ب.ام.و i8؛ خاص ترین هیبرید بازار در پرشیاخودرو

پرشیاخودرو که این روزها در حال برگزاری فستیوال سراسری تجربه پریمیوم است مدل های زیادی از مینی و ب.ام.و را در نمایشگاه خود جمع کرده که خاص ترین خودروی هیبریدی ایران نیز در میان آن حضور دارد، با « ب.ام.و i8 » آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معرفی خودروهای جدیدی که هنوز راهی بازار نشده است در فیلم های سینمایی سابقه زیادی دارد که داستان " ب ام و i8 " را می توانیم یکی از جذاب ترین و پرسروصدا ترین ها بدانیم چرا که رانندگی ایتان هانت با ب ام و i8 در خیابان های دوبی به خوبی توانست نظرها را به سوی این خودرو جلب کند و موجی از اظهار نظرها در خصوص ب ام و i8 به راه بی‌اندازد.

اولین بار در اواخر سال 2010 و اوایل سال 2011 میلادی بود که فیلم هایی از پشت صحنه جدیدترین فیلم از سری فیلم های عملیات غیرممکن منتشر شد که بازیگر نقش اول این فیلم را با یک خودروی متفاوت در دوبی نشان می داد.



گزارش تصویری ب ام و i8 را اینجا ببینید


خودرویی که در آن سال ها در زمینه طراحی از رقبای دیگر جلوتر بود و بسیاری زبان طراحی آن را به طراحی خودروهای آینده نسبت می دادند.

 

ب ام و i8



با نمایش فیلم در سینماهای جهان، تازه موج اصلی حول ب ام و i8 به راه افتاد و این خودرو هیبریدی ب.ام.و را بر سر زبان ها انداخت.

ب ام و هر چند نخستین خودروسازی نبود که خودروی هیبریدی تولید کرده بود اما نوع معرفی ب ام و i8 در فراگیر شدن نام این خودرو نقش بسزایی داشت.

تام کروز در نقش ایتان هانت جاسوس آمریکایی سوار بر این خودرو عملیات های غیرممکن را انجام می داد و همین به تنهایی برای کسب محبوبیت کافی است.

 

ب ام وi8



پس از نمایش خودرو در فیلم ماموریت غیر ممکن Ghost Protocol در سال 2011، ب ام و i8 در سال 2013 به صورت رسمی وارد بازار شد.

ب ام و i8 هیبریدی به سه موتور مجهز است یک موتور بنزینی با توان 228 اسب بخار و یک موتور الکتریکی با توان 130 اسب بخار است که در مجموع هر دو موتور تولید گشتاوری معادل 570 نیوتن متر دارند و در زمان 4.4 ثانیه سرعت خودرو را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند.

 

bmw i8



پیشرانه اصلی خودرو یک پیشرانه 105 لیتری توربوشارژر دوقلو است که دو موتور الکتریکی، یکی به صورت مستقل بر روی محور جلو عمل می کند و موتور سوم نیز حکم یک ژنراتور یا موتور تقویتی برای پیشرانه درون سوز را دارد.

پیشرانه قدرتمند ب ام و i8 می‌تواند از ویژگی‌های کلیدی این خودروی پلاگین هیبریدی باشد. پیشرانه توربوشارژ سه سیلندر بنزینی این خودرو قادر است با استفاده از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب انتقال دهد.

در مقابل شاهد یک موتور الکتریکی هستیم که می‌تواند با یک گیربکس ۲ سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

هریک از این قوای محرکه می‌توانند به تنهایی کار کنند یا با ادغام پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی یک همکاری دو جانبه را رقم بزنند. گفتنی است که در حالت هیبرید، 369 اسب بخار قدرت و چیزی حدود 569 نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد شد.

البته شرکت ب‌ام‌و در مارس 2020 اعلام کرد که دیگر تولید خودروی i8 را ادامه نخواهد داد و تولید این خودروی هیبریدی در همان سال به پایان رسید خودرویی که عاشقان سرعت را با خودروهای هیبرید آشتی داد و به نوعی راه را برای سایر خودروسازان باز کرد تا وارد حوزه خودروهای هیبرید شوند تا جایی که امروز می بینیم مک لارن، پورشه و فراری نیز به استفاده از سامانه های هیبریدی روی آورده اند.

طراحی خودرو ب ام و i8 در داخل کابین و ظاهر خودرو به اذعان بسیاری از کارشناسان تناسب آنچنانی ندارد و برخی به کنایه می گویند که بین زبان طراحی کابین i8 و طراحی بدنه خودرو تفاوت چندین ساله وجود دارد.

 

ب ام و آی8



طراحی ظاهری خودرو تداعی کننده خودروهای آینده است به خصوص نحوه بازشدن درب ها که از بالا بازا می شود هر چند سوار و پیاده شدن را کمی سخت می کند اما کابین i8 بر خلاف ظاهر خودرو شباهت بیشتری به خودروهای زمان خود داشت.

باید گفت ب ام و i8 نیز همچون سایر خودروهای ب ام و به تجهیزات قابل قبولی مجهز شده که کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، سیستم پارک خودکار، چهار حالت رانندگی، سیستم تعلیق هوشمند، ریموت لمسی، سنسورهای پارک جلو و عقب، برف پاک‌کن خودکار، حسگر فشار باد تایر، رادارهای ایمنی و نقطه کور و تغییر لاین و تصادف از جلو، سیستم شناسایی علائم ترافیکی یا تابلوخوان، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، بازیابی انرژی ترمز، دیلایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی هارمان کاردون با 11 اسپیکر و توان 360 وات، سامانه تشخیص صدا + هندزفری و شبیه ساز صدای موتور، نمایشگر 8.8 اینچی یا 10.2 اینچی مرکزی، نویگیشن صفحه کیلومتر شمار دیجیتال، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب و جانبی و 360 درجه، شش عدد کیسه هوا، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با سیستم کنترل رطوبت، صندلی راننده و سرنشین به صورت شش حالته برقی و حافظه، گرمکن صندلی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پکیج شارژ سریع باتری سیستم هیبریدی، آینه وسط الکتروکرومیک و آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن بخشی از این امکانات است که البته بسیاری از آنها امروز برای ما عادی شده در حالی که در زمان معرفی خودرو از جدیدترین آپشن های مورد استفاده در خودروها بود.

 

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 134869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha