سال 2018 تعداد کل خودروها در چین 220 میلیون دستگاه بود.)

بخشی که بیشترین تأثیر را روی صفر شدن کربن دارد، سرمایه گذار روی صنعت حمل و نقل دریایی است. تا سال 2060 میزان حمل و نقل دریایی چین 120 درصد رشد خواهد داشت.

برای رسیدن به کربن صفر بدون جایگزینی دیزل و گاز طبیعی مایع با آمونیاک سبز امکان پذیر نیست. برای این کار لازم است 3.7 میلیارد دلار اضافه سرمایه گذاری شود تا ظرفیت تولید برق 433 گیگاوات افزایش پیدا کند.

کد خبر 134414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha