تعطیلی مراکز معاینه فنی تهران در اربعین

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی گفت: فردا پنجم مهر مصادف با اربعین حسینی همه مراکز معاینه فنی خودورهای سبک و سنگین شهر تهران تعطیل است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی تهران اظهارداشت: از ابتدای سال تا پایان شهریور 817 هزار و 703 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: از آمار اعلامی، 619 هزار و 628 دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که 14 درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، 9 درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، 4درصد کمک فنر،11 درصد تست ترمز و 14درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند و در مجموع 31 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: در شش ماهه نخست سال 589 هزار و 218 گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، 124096 گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.در مجموع در حدود 21 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر است.

مقدم گفت: در شهریور حدود 12 هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از 45 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده اند.

وی در خصوص آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران در شهریور اظهار داشت: در این ماه 10 هزار و 791 دستگاه خودرو آزمون شده که 277 دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شده اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: فرایند این آزمون به نحوی است که اگر در زمان کنترل بخش های ظاهری خودرو آزمون‌گران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی کنند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می کنند.

مقدم گفت: در خصوص فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده‌ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران، امسال 1752 دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که 76 درصد دارای معاینه فنی و 24 درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها 21 درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

وی گفت: این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ماه1397 اجرا شده و از ابتدای سال تا کنون جهت 548 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در خصوص تعمیرگاه های مستقر در مراکز و نحوه نظارت بر آنها افزود: استفاده از خدمات تعمیرگاهی در مراکز کاملا اختیاری است. این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می شود و با هدف ارائه خدمات سریع مانند تعویض لامپ و یا تعویض لنت ترمز راه اندازی شده است. به شهروندان توصیه می شود جهت رفع ایراد به تعمیرگاه های تخصصی خودرو خود مراجعه کنند.

وی گفت: هزینه هایی که این تعمیرگاه‌ها بابت خدمات دریافت می کنند براساس تعرفه اتحادیه است و لیست قیمت‌ها در تعمیرگاه در دید مراجعین قرار دارد. مراجعین می‌توانند قیمت ها را ملاحظه و در صورت تمایل از خدمات استفاده کنند. ضمناً راهبری این تعمیرگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده و این تعمیرگاه‌ها دارای صنف مجزا و مشخصی هستند ولی به رغم همه این موارد جهت تسهیل در پاسخگوئی، شهروندان در صورت هر گونه شائبه و یا مشکلی می‌توانند به مدیر مرکز معاینه فنی مربوطه جهت طرح موضوع مراجعه کنند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند و مراجعین در کمترین زمان می‌توانند از خدمات مراکز استفاده کنند. به شهروندان توصیه می‌شود با توجه به تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال با شروع فصل سرما خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالیانه معاینه فنی نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی خودروی خود و اخذ معاینه فنی برتر اقدام کنند.

مقدم بیان داشت: شهر تهران از بضاعت 54 خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در 16 مرکز ثابت و 7 واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح مناطق شهرداری تهران برخوردار بوده و این مراکز طبق استانداردهای فنی و کیفی یکسانی فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز،قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه کنند. ضمناً در مدت زمان اداری می‌توانند در صورت هرنوع سوال با سامانه پاسخگو 96006000 تماس بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی،شقایق،دماوند،چمران،نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

وی گفت: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند.ضمنا تأکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

مقدم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس گفت : امسال به صورت ویژه با هدف زنده نگهداشتن تفکر جهادی و ولایت مداری و تبیین فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و حماسه آفرینی دلاور مردان هشت سال دفاع مقدس به عنوان جامعه الگوساز نسبت به برپایی نمایشگاه عکس و پوستر و فضا سازی محیطی در دو مکان ساختمان مرکزی و مرکز معاینه فنی بیهقی اقدام شد.

مقدم افزود: در این هفته به پاس قدردانی از رشادت و جانفشانی ایثارگران و جانبازان خدمات ویژه ای به آنها ارائه خواهد شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران خاطرنشان کرد: فردا پنجم مهر مصادف با اربعین حسینی همه مراکز معاینه فنی خودورهای سبک و سنگین تهران تعطیل است.

کد خبر 134471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha