VVT در موتور‌های درون سوز نشان چیست؟

استفاده از سیستمی به نام VVT در خودرو، موجب افزایش راندمان حجمی در دور‌های بالا می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، در کاتالوگ بعضی از خودرو‌ها و گاهی روی بدنه آن‌ها عبارتی مانند VVT دیده می‌شود. این سیستم همان‌گونه که از نام آن پیدا است می‌تواند باعث زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها شود و از این طریق و با مدیریت درست آن‌ها در دور‌های موتور مختلف باعث افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

سیستم‌های زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها از دهه 1960 پیشرفت زیادی کرده‌اند و امروزه، اکثر خودروسازان سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ اختصاصی خود را دارند. سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ یک سوئیچ فشار است و به گونه‌ای طراحی شده است که در حالت عادی باز باشد.

VVT در داخل موتور قرار دارد و وظیفه دارد به رایانه خودرو بگوید که آیا فشار روغن به سیستم VVT رسیده است یا خیر. پس از تحویل فشار، سوئیچ بسته می‌شود و افت ولتاژ به صفر می رسد. رایانه خودرو این را به عنوان سیگنال مثبت تحویل فشار روغن تفسیر می‌کند. اگر سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ از کار بیفتد یا اشتباه خوانده شود، می‌تواند باعث بد کارکردن موتور و کاهش مصرف سوخت شود.

اگر سوئیچ VVT از کار بیفتد، چراغ Check Engine با یک کد خطا روشن می‌شود. سوئیچ VVT یک قطعه الکترونیکی است و ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و عملکرد‌های ضعیف تعمیر و نگهداری موتور مانند تعویض نامنظم روغن از کار بیفتد.

کلید زمانبندی متغیر سوپاپ یک قطعه داخلی است و نمی‌توان آن را به صورت بصری بررسی کرد. به غیر از تعمیر و نگهداری منظم در طول فرآیند تعویض روغن، هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای در برابر خرابی سوئیچ VVT وجود ندارد. اگر چراغ چک موتور خودرو روشن است و علائم مربوط به VVT وجود دارد، از یکی از مکانیک‌های متخصص بخواهید مشکل را تشخیص داده و تعمیر کند.

با یک سوئیچ فشار زمان بندی متغیر سوپاپ معیوب، سیستم VVT نمی‌تواند به درستی کار کند یا ممکن است اصلاً کار نکند. این تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی موتور خواهد داشت و می‌تواند منجر به آسیب جدی شود. توصیه می‌کنیم موتور خود را فوراً برای هرگونه مشکل مشکوک مربوط به کلید VVT بررسی و در اسرع وقت تعمیر کنید.

کد خبر 135941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha