عرضه خودرو در بورس افزایش قیمت را به دنبال دارد

عرضه خودرو در بورس کالا در وهله نخست به معنای خداحافظی با قیمت کارخانه است و افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بررسی تجارب کشورها نشان می‌دهد که عمده کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند کالاهای پایه(کامادیتی) صنعتی، معدنی و کشاورزی است و عرضه کالاهای نهایی معمولا در بورس مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد.

از طرفی، با توجه به اینکه تحویل خودرو در سررسیدهای مختلف خواهد بود، بازار جدید برای خرید و فروش اوراق خودرو شکل خواهد گرفت. بنابراین دوگانه «قیمت بورسی قیمت بازار » به دوگانه «قیمت کارخانه قیمت بازار » تبدیل خواهد شد. از این منظر امکان نظارت بر قیمت های جدید هم کمتر خواهد شد.

پیش شرط اصلی در عرضه خودرو در بورس کالا تنوع کالا و حجم مناسب عرضه متناسب با نیازهایی است که در بازار وجود دارد، مادامی که سیاستگذار این اطمینان را از بابت کفایت تولیدات و عرضه خودرو در سررسیدهای مقرر و در حجم مکفی برای تلاقی با مجموع تقاضاها (تقاضای حقیقی و تقاضای کاذب) را نداشته باشد، عرضه در بورس کالا مخاطرات مربوط به افزایش قیمت‌ها را از ناحیه کمبود عرضه بیشتر خواهد کرد.

با توجه به آنکه بازار خودرو در سمت عرضه بازاری رقابتی نیست، امکان بروز رفتارهای انحصاری و شبه انحصاری پس از عرضه خودرو در بورس کاملا محتمل است.

تولیدکننده و عرضه کننده می‌تواند با مدیریت عرضه خودرو در بازار تعادل بازار را در بورس به تعادلی غیرواقعی تبدیل کند. این امر دوباره زمینه ساز مداخلات قیمتی نهادهای تصمیم ساز همچون ستاد تنظیم بازار کشور و شورای رقابت در بورس کالا نیز خواهد بود که با ماهیت بازاری بورس همخوانی ندارد.

در پایان خاطرنشان می‌سازد در بازار خودرو علاوه بر موضوع نحوه عرضه خودرو شیوه قیمت گذاری آن، موضوعات مختلف تولیدی، تجاری، فناوری و پشتیبانی های لازم برای تولید از اهمیت بالایی برخوردار است که بطور همزمان باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 135916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha