کد خبر 134687
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
رشد تولید خودروهای کار و تجاری

در مجموع طی نیمسال نخست امسال 38 هزار و 984 دستگاه انواع خودرو تجاری و عمومی سبک و سنگین شامل ون، وانت، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت تولید شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، این البته در حالی است که کاهش 9 درصدی به دلیل نزولی شدن تولید وانت رخ داده و اگر آمار وانت‌ها را لحاظ نکنیم، مجموع تولید دیگر خودروهای تجاری و عمومی در نیمه نخست امسال، صعودی بوده است. بر این اساس، تجاری‌سازان کشور تا پایان شهریور امسال در مجموع پنج هزار و 111 دستگاه ون، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال گذشته بالغ بر 60 درصد رشد را نشان می‌دهد. این رشد بیشتر ناشی از روند صعودی تولید کامیون و کامیونت بوده است. طبق آمار وزارت صمت، طی نیمه نخست امسال چهار هزار و 149 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده که نسبت به شش ماه سال گذشته رشد حدودا 83 درصدی را نشان می‌دهد. هزار و 854 دستگاه از این مدل خودروها توسط شرکت تجاری‌سازی وابسته به ایران‌خودرو تولید شده و سهم سایپایی‌ها نیز 504 دستگاه بوده است. باقی خودروهای تولیدی در این بخش نیز به شرکت‌های بخش خصوصی اختصاص دارد.

در حوزه مینی‌بوس و میدل‌باس اما تولید از 432 دستگاه تجاوز نکرده، با این حال همین آمار سبب افزایش تقریبا پنج درصدی تولید نسبت به شش ماه سال گذشته شده است. در تولید اتوبوس اما آمار حکایت از تیراژ 333 دستگاهی و کاهش بیش از 13 درصدی دارد. سهم ایران‌خودرویی‌ها از اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس 298 دستگاه و رشد 380 درصدی بوده و باقی این محصولات نیز به بخش خصوصی تعلق دارد. با این حساب، سایپایی‌ها همچنان فعالیتی در حوزه تولید اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس ندارند. در نهایت اما تولید وانت در نیمه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش 3/ 14 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت، 33 هزار و 873 دستگاه وانت در کشور تولید شده است.

کد خبر 134687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha