بررسی کیفیت و استاندارد خودروها در دستور کار هیات تحقیق و تفحص / طرح واردات خودرو رها نشده است

عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، بررسی کیفیت و استاندارد تولیدات خودروسازان و علت‌ های پایین بودن کیفیت محصولات شرکتهای خودروسازی را از محورهای مورد بررسی این هیات از خودروسازان ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اظهارات اخیر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه در حادثه تصادف بهبهان-اهواز ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است موجب شد که باز هم موضوع استاندارد و کیفیت پایین خودروهای داخلی مورد توجه و سوال متولیان و دستگاههای نظارتی و قانونی قرار گیرد.

به دنبال این حادثه یک مقام مسوول در سازمان ملی استاندارد با تاکید بر بررسی بیشتر در این مورد مطرح کرد که چنانچه پلیس گزارش تخلف خودروسازان را بدهد، از مراجع قضایی پیگیری می‌‌‌کنیم.

مجلس نیز در واکنش به این مساله و کیفیت و استاندارد خودروهای تولیدی خواستار توضیحات وزیر صمت شد و در جلسه علنی سه شنبه گذشته سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر صمت درباره علت کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای تولید داخلی اعلام وصول شد.

این در حالی است که طی سه سال گذشته با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و به دنبال آن خروج شرکای خارجی و محدودیت در واردات بسیاری از قطعات، از یکسو تولید خودروسازان به میزان چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر کیفیت خودروهای داخلی نیز در سطح نازلی قرار گرفته است چنانچه برخی کارشناسان معتقدند خودروسازان در این سال‌ها بیشتر بر تولید تمرکز کردند و کیفیت در اولویت بعدی در این شرکتها بوده است.

حال در این زمینه باید دید که متولی وضع موجود کیفی خودروهای داخلی کیست و وظیفه دستگاههای نظارتی و قانون گذار در این خصوص چیست؟

در همین ارتباط علی جدی عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: در بازدید اخیری که هیات تحقیق و تفحص مجلس از شرکتهای خودروساز داشتند مهم‌ترین محورهای تحقیق و تفحص مجلس با آنان در میان گذاشته و مقرر شد تا بر اساس سرفصل های مورد نظر، گزارش‌ و اسناد شرکتها برای بررسی کارشناسان هیأت تحقیق و تفحص ارائه شود.

وی بررسی کیفیت تولید خودرو و علت‌های پایین بودن کیفیت خودرو‌های تولیدی را از محورهای مورد نظر هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان ذکر کرد و افزود : هرچند معتقدیم که باید از صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع پیشران در اقتصاد حمایت کرد اما گزارش ها و بررسی ها نشان می دهد که خودروهای تولیدی از کیفیت لازم برخوردار نیست و از سویی قیمت آن‌ها نیز برای مصرف کننده مناسب و به صرفه نیست.

جدی تاکید کرد: از آنجا که مردم گلایه‌های بسیاری از صنعت خودروسازی و کیفیت تولیدات داخلی دارند، طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس یازدهم تصویب شد تا متخلفان این حوزه شناسایی و زمینه تولید خودروهای باکیفیت فراهم شود.

عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو همچنین با توجه به طرح سوال نمایندگان مجلس از وزیر در خصوص کیفیت و عزل و نصب مدیران شرکتهای خودروسازی گفت: کیفیت نامطلوب و پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی بخشی از سوالات نمایندگان از وزیر صمت است که در روز‌های آینده باید در صحن مجلس به آنها پاسخ دهد اما در خصوص عزل و نصب های خودروسازان مجلس بنا ندارد ورود کند.

 

علی جدی


جدی با تاکید بر اینکه وزیر صمت باید برنامه های ارتقای کیفی در صنعت خودرو را ارائه کند، افزود: اگر وزیر نمی تواند پاسخ گوی کیفیت پایین تولیدات خودروسازان در گذشته باشد باید برنامه خود در خصوص آینده خودروسازی و توسعه کمی و کیفی در این صنعت را ارائه کند تا مجلس و کمیسیون تخصصی صنایع بررسی کند آیا این برنامه ها قابل انجام است یا صرفا مانند برنامه وزرای دولت های قبل وقت تلف کردن است.

وی با توجه به حرکت صنعت خودروسازی دنیا به تولید خودروهای برقی و هیبریدی اضافه کرد: متاسفانه کیفیت و استاندارد تولید و مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به خودروسازی در دنیا بسیار پایین است و باید زمینه ارتقاء در این بخش ها با برنامه ریزی درست متولیان فراهم شود.

به گفته این نماینده مجلس، متولی صنعت خودرو و تنظیم بازار آن در کشور وزارت صمت است بنابراین باید به نحوی بازار خودرو بالانس شود تا اختلاف قیمت حاشیه بازار و کارخانه از بین برود و عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه بحث مجلس در ارائه طرح واردات خودرو این است که به میزان نیاز بازار داخل باید خودرو عرضه شود، تصریح کرد: بر این اساس وزیر صمت می خواهد این نیاز از تولیدات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب صورت گیرد یا از طریق واردات انجام شود باید در این خصوص راهکاری داشته باشد.

جدی با بیان اینکه وزارت صمت نمی توان تقاضای بازار خودرو را نادیده بگیرد، اظهار داشت: در شرایطی که هم تقاضا در بازار زیاد است و هم حجم خودروهای فرسوده در کشور بالاست باید وزارت صمت فکری برای تنظیم بازار به عنوان متولی در این بخش نماید.

وی با اشاره به اینکه طرح واردات خودرو همچنان جزء راهکارهای مجلس برای تنظیم بازار است ، تاکید کرد : هم اکنون این مصوبه با وجود رفع ایرادات کمیسیون صنایع از سوی هیات رئیسه مجلس در حال پیگیری و جلسات با مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا نهایی و اجرایی شود.

جدی در پایان خاطر نشان کرد: باید اجازه دهیم واردات خودرو به صورت محدود و نیاز بازار انجام گیرد تا التهاب بازار کاهش یابد و قیمت‌ها پایین بیاید در این صورت خودروسازان داخلی، هم قیمت را کاهش و هم کیفیت را افزایش می‌دهند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha