خودروی 1 میلیارد تومانی دایون Y5 با صفحه کیلومتر شاهین

چند روزی بیشتر از اعلام رسمی عرضه دایون Y5 به ایران نمی گذرد اما حواشی حضور این خودرو همچنان ادامه دارد چرا که با وجود قیمتی در حدود یک میلیارد تومان، این خودرو شباهت بسیاری با خودروهایی نظیر رنو تندر90 و سایپا شاهین دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به طور طبیعی زمانی که چند صد میلیون یا یک میلیارد تومان را برای یک خودروی خارجی می پردازید انتظارات شما از طراحی و امکانات و آپشن ها نیز متناسب با خودروهای مشابه در همان رنج قیمتی است اما به تازگی در ایران یک اتفاق عجیب در حال روی دادن است که جا دارد بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.



صنایع خودروسازی ایلیا در قراردادی با شرکت دایون به عنوان سومین شریک تجاری ایرانی این خودروسازی گمنام چینی، قصد عرضه شاسی بلند دایون Y5 به بازار ایران را دارد.

 

دایون Y5



این شرکت قیمت دایون Y5 را در حدود 900 میلیون تومان در نظر گرفته است که با محاسبه هزینه های معمول، دایون Y5 احتمالا با رقم اندکی بیش از یک میلیارد تومان به دست خریدار خواهد رسید.

تا اینجا همه چیز طبیعی به نظر می رسد چرا که با قیمت های امروز خودرو در بازار ایران، شاسی بلندی جدید با قیمت یک میلیارد تومان معقول به نظر می رسد.

اما این داستان تا قبل از دیدن خودرو صدق می کند چرا که با نخستین برخورد با دایون Y5 ناگهان به قبل باز می گردید چرا که این خودرو با زبان طراحی حدودا دو دهه پیش ساخته شده که ایرادات آن در این گزارش آمده است.

اینجا اما قصد پرداختن به کابین قدیمی این خودرو را داریم چرا که خریدار خودروی یک میلیارد تومانی انتظار کابینی با کیفیت و آپشن ها و امکانات مناسب را دارد، چیزی که در دایون Y5 به هیچ وجه مشاهده نمی شود.

طراحی کابین به اندازه ای قدیمی است که احتمال بسیار زیاد در نگاه اول شما را از خرید منصرف خواهد کرد چرا که با کابینی از جنس پلاستیک کم کیفیت یکدست با ضعف های طراحی مواجه می شوید تا جایی که مثلا در قسمت مانیتور به نظر می رسد مانیتور بعدا به کنسول اضافه شده است و پین های آزادکننده آن با علامت راهنمای کشیدن به طرفین نیز در کنار آن قرار دارد که خود می تواند از نظر ایمنی خودرو به خصوص در مکان های خلوت مشکل ساز شود.

 

کابین دایون Y5



طراحی ساده صندلی ها نیز یکی از ضعف های خودرو می تواند باشد اما عجیب ترین بخش در صندلی ها مربوط به اهرم دایره ای روی صندلی راننده است.

اهرم روی صندلی دایون Y5 چیزی شبیه به اهرم صندلی رنو تندر90 یا تیبا و به صورت یک اهرم دایره ای است منتهی در وسط قسمت جانبی صندلی جانمایی شده است که حالتی شبیه به سکان کشتی برای سرگرمی سرنشینان عقب را تداعی می کند. البته این اهرم روی محصولات دیگری مثل 206 نیز وجود دارد اما در اینجا بحث در محل جانمایی اهرم است که با بی سلیقگی انتخاب شده وگرنه وجود اهرم برای تنظیم گودی کمر امری طبیعی است.

 

دایون



به هر حال کابین دایون Y5 برای خودرویی که قرار است با مدل 2021 وارد بازار شود و برچسب قیمت بیش از 900 میلیون تومانی را بر خود دارد به هیچ وجه مناسب نیست.

کلیدهای کنترل سیستم تهویه خودرو، مود رانندگی و APS به صورت کلیدهای فیزیکی پلاستیکی ساخته شده است آنهم در حالی که بیشتر خودروسازان چینی در حال استفاده از سیستم های تمام لمسی در خودروهای تولیدی خود هستند.به طور مثال مدیران خودرو چری تیگو8 پرو را با مانیتوری که مرسدس بنز در حال استفاده است (فارغ از تفاوت های کیفی) راهی ایران می کند.

موضوعی در اینجا ممکن است از سوی شرکت موردنظر یا برخی کارشناسان این حوزه مطرح شود که انتخاب چنین دکمه و کابینی برای یک خودروی شاسی بلند شاسی مستقل طبیعی است چرا که این خودرو برای آفرود نیاز به چنین زمختی در طراحی دارد.

اما این خود شائبه ای جدید در انتخاب اشتباه محصول ایجاد می کند چرا که احتمالا 99 درصد خریداران این محصول 900 میلیونی با این خودرو حتی وارد جاده خاکی هم نمی شوند چه برسد به آفرود یا بیراهه نوردی.

نکته بعد اینکه آیا علاقمندان آفرود اصلا چنین مبلغی برای یک شاسی بلند گمنام پرداخت می کنند یا ترجیح می دهند به عنوان نمونه یک خودروی ژاپنی مدل پایین خریداری کنند یا مثلا خودروی روسی یواز پاتریوت را که در جان سختی زبان زد جهان است انتخاب خواهند کرد.

 

صفحه کیلومتر تیگو8 پرو با قیمت حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان

 

تیگو8 پرو

 

 

آریزو5 توربو جدید با قیمت 700 میلیون

آریزو5 توربو



داستان کابین دایون Y5 اما به همین نکات ختم نمی شود و همه اینها تنها اشاره ای کوچک به ضعف های این خودرو بود.

 

دایون



مهمترین بخش در کابین دایون Y5 به صفحه کیلومتر خودرو و شباهت بیش از 90 درصدی آن با سدان سایپا بازمی‌گردد.

شاسی بلند بیش از 900 میلیونی دایون Y5 که اثری از خودروسازی ایلیا است از صفحه کیلومتری در خودرو استفاده می کند که خودروسازی سایپا در سدان جدید و اقتصادی خود استفاده کرده است.

همانطور که در تصاویر مشخص است، شباهت این دو صفحه کیلومتر به قدری زیاد است که نمی توان آن را نادیده گرفت و می شود گفت یکی از بزرگترین ضعف های کابین دایون Y5 همین شباهت صفحه کیلومتر یک خودروی اقتصادی با شاسی بلند 900 میلیون تومانی خودروسازی ایلیا به عنوان یک خودروساز نوپا می باشد.

 

صفحه کیلومتر شاهین

شاهین

 

صفحه کیلومتر شاهین پیش از مونتاژ

شاهین

 

 

صفحه کیلومتر شاسی بلند دایون Y5

دایون



به هر حال آنچه از شواهد امر بر می آید این است که این شرکت نه تنها تجربه ای در تولید خودرو ندارد بلکه حتی در استفاده از افراد حرفه ای در مطالعه محصول و بازارسنجی نیز شکست خورده است و گرنه عرضه این محصول در ایران با ذائقه هیچ یک از خریداران خودروهایی یک میلیارد تومانی سازگاری ندارد.

در آخر می توانید تصاویر دایون Y5 را با محصول SWM G01 سیف خودرو که مشتریان زیادی را نیز سرگردان بدعهدی خود کرده است مقایسه کنید تا خود به عمق موضوع و اوج بدسلیقگی در انتخاب محصول توسط این شرکت پی ببرید.البته باید تاکید کنیم که هرچند این مقایسه به دلیل تفاوت های سگمنتی دو خودرو صحیح نیست اما مقایسه های این چنینی مدنظر خریداران بالقوه در بازار خودرو قرار می گیرد چراکه شاید یک درصد خریداران برای آفرود این خودرو را خریداری کنند.

لازم است بگوییم که مقایسه دایون Y5 با SWM یا فیدلیتی و ... تنها از نظر قیمت های مشابه پیشنهاد شده است و گرنه برای مقایسه صحیح و فنی و کارشناسی باید این خودرو را با یواز پاتریوت در ایران مقایسه کرد.

 

کیفیت کابین SWM

 

سیف خودرو

 

کیفیت کابین دایونY5

NHD,K

 

 

کد خبر 134794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • momeni ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    6 0
    دوست عزیز نویسنده - حتما به یک چشم پزشک مراجعه کن . چون آمپر دایون کاملا شبیه به جک s5 هست نه شاهین . تازه اگر هم شبیه دایون باشه به دلیل شبهات به جک باید دوسال پیش شباهت آمپر شاهین به جک رو متوجه میشدی نه الان .
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    8 1
    این خودرو با موتور ۲۰۰۰ بالای ۲۰۰ اسب قدرت دارد،۷ نفره است و تنها اس یو وی دو دیفرانسیل است علیرغم همه این موارد من سگ این خودرو را به فیدلیتی و تیگو۸ تک دیفرانسیل موتور ضعیف نمی دهم
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 1
    چقدر پول گرفتی این اراجیف بنویسی؟ خودرو دو دف 2000 رو با چیا مقایسه می کنی؟