بازی دلالان با قیمت لاستیک

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به دست رانندگان نرسد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، احمد کریمی خاطرنشان کرد: کامیون‌داران در سال ۱۳۹۷ مشکلی به نام لاستیک نداشتند چرا که لاستیک در بازار موجود بود اما یک ماه پس از اعتراضات خرداد ماه همین سال با کمبود شدید لاستیک مواجه شدیم و این کالا واقعا در بازار وجود نداشت. از سوی دیگر واردکنندگان و تولیدکنندگان در آن زمان کم کاری کرده و شرایط را برای ما سخت‌تر کردند.

وی افزود: در آن زمان تصمیم بر این شد که از هر ظرفیت ممکنی برای ساماندهی بازار لاستیک استفاده شود و حتی به تشکل‌ها اعلام شد که می‌توانند با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کنند که طرح بسیار مناسبی بود و در آن سال هیچ مشکلی از این نظر نداشتیم. همچنین لاستیک بر اساس کارکرد در اختیار کامیون‌داران قرار می‌گرفت که کار بسیار خوبی بود و سبب شد تا لاستیک به وفور در سامانه وجود داشته باشد، حتی برای برخی از سایزها تقاضا کمتر از عرضه بود تا اینکه در سال گذشته ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برداشته و سبب افزایش قیمت آن شد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران ادامه داد: البته در شهریور سال گذشته با دستوری که وزیر وقت راه و شهرسازی برای ترخیص لاستیک‌های وارداتی باقیمانده در گمرک با ارز ترجیحی داد تا حدودی بازار متعادل نگه داشته شد اما به تدریج این لاستیک‌ها تنها برای کامیون‌هایی که از بندر امام و بندرعباس کالاهای اساسی می‌آوردند، اختصاص پیدا کرد.

افزایش قیمت لاستیک تا دو برابر نرخ منطقی

کریمی با بیان اینکه البته در آن زمان هم مشکلاتی از جمله کیفیت پایین برخی لاستیک‌های وارداتی و قیمت بالای آن‌ها وجود داشت، اظهار کرد: در حال حاضر لاستیک دولتی وجود ندارد و در بازار، نظارت و کنترلی از سوی دستگاه‌های نظارتی نیست و قیمت لاستیک به شدت افزایش یافته است. البته وزارت صمت از سال گذشته اصرار داشت که واردات و توزیع لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود اما عوامل توزیع خارج از چارچوب قانونی لاستیک را دریافت می‌کنند و در لاستیک فروشی‌ها به نرخ آزاد و بالاتر از قیمتی که برای آن تعیین شده می‌فروشند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر یک جفت لاستیک تولید داخل حدود ۹ میلیون تومان باید فروخته شود، کمتر از ۱۲ میلیون تومان به دست رانندگان کامیون نمی‌رسد. و لاستیک خارجی که قیمت یک جفت آن ۱۴ میلیون تومان باید باشد تا حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر وزارت صمت و مراجع متولی نظارتی نمی‌کنند و بخشی از لاستیک‌ها هم به صورت غیر رسمی وارد می‌شوند که بی کیفیت بوده و بسیاری از آن‌ها تاریخ مصرف‌شان گذشته است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: در دو جلسه ای که حدود یک ماه و نیم پیش با وزیر راه داشتیم این مسائل را مطرح کردیم که البته با مقاومت برخی دستگاه‌ها مواجه شد اما با وجود اینکه تا کنون اقدام خاصی برای ساماندهی در این زمینه صورت نگرفته است مقرر شد تا جلسه ای با وزیر صمت داشته باشیم و مشکلاتمان را مطرح کنیم تا اقدامی در این خصوص انجام شود.

کد خبر 135724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha