نگاهی به علت رشد قیمت ها در رکود بازار خودرو / پراید 148 میلیونی هم خریدار ندارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران معتقد است در بازار راکد معاملات و صعود کاذب قیمت ها، چنانچه خودروسازان داخلی عرضه خودرو را افزایش دهند، به‌ طور قطع بازار با کاهش قیمت‌ ها مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو پس از دو هفته روند نزولی از ابتدای آبان 1400 مسیر رشد قیمت را در پیش گرفت این در حالی است که اخبار مربوط به تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو، حذف سیستم قرعه‌کشی و موضع گیری وزیر صمت در خصوص رشد تولید و کاهش قیمت در سال جاری تاثیری بر بازار خودرو نداشته و رکود همچنان بر معاملات حکمفرما است و برخلاف هدف گذاری وزارت صمت قیمت‌ها در هفته ای که گذشت روند افزایش را در پیش گرفت.

دور برگردان قیمت در بازار خودرو در حالی فعالان و خریداران را متعجب کرده است که در روزهای اخیر موضوع حذف قیمت‌ گذاری دستوری به بحث داغ مسوولان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده بود و ابتدای آبان ماه نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از افزایش 100 هزار خودرو تا پایان سال و کاهش حداقل 15 درصدی قیمت را در ماههای آتی را داده بود.

اما در هفته اخیر با اظهار نظر رئیس سازمان بورس در خصوص توافق با دولت برای افزایش منطقی قیمت کارخانه ای خودروسازان، بازار خودرو دور جدید رشد قیمت را تجربه کرد و در واکنش به این خبر بازار راکد خودرو باز هم شاهد جهش دیگری در قیمت ها بود چنانچه رصد بازار خودرو در روزهای اخیر حکایت از افزایش قیمت چند میلیون تومانی محصولات داخلی دارد به‌ طوریکه قیمت پراید 111 به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار بازار به 162 میلیون تومان رسید.
بررسی بازار خودرو نشان می دهد که در دومین هفته آبان ماه 1400 بازار خودروها رشد قیمت دو تا 10 میلیون تومانی اغلب خودروها را نسبت به اولین هفته آبان ماه تجربه کرده است آنطور که فعالان بازار خودرو می گویند در هفته ای که پشت سر گذاشته شد قیمت تمامی خودروها نسبت به روزهای ابتدایی آبان ماه گران شده است.

در هفته ای که گذشت قیمت پژو 206 صندوق دار V8 رشدی سه تا چهار میلیونی را ثبت کرد و به 303 میلیون تومان رشید. ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که در هفته اخیر پژو پارس نیز شاهد افزایش قیمت بود به نحوی که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته 9 میلیون افزایش و به 299 میلیون تومان رسیده است. علاوه براین پژوه 206 تیپ 2 با افزایش پنج میلیون تومانی با قیمت 253 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش چهار میلیون تومانی با قیمت 296 میلیون تومان، پژو 2008 با قیمت 960 میلیون تومان و دنا معمولی با رشد پنج میلیون تومانی با قیمت 337 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفته است.

در دومین هفته آبان ماه، قیمت تمامی محصولات شرکت سایپا روندی صعودی داشت. کوییک معمولی با یک میلیون تومان افزایش نسبت به هفته قبل 173 میلیون تومانی شد و «کوییک R» هم دو میلیون تومان افزایش قیمت یافت و با قیمت 177 میلیون تومان به فروش رسید. در هفته ای که گذشت خانواده تیبا هم رشد قیمت را در پیش گرفتند. تیبا صندوقدار چهار میلیون تومان گران شد و با قیمت 154 میلیون تومان به فروش رسید و «تیبا 2 معمولی» هم افزایش قیمت پنج میلیون تومانی را ثبت کرد و 167 میلیون تومان قیمت خورد.

همچنین به گفته فعالان بازار، ساینا در هفته اخیر بیشترین افزایش قیمت را در جمع محصولات شرکت سایپا داشت و با شش میلیون تومان افزایش قیمت، 167 میلیون تومانی شد.

 

قیمت ها در بازار خودرو
 

رشد کاذب قیمت خودرو در بازار / پراید 148 تومانی هم خریدار ندارد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: کاهش عرضه مهمترین علت افزایش قیمت خودرو در بازار است.

به گفته وی، در صورتی که خودروسازان داخلی عرضه خودرو را افزایش دهند، به‌ طور قطع با کاهش فاصله قیمتی، بازار با کاهش قیمت‌ها مواجه خواهد شد.


مراجعه متقاضیان واقعی به بازار خودرو/ با افزایش عرضه قیمت ها ریزشی می شود

موتمنی با اشاره به رکود سنگین در بازار خودرو تصریح کرد: بیشترین معاملات بازار خودرو مربوط به خودروهای داخلی زیر 500 میلیون تومانی است و عمده خریداران، متقاضیان واقعی هستند که برای رفع نیاز شخصی مراجعه می کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت تصریح کرد: با وجود رشد قیمت برخی خودروها در بازار در هفته اخیر اما همچنان رکود بر معاملات بازار خودرو حکمفرماست و به رغم رشد قیمتی هیچ مشتری در بازار خودرو صف نکشیده است.

موتمنی با تاکید بر حذف تقاضای کاذب در بازار کنونی خودرو خاطر نشان کرد : عمده افزایش قیمت در اختیار سایت ها و دارندگان خودروهایی است که در واکنش به هر اتفاق سیاسی و تصمیمات اقتصادی اقدام به افزایش قیمت در آگهی های فروش می کنند در حالی که هیچ خریداری در بازار خودرو وجود ندارد.

وی در واکنش به رشد قیمت پراید به 162 میلیون گفت : رشد قیمت ها کاملا کاذب است و اگر پراید 111 را در بازار 148 میلیون تومان هم عرضه کنند متقاضی برای خرید نخواهد داشت.

وی اذعان داشت : در صورت تحقق وعده وزیر و افزایش تولید و عرضه به بازار ، در شرایطی که خریداری در بازار نیست مسلما قیمت ها ریزش خواهد کرد.


حذف تقاضای کاذب با رکود سنگین معاملات در بازار خودرو

این فعال بازار خودرو معتقد است در ماههای اخیر به دلیل کاهش نوسانات ارزی ، تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده است و اغلب فروشندگان در بازار به دلیل نبود مشتری موفق به فروش خودرو نمی شوند.

موتمنی در پایان با اشاره به اینکه عمده تماس ها و پی گیری ها در مراجعه به نمایشگاه داران صرفا برای ارزش گذاری اطلاع از آخرین قیمت خودروهای موجود در پارکینگ هاست ، خاطر نشان کرد : متاسفانه تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای باعث شده که بیشتر مردم وارد این بازار شده و برای حفظ ارزش سرمایه خودروهایی را خریداری کنند و چنانچه امروز حجم زیادی از خودروهای عرضه شده در پارکینگ ها متوقف است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 135100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha