کد خبر 136749
۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
 پرونده دوم خودروسازان در سازمان بازرسی

در حالی که هنوز پرونده محصولات دپویی خودروسازان در سازمان بازرسی کل کشور باز است، ماجرای ایربگ‌های باز نشده در حادثه بهبهان نیز به این سازمان کشیده شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، آن‌طور که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده، درباره ماجرای باز نشدن ایربگ خودروها در حادثه بهبهان، سازمان بازرسی کل کشور پرسش‌هایی را از خودروسازان پرسیده و آنها نیز پاسخ داده‌اند. به گفته ذبیح‌اله خداییان، خودروسازان اعلام کرده‌اند که اگر خودرویی از پشت به خودروی دیگر بزند، ممکن است کیسه هوای آن باز نشود. وی در ادامه با بیان اینکه تصادف ممکن است ناشی از عوامل مختلف از جمله نقص خودرو، راه و خطای راننده باشد، تاکید کرد: در پرونده‌ها کمتر به این موضوع توجه می‌شود و کارشناسان غالبا خطای راننده را اعلام می‌کنند. اگر نقصی در علائم هست باید برای متولی قصور تعیین شود؛ مثلا اگر خودرو استاندارد نیست باید قصور متولی آن لحاظ شود.

چند هفته پیش بود که در جاده بهبهان-رامهرمز چند خودرو با یکدیگر برخورد و این حادثه منجر به مرگ 5نفر و مصدومیت ده‌ها نفر شد. کمی بعد، پلیس راهور ناجا اعلام کرد در حادثه بهبهان ایربگ هیچکدام از خودروها باز نشده است. این اظهارنظر حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشت و سبب شد خودروسازان به شدت مورد نقد افکار عمومی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرند. البته خودروسازان اعلام کردند گناهی در این حادثه ندارند و باز نشدن ایربگ جدا از اینکه تقصیر سازنده آن است، به شرایط برخورد هم بستگی دارد. هرچه بود، این حادثه و اظهارنظر پلیس، قضایی شدن پرونده را به بر سر زبان‌ها انداخت. برخی از جمله نمایندگان مجلس اعلام کردند خودروسازان باید به دلیل باز نشدن ایربگ محصولاتشان قضایی شوند.

حالا با توجه به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، گویا پرونده «ایربگ‌های باز نشده حادثه بهبهان» در سازمان بازرسی کل کشور به جریان افتاده است. این در حالی است که خودروسازان یک پرونده باز دیگر نیز در سازمان بازرسی دارند و آن، محصولات دپویی است. آنها متهم به احتکار خودرو شده‌اند، حال آنکه خود می‌گویند تک تک خودروهای دپویی، با نقص قطعه مواجه بوده و امکان تجاری‌سازی آنها تا زمان تامین قطعات و تکمیل آن، وجود ندارد.

حالا با اضافه شدن ماجرای ایربگ‌های باز نشده، دو پرونده از خودروسازان در سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد که هر دوی آنها نیز بسیار حساس و پرحاشیه به شمار می‌روند. خودروسازان در پرونده نخست باید ثابت کنند محصولات دپویی‌شان نقص قطعه داشته و احتکاری صورت نگرفته است. آنها در پرونده دوم نیز باید عدم‌قصور در باز نشدن ایربگ محصولاتشان را اثبات کنند. گفته می‌شود اگر خودروسازان موفق به اثبات ادعاهای خود در این دو پرونده نشوند، ممکن است حکم قضایی برای آنها صادر شود.

فعلا خبری از نتیجه پرونده‌های موردنظر نیست و باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان از اتهامات تبرئه خواهند شد و دفاعیات آنها کفاف فرار از محکومیت را خواهد داد یا خیر؟

کد خبر 136749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha