طرح تحول کیفیت در صنعت قطعه سازی ظرف 3 تا 5 سال اجرا می شود

انجمن مدیریت کیفیت ایران با رونمایی از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو، پروژه ارتقای سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودروسازی را با تمرکز بر شرکتهای قطعه سازی و ارتقای کیفیت در صنعت قطعه سازی خودرو را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران همزمان با رونمایی از طرح تحول کیفیت زنجیره تامین خودروسازی تصریح کرد: طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین خودروسازی در ایران ضمن توسعه و ارتقای همه جانبه صنعت قطعه سازی، ابزاری مهم و پشتیبان برای توسعه کیفیت صنعت خودروسازی خواهد بود.

وی که در نشست خبری رونمایی از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو سخن می گفت با بیان اینکه این طرح با نگاهی متفاوت از رویکرد جاری و با هدف توسعه کیفیت صنعت قطعه سازی تدوین شده است افزود: انجمن مدیریت کیفیت ایران با توجه به تجرییات گسترده در 25 سال گذشته در حوزه خودروسازی و به منظور کمک به سیاست گذاری در سطح کلان کشور برای توسعه کیفیت صنعت خودرو و هدایت آن در مسیر منطقی اقدام به تهیه طرح تحول صنعت خودرو نمود و در اولین گام اقدام به تدوین طرح ارتقاء کیفیت زنجیره تامین و ارتقای مدیریت کیفیت قطعه سازان کرد.

وی در همین زمینه به سهم و جایگاه مهم صنعت خودرو و زنجیره تولید ارزش آن در اقتصاد کشور اشاره و اظهار داشت: اگر چه صنعت خودرو ایران این روزها با مشکلات زیادی به لحاظ فشارهای تحریمی و تامین قطعات و مکانیزم قیمت گذاری دست و پنجه نرم می کند اما موضوع بی کیفیتی خودروها علاوه بر مشکلات اقتصادی و حقوقی صنعت خودروسازی ایران را با وجود قدمت پنجاه ساله خود در محدوده مرزهای کشورمان زمین گیر کرده است.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در بررسی دلایل ناکارآمدی و بهره وری نامناسب این صنعت به نبود راهبرد توسعه و ارتقاء کیفیت صنعت خودروسازی به خصوص قطعه سازی پرداخت و بیان کرد: مشکلات کیفیت محصول نهایی در زنجیره تولید خودروسازان، وابستگی مستقیم به کیفیت قطعات دارد و بخش وسیعی از آن حاصل نبود یک برنامه راهبردی و نظام مدیریت کیفیت کارا در صنعت قطعه سازی خودرو کشور است.

انتصاریان تصریح کرد: برای رفع ریشه ای مشکلات این صنعت باید کار بهبود را از صنعت قطعه سازی کشور آغاز کرد چنانچه در گزارش برنامه راهبردی ارتقاء کیفیت صنعت خودروسازی سال 2020 آمریکا نیز بر همین موضوع تکیه شده است.

استفاده از تمام ظرفیت ها برای توسعه کیفی صنعت قطعه سازی کشور

وی با ابراز تاسف از وضع کنونی صنعت قطعه سازی کشور به لحاظ فشارهای مالی تولیدکنندگان خودرو تاکید کرد: در چنین شرایطی اغلب بنگاههای تولیدی و قطعه سازی انگیزه ای برای رشد و وبهبود کیفیت، اصلاح سیستم مدیریت کیفیت محصول و یا حتی توسعه کسب و کار خود ندارند و دغدغه آنها فقط اجرا و رعایت الزامات ( آن هم در حداقل آن ) و حفظ وضعیت موجود و ادامه حیات است.

وی با بیان اینکه با درنظر گرفتن ارزش اقتصادی و ظرفیت بالای اشتغالزایی، تمرکز بر صنعت قطعه سازی بر خودروسازی اولویت دارد، اضافه کرد: قطعه سازی ایران دارای ظرفیت هایی است که می توان با برنامه ریزی برای توسعه مدیریت کیفیت در سطح استانداردهای سازندگان بزرگ حارجی، برای آن هویت قابل قبول و مستقلی ایجاد کرد.

این مقام مسئول در انجمن مدیریت کیفیت ایران یادآور شد: برای ارتقاء صنعت خودرو پیشنهاد می کنیم در گام نخست صنعت قطعه سازی به عنوان یک صنعت مستقل شناخته شود و وزارت صمت که هم اکنون به نوعی مالک و سیاست گذار خودروسازی به شمار می رود، صنعت خودرو را از صنعت قطعه سازی جدا بداند.

انتصاریان در ادامه بر استفاده از تمامی ظرفیت برای توسعه کیفی صنعت خودرو و قطعه سازی تاکید کرد و گفت: تمام تلاش ما در انجمن مدیریت کیفیت ایران این است که فضایی ایجاد کنیم تا از دانشی که در صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد برای توسعه کیفیت در این صنایع استفاده شود.

لزوم حمایت همه جانبه مسئولان و عزم خودروسازان برای ارتقای کیفیت قطعه سازی

وی با اشاره به تدوین طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین خودروسازان، اجرای چنین برنامه گسترده ای را بدون حمایت متولیان و مسئولان صنعت خودروسازی و پشتیبانی شرکتهای خودروسازی و تلاش جدی شرکتهای قطعه سازی غیر ممکن دانست و خاطر نشان کرد: مسلما انجمن مدیریت کیفیت ایران به تنهایی نمی تواند از عهده چنین کار بزرگی برآید لذا اجرای موفق این طرح، نیازمند تعامل مشترک و استفاده از تمام امکاناتی است که در این صنعت به صورت بالقوه وجود دارد و باید به یک حرکت یکپارچه با محور متولیان صنعت خودرو کشور بیانجامد.

 

انجمن کیفیت



در ادامه این نشست فرشید شکرخدایی، نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو را حاصل دو سال تلاش انجمن در این حوزه دانست و اظهار داشت: طرحی تحول کیفیت زنجیره تامین خودروسازان که امروز رونمایی می شود طرحی استراتژیک و راهبردی برای ارتقاء کیفیت در صنعت قطعه سازی کشور است که با نگاه به دست آوردهای بین المللی تدوین شده است و برای تمامی مسئولان و تصمیم گیران صنعت خودرو و قطعه سازی کشور ارسال شده است.

وی افزود: متاسفانه همواره تمرکز متولیان برنامه ریزی در صنعت خودرو از وزارت صمت و سازمان گسترش و حتی شرکتهای خودروسازی بر کمیت و تیراژ تولید در صنعت خودروسازی است جریانی که موجب گلایه برخی خریداران برای انتظار دریافت خودرو و تعدادی نیز از کیفیت خودروها شده است.

وی با اشاره به انجام نامه نگاری ها و تعاملات در ارائه کلیات طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین به شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی گفت: وظیفه و ماموریت انجمن مدیریت کیفیت ایران، توسعه کیفیت در کشور است و بنا داریم این موضوع را با خواسته مردم و رسانه ها به طور جدی تر پی گیری نماییم و طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین خودروسازی را در قالب برنامه ای 5 ساله در جهت ارتقای کیفیت در این صنعت اجرایی کنیم.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران همچنین از پی گیری جهت اجرای این طرح به صورت پایلوت در چند شرکت قطعه سازی پرداخت و اضافه کرد: چیزی که این طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو را متمایز می کنند یکپارچگی و تغییر نگرشی است که در این طرح دیده شده است.

اختصاص بخشی مطالبات قطعه سازان با هدف تامین مالی پروژه های کیفی

شکر خدایی در ادامه به نحوه اجرای طرح تحول کیفیت و استفاده از شبکه دانشی انجمن جهت بازرسی ها پرداخت و تاکید کرد: ابتدا یک اسکن سریع در 7 حوزه و در مدت یک هفته از مجموعه های قطعه سازی انجام می شود و با این شیوه سطح بلوغ قطعه سازی کشور مشخص می شود که سیستم های آنها در کدام گرید قرار دارد و پس از آن گزارشی مفصل از ارزیابی های صورت گرفته در این 7 حوزه به واحدهای قطعه سازی ارائه می شود و در صورت علاقه مندی برای افزایش گرید ارزیابی عمیق تری صورت می گیرد و در پروژه ای 45 روزه ارزیابی دقیق و عمیق تری از عملکرد پنج ساله شرکتها انجام می شود و در این ارزیابی آمار و اطلاعات و نرخ ایرادات و خرابی ها مشخص می شود و در نهایت برنامه بهبود 3 تا 5 ساله ای برای این واحدها ارائه می شود.

وی در خصوص نحوه تامین مالی این طرح تحول کیفیت برای قطعه سازان گفت: قرار است تامین مالی اجرای طرح تحول کیفیت در واحدهای قطعه سازی از محل مطالبات قطعه سازان تخصیص یابد.

وی افزود: پیش بینی می شود انجمن مدیریت کیفیت ایران بتواند در اجرای این طرح همزمان بین 300 تا 500 شرکت قطعه سازی را پوشش دهد و در این راستا تلاس می کنیم از نرم افزارها بهره برده و از ظرفیت شرکتهای بزرگی مثل ساپکو و سازه گستر و مزدا یدک به عنوان زنجیره ارزش خودروسازان استفاده کنیم.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به ارائه گزارش 3 ماهه روند اجرای پروژه کیفیت در واحدهای قطعه سازی تصریح کرد: فرایند به نحوی طراحی شده است که تیم مشاور و ناظر در قطعه سازی باید جریان کار و موانع را در قالب گزارش 3 ماهه ارائه کند تا انجمن نیز با گزارش دهی منظم به رسانه ها و همراهی تمام ذی نفعان در این طرح بتوانیم مشکل کیفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران را حل کنیم.

در ادامه نسرین وفایی عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت و تدوین کننده طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو، طرح مذکور را حاصل دیدگاههای کارشناسان و متخصصان صنعت خودرو و نتیجه کارگروه های مشترک خودروسازی و قطعه سازی اعلام کرد و گفت: بهبود این صنعت و رضایت مشتریان صنعت خودرو وقطعه سازی مهم ترین هدف در تدوین طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو بوده است.

وی تاکید کرد: تدوین طرحی کلان در حوزه کیفیت در صنعت قطعه سازی ماحصل برگزاری نشست های کارشناسی است و تمایز این طرح همان دیدگاه کلان آن است.

وی شناسایی ایرادات در مجموعه ها و واحدهای قطعه سازی را بخشی از کلیات این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه نظارت هایی که بر صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد به میزان زیادی دست و پا گیر شده است که بازدارنده صنعت خودرو و قطعه سازی شده است و از این رو انجمن مدیریت کیفیت ایران به عنوان نهادی مستقل تصمیم گرفت تا نقش تعاملی را در راستای این قوانین و مقررات و نظارت ها داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران تاکید کرد: پیش بینی می شود طرح تحول کیفیت قطعه سازی بین 3 تا 5 سال برای شرکتهای قطعه سازی بسته به رتبه و بلوغ سازمانی انها اجرایی شود تا کسب و کار در مجموعه های قطعه سازی بر اساس پروژه های بهبود سودآور شوند.

وفایی تصریح کرد: مجموعه ای که سودآور باشد و فرایندهای آن درست کار کند و اهداف آن محقق و کارکنان آن رضایت داشته باشند قطعا محصول و قطعه با کیفیتی تولید می کند که خروجی آن خودرو باکیفیت تر خواهد بود.

همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه کیفیت یک هدف نیست و بلکه یک راه بی پایان است، گفت: صنعت خودرو ایران هنور تا رسیدن به کیفیت مطلوب راه زیادی دارد.

وی بیان کرد: باید از ایرادات در حوزه کیفیت استقبال کرد تا به کیفیت مستمر و مطلوب تری دست یابیم.

وی با اشاره به پیشتازی صنعت قطعه سازی در طرح تحول کیفیت تصریح کرد: با وجود دریافت بسیاری از استانداردها در صنعت قطعه سازی اما همچنان این استانداردها کافی نیست و باید در این حوزه ارتقاء و بهبود بیشتری صورت گیرد و ارتقای کیفیت نیز جز با آموزش محقق نخواهد شد.

وی همچنین با توجه به شاخص استاندارد جهانی سی هاندرد، ایراد و خرابی خودروها را 3 برابر استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت: بر اساس این استاندارد هم اکنون نرخ خرابی و ایراد خودروهای ما ظرف 3 ماه اول بالای 3 و گاهی 4 ایراد است در حالی که بر اساس این استاندارد در هر 100 خودرو ظرف 3 ماه باید یک ایراد باشد و این نشان می دهد که میزان ایرادات خودروهای ما بر اساس این شاخص 3 برابر استاندارد جهانی است.

کد خبر 135709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha