ارتقای استحکام قطعات خودرو با پلیمرهای نانویی

گرانول پلی‌پروپیلن تقویت‌شده یکی از محصولات محققان کشور است که برای افزایش مقاومت قطعات در اختیار قطعه سازان داخلی خودرو قرار گرفته است.

به گزارش پرشین خودرو، کامپوزیت‌های پلیمری یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در قطعات خودرو است که در سال‌های اخیر با افزودن برخی پرکننده‌ها به این کامپوزیت‌ها استحکام محصول نهایی افزایش می‌یابد.

در این راستا، یکی از شرکت‌های فناور، گرانول پلی‌پروپیلن تقویت‌شده با سیلیس نانوساختار و نانوذرات کربنات کلسیم تولید کرده و در اختیار قطعه‌سازان داخل کشور قرار داده است تا خواص مکانیکی نظیر استحکام مکانیکی و مقاومت در برابر ضربه در قطعاتی چون سپر، ملحقات سپر و قطعات پلیمری را افزایش دهد و در عین حال رنگ‌پذیری قطعات پلیمری را به صورت چشمگیری بهبود بخشد.

در میان پلیمرها، پلی‌پروپیلن به دلیل ارزان قیمت بودن و خواص مکانیکی و قالب‌پذیری فوق‌العاده، در تولید بیش از ۵۰ درصد مواد پلاستیکی مورداستفاده در صنعت خودرو به کار می‌رود. ترکیبات پلی‌پروپیلن در قسمت‌های مختلف خودرو از قبیل سپر، داشبورد و درب‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. چندین درجه از ترکیبات پلی‌پروپیلنی با مشخصات عملکرد متفاوت توسط ترکیب کردن پلی‌پروپیلن با مواد دیگر مطابق با عملکرد موردنیاز بخش‌های مدنظر توسعه‌یافته‌اند.

ترکیب نانوذرات با ماتریس پلیمری توجهات زیادی در زمینه کاربرد ترکیبات پلی‌پروپیلن در صنعت خودروسازی به خود اختصاص داده است. این امر به‌دلیل امکان استفاده از میزان کم نانوذرات (به‌عنوان پرکننده) با افزایش خواص مکانیکی ضربه و استحکام است.

به نقل از ستاد نانو، این شرکت در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید کامپوزیت‌های زمینه پلیمری با تکیه به سابقه پژوهش و تخصص نیروی انسانی و با به کارگیری تجهیزات و فناوری روز آغاز به کار کرد. این شرکت مجهز به لابراتوار تخصصی پلیمر بوده و طیف وسیعی از محصولات و ترکیبات پیشرفته پلیمری از قبیل کامپوزیت‌های تقویت‌شده با انواع فیلر معدنی، الیاف شیشه، کامپوزیت‌های پلیمری مقاوم به ضربه، مقاوم به آتش و حرارت، مستربچ‌های متنوع پلیمری و انواع آلیاژهای خاص را تولید می‌کند.

کد خبر 134455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha