کد خبر 134476
۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
 انتظار یکساله برای مشتریان مرسدس بنز

این روزها مشتریان مرسدس بنز گاهی تا یک سال منتظر می‌مانند تا خودروی مورد نظرشان به دست‌شان برسد و بنز دلیل آن را کمبود تراشه عنوان کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، اُلا کالنیوس، مدیر‌عامل دایملر ای‌جی، شرکت مادر مرسدس بنز، در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه ‌گفت: «تقاضا برای محصولات مرسدس بنز خیلی زیاد است و همزمان با این تقاضای عظیم، محدودیت‌های شدیدی متاسفانه به وجود آمده است؛ برای برخی از مدل‌ها، زمان انتظار خیلی بیشتر از آنی است که ما انتظارش را داشته‌ایم و حتی به یک سال هم می‌رسد.»

کالنیوس دوباره همان پیش‌بینی قبلی خود را تکرار کرده است که موضوع کمبود تراشه‌ها و پردازشگرهای نیمه هادی حتی در سال 2022 هم رفع نخواهد شد و تا سال 2023 ادامه خواهد یافت. دلیل این کمبود علاوه بر شیوع جهانی ویروس کرونا، اشکالات ساختاری در زنجیره تامین به ویژه به دلیل تعطیلی‌های سراسری در کشورهای کلیدی تامین‌کننده بوده است.

کمبود تراشه به قدری در بازار آمریکا روی قیمت‌ها و موجودی خودرو در نمایندگی‌ها اثر گذاشته که قانون‌گذاران فدرال علاوه بر موضع‌گیری، در حال سبک و سنگین کردن اقدام‌هایی برای برخورد با احتکار هستند.

کاخ سفید ممکن است از قانون محافظت و دفاع از تولیدDefense Production Act برای مبارزه با معضل نیمه هادی‌ها بهره بگیرد البته نه به شیوه اجبار شرکت‌ها به تولید تراشه، بلکه از راه شفافیت اطلاعات برای ریشه‌یابی مساله.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی می‌گوید باید اطلاعات دقیقی درباره میزان نیاز خودروسازان و میزان احتکار شده به دست آید. نکته اینجا است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن صنعت نیمه هادی، از اوایل سال 2020 تولید تراشه در دنیا حداقل 8 درصد رشد داشته و تا پایان سال 2022 میزان افزایش تولید به 16 درصد خواهد رسید.

معضل کمبود تراشه از اواسط سال 2020 شروع شد و به احتمال زیاد پیش‌بینی مدیر‌عامل بنز درست از آب در‌خواهد آمد و تا سال 2023 نمی‌توان انتظار حل مساله را داشت.

راه‌حل بلندمدت برای موضوع کمبود تراشه اختصاص 52 میلیارد دلار یارانه به تولید داخلی نیمه‌هادی‌ها است که زمان زیادی می‌برد و ابتدا باید در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا به تصویب برسد.

کد خبر 134476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha