آشنایی با صندوق‌های قابل معامله در بورس

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF، ساختاری شبیه به صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند و مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که واحدهای این صندوق‌ها را مانند سهام شرکت‌های بورسی می‌توان در بازار خرید و فروش کرد.

به گزارش پرشین خودرو، صندوق‌های قابل معامله یا ETF صندوق‌هایی هستند با ساز و کاری مشابه با این صندوق‌ها که به دلیل نقدشوندگی بالا مورد استقبال بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس قرار گرفته‌اند. در این مطلب ضمن آشنایی با صندوق‌های قابل معامله در بورس به شما خواهیم گفت ETF چیست و سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها چه مزایایی دارد. با ما همراه شوید.

 

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF، ساختاری شبیه به صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند و مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که واحدهای این صندوق‌ها را مانند سهام شرکت‌های بورسی می‌توان در بازار خرید و فروش کرد. بنابراین از نقدشوندگی بیشتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برخوردار هستند.

قابل معامله بودن مهم‌ترین ویژگی این صندوق‌ها به شمار می‌رود. صندوق‌های قابل معامله یا ETF ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس دارند و همچنین پیچیدگی سرمایه‌گذاری از طریق آن‌ها نیز با توجه به تیم مدیریت حرفه‌ای و باتجربه این صندوق‌ها بسیار کمتر خواهد بود.

در نقطه مقابل صندوق‌های قابل معامله یا ETF، صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال قرار دارند که تنها با مراجعه حضوری و استفاده از درگاه اینترنتی می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. اما در صندوق‌های قابل معامله یا ETF شما می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود برای خرید و فروش واحدهای صندوق اقدام کنید.

 

آشنایی با صندوق‌های قابل معامله در بورس

 

مزایای صندوق‌های قابل معامله ETF چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های قابل معامله EFT چیست؟ گفتیم این صندوق‌ها از پرطرفدارترین انتخاب‌های سرمایه‌گذاران در بورس محسوب می‌شوند. این محبوبیت به دلیل وجود مزایای بسیاری چون قابلیت معامله واحدهای صندوق به صورت آنلاین، سهولت در سرمایه‌گذاری، کمتر بودن هزینه‌های عملیاتی و هزینه مدیریت صندوق، معافیت مالیاتی در خرید و فروش واحدها، تنوع در سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های ETF، نقدشوندگی بالاتر و ... است.

 

انواع صندوق‌های قابل معامله ETF چیست؟

صندوق‌های قابل معامله یا ETF نیز مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک انواع مختلفی دارند که سرمایه‌گذاران با توجه به شخصیت و معیارهای مختلفی که برای انتخاب صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری در بورس مدنظر دارند، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. در زیر به 3 نوع این صندوق‌ها که در بازار بورس ایران محبوبیت زیادی دارند، اشاره می‌کنیم.

 

صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس، از جمله صندوق‌های ETF هستند که حجم زیادی از دارایی آن‌ها در اوراق مشارکت بانکی، سپرده‌های بانکی یا سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. مشخص بودن میزان رشد از جمله ویژگی‌های صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس است.  برای نمونه می‌توان به صندوق‌های همای و یاقوت آگاه اشاره کرد که از نوع درآمد ثابت و قابل معامله در بورس هستند.

 

صندوق‌های سهامی

صندوق های سهامی نیز از دیگر انواع صندوق‌های قابل معامله یا ETF هستند که بخش اعظم دارایی آن‌ها در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. برای نمونه می‌توان به صندوق هستی بخش آگاه اشاره کرد که از نوع سهامی است و با نماد آگاس در بورس معامله می‌شود.

 

صندوق‌های مختلط

صندوق‌های مختلط نیز که همانگونه که از نام آن‌ها پیدا است، چیزی بین دو نوع صندوق قبل به شمار می‌روند و در حدود نیمی از دارایی آن‌ها را سهام شرکت‌های بورسی و نیمی دیگر را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند.

 

چگونگی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETF)

خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله ETF کار بسیار راحتی است و دقیقا مشابه خرید و فروش سهام در بورس است. به این معنا که ابتدا باید برای این کار کد بورسی داشته باشید.

پس از دریافت کد بورسی از کارگزاری مدنظرتان برای خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله یا ETF، باید شناخت خوبی از این صندوق‌ها و ویژگی‌های آن‌ها به دست آورید. سپس با توجه به عملکرد صندوق‌های مختلف موجود در بازار و ویژگی‌ها و اهداف‌تان از سرمایه‌گذاری ببینید که بهترین صندوق سرمایه‌گذاری ETF چیست.

بعد از انتخاب صندوق مناسب‌تان، می‌توانید سفارش خود را برای خرید واحدهای این صندوق در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری ثبت کنید. برای فروش واحدهای صندوق نیز می‌توانید به همین روش هر زمان که دل‌تان خواست واحد صندوق موردنظرتان را به فروش برسانید.

 

سخن آخر

در این مطلب به آشنایی با صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF پرداختیم و گفتیم این صندوق‌ها ساز و کاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند با این تفاوت که واحدهای این صندوق‌ها مانند سهام شرکت‌های بورسی در بازار خرید و فروش می‌شود. نقدشوندگی بالا، آسان بودن انجام معاملات، تنوع در سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و مدیریت ریسک از این طریق مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های قابل معامله یا ETF  محسوب می‌شوند.

کد خبر 135982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha