اختلاف قیمت 2 میلیونی بنز و پرشیا از زبان رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص ماجرای واردات بنز در زمان تصدی ناجا گفت: آن زمان یک پژو پرشیا ۱۳ میلیون تومان قیمت داشت و بنز‌هایی که برای پلیس وارد شد قبل از ورود به داخل قیمتش ۱۵ میلیون تومان بود.

به گزارش پرشین خودرو، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی در خصوص ماجرای واردات بنز در زمان تصدی ناجا گفت: ما در آن زمان در پلیس نیازمند خودرویی بودیم که بتواند سارق را تعقیب کند و امنیت و کیفیت لازم را داشته باشد و به همین خاطر اقدام به واردات این خودرو‌ها کردیم.

قالیباف افزود: راه تولید و افزایش کیفیت دقیقاً همین موضوع است.

آقای قالیباف افزود: همین الان دولت به شرکت‌های خودرویی ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: اخیراً شورای رقابت برای یک ۲۰۶ صد و ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرد و برای کارخانه تمام می‌شد حدود ۷۰ میلیون تومان و در بازار ۲۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شد.

آقای قالیباف گفت: زمانی که شورای رقابت این قیمت را می‌گذارد و یک ثبت نام می‌گذاریم و برای ۱۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند این بیشتر به بخت آزمایی شباهت دارد. نتیجه آن می‌شود ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شرکت‌های خودرویی.

آقای قالیباف گفت: ما نیازمند به تصمیمات شجاعانه هستیم و باید با شفافیت تصمیم بگیریم و مقابل تضاد منافع بایستیم.

رئیس مجلس ادامه داد: در بحث مربوط به افزایش ظرفیت دانشجو در رشته پزشکی، در خودرو، صنعت فولاد، مصرف گاز نیز اوضاع همین است و این از عدالت و مرورت به دور می‌باشد.

آقای قالیباف افزود: ملت ما نشان دادند در همه سختی‌ها ایستاده اند و ما باید عاقلانه و عادلانه تصمیم بگیریم و باید تصمیم انقلابی گرفت که معنی آن هم عاقلانه و هم عادلانه است و این به نفع مردم است.

رئیس مجلس گفت: به نفع مردم نیست که شخصی گاز را ۲۰ برابر افراد دیگر مصرف کند.

آقای قالیباف افزود: هم اکنون در حدود ۴۸ درصد خانواده‌های ایرانی دارای خودرو نیستند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی‌کنند و سوال ما این است که سهم آنان کجاست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس مصمم هستیم و این اراده را در دولت هم دیده ام و در جلسه سران عرض کردم که مطمئن باشید و هستیم اگر تصمیمات ما به درستی انجام شود مردم پای این اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد در کشور هستند، چون با روشنی و وضوح این ناعدالتی را می‌بینند و این انصاف نیست.
آقای قالیباف ادامه داد: ما از خانواده‌هایی مطلع می‌شویم که اکنون نمی‌توانند از سویا هم در زندگی خودشان استفاده کنند، چون قدرت خرید ندارند.

در خودرو دچار بدترین رانت هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم شش درصدی دولت در صنعت خودرو گفت: وقتی در صنعتی انحصار ایجاد شود آن صنعت دچار بدترین رانت می‌شود و صنعت خودرو ما دچار این معضل است.

محمدباقر قالیباف افزود: از موضع یک نماینده مجلس با واردات خودرو و از طرفی با انحصار فساد برانگیز مخالف هستم، راه درست این است که ما از طرفی جلوی رشد نقدینگی را بگیریم و دقیقاً در طرف مقابل از تولید حمایت کنیم و این ناترازی را از بین خواهد برد.

وی گفت: اگر از تولید حمایت بی رویه شود یعنی سقف و زمان نداشته باشد این خود رانت برانگیز است و از طرفی دلالان و سوداگران بازار در زیر چتر تولید، بدترین فساد را مرتکب می‌شوند، امروز ما در بحث خودرو دچار چنین مشکلی هستیم.

رئیس مجلس با اشاره به دغدغه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات تولید افزود: در بسیاری از کشور‌ها تولید خودرو وجود ندارد، اما یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات خودرو هستند، ما کشوری هستیم که نیروی جوان فنی فعال داریم و کارخانه‌های زیادی با ظرفیت تولید قطعه داریم و ما می‌توانیم قطعه تولید و صادر کنیم و در مقابل صادرات کالا و نیروی محرکه، واردات خودرو داشته باشیم.

آقای قالیباف تصریح کرد: در واردات خودرو باید دقت کنیم چه خودرویی با چه ویژگی‌هایی و با چه ضمانتی اجازه ورود دارد و حتماً باید استاندارد‌ها و آیین نامه‌هایی که در دولت و وزارت صمت تعیین کننده است مدنظر قرار گیرد تا مردم ما مجبور به سوار شدن پراید ۱۷۰ میلیونی نباشند.

وی گفت: در این مصوبه دقت شده است این قانون منحصر به شرکت‌های بزرگ خودروساز نباشد و گفتیم هر شخصیت حقیقی و حقوقی که توان فنی این کار را داشته باشد و بتواند قراردادی برای صادرات قطعات به کشور‌های خارجی داشته باشد این فرصت برای او فراهم است.

رئیس مجلس با اشاره به عدم تولید برخی قطعات خودرو‌های تولید داخل و واردات آن‌ها افزود: بخشی از این قطعات در کشور‌های خارجی ساخته و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این جزء مشکلات جدی صنعت خودرو ماست.
آقای قالیباف گفت: ما در مجلس مصممیم تا صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه سازی در کشور با این مصوبه به رشد و بالندگی برسد.

کد خبر 135623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha