هیچ قطعه سازی کیفیت را فدای قیمت نمی کند / بزرگ ترین فشارها به تولید داخل از سوی وکلای ملت است

یک مقام مسئول در حوزه قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه هیچ قطعه سازی کیفیت را فدای قیمت نمی کند، تاکید کرد: امروز واردات خودرو بهانه ای برای تخریب صنعت خودرو و قطعه سازی شده است و جریانی برای پیشبرد اهداف خود و توجیه مسئولان به واردات خودرو از هیچ گونه تهمت و سرکوبی نسبت به تولید داخل دست نمی کشند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به تازگی وزیر صمت با اعلام اینکه کیفیت خودروها پایین است، این موضوع را به عواملی مانند قطعه‌سازی و مونتاژ کاری مرتبط دانسته است.

هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سوال برخی نمایندگان با بیان اینکه حدود 70 درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود و 30 درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی است؛ مطرح کرد: اینکه کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و پول قطعه‌ساز در زمان مناسب داده نمی‌شود.

به گفته وزیر صمت «گاهی مبالغ و قیمت‌ها در رابطه خودروساز و قطعه ساز به درستی تعیین نشده و این امر قطعه‌ساز را مجبور به تولید بی کیفیت می کند و خودروساز هم که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم مشکل دارد، بنابراین برای پاسخگویی به مشتریان و تحویل سریع تر، مجبور به استفاده از قطعات بی کیفیت می شود.»

در حالی وزیر صنعت وضع کنونی خودروسازی را موجب نارضایتی مردم و چالشی برای این وزاتخانه به عنوان متولی در این صنعت بیان می کند که در سالهای اخیر همواره کیفیت خودروها جزء دغدغه خریداران بوده، اما متاسفانه در این سال‌ها هیچ نهاد نظارتی یا متولی به کیفیت خودروهای تولیدی ورود جدی نکرده است.

در این میان تنها گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی بوده که در این سالها به طور ماهانه وضعیت کیفیت خودروها را اعلام کرده است؛ گزارش هایی که اگر چه با تعیین ستاره های کیفی، تا حدودی رتبه کیفی خودروها را اعلام کرده اما عملا تاثیری در جریان کیفیت خودروها نداشته است.

اما به یکباره و پس از تصادف بزرگ زنجیره ای در یکی از جاده های کشور، کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی مساله و دغدغه تمام دستگاه های متولی، نظارتی و قانون گذار می شود چنانچه در اظهاراتی رئیس سازمان ملی استاندارد از کیفیت فراموش شده در صنعت خودرو می گوید و رئیس پلیس راهور نیز با انتقاد از کیفیت خودروسازان، تولیدات داخلی را به ارابه مرگ تشبیه می کند و وزیر صمت نیز به عنوان متولی اصلی در این صنعت در واکنش به پرسش نمایندگان ملت در خصوص افت کیفیت خودروهای داخلی، با تایید کیفیت پایین خودروها این جریان را متاثر از رابطه خودروساز و قطعه ساز می داند و در نهایت با بیان اینکه قطعه سازان برای جبران زیان از نقص قطعات چشم پوشی می کنند، خودروسازان را به دلیل پذیرش قطعات معیوب در کیفیت پایین خودروها مقصر اعلام می کند.

با توجه به اظهارات اخیر مسئولان در خصوص کیفیت خودروها آیا به راستی قیمت و مشکلات مالی موجب افت کیفی خودروهای داخلی شده است و چرا تاکنون با وجود نقدهای جدی به کیفیت، مجلس و دولت و سایر نهادهای نظارتی عملکردی در این حوزه نداشتند.


سهم تولیدات قدیمی در افت کیفی خودروها
در همین ارتباط محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن فطعه سازی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: امروز نه قطعه ساز از نقص قطعات تولید می گذرد و نه خودروساز قطعه معیوب را می پذیرد بنابراین هر گونه اظهارات در این خصوص باید براساس شواهد درستی مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت، اصلی است که باید به طور مستمر در صنعت خودرو بهبود پیدا کند، اظهار داشت: اما اینکه در این شرایط مساله کیفیت خودروها به قطعه سازان نسبت داده می شود صحیح نیست چرا که قطعه سازان بر اساس سفارش و خواست خودروسازان قطعات را تولید می کنند.

نحفی منش، در عین حال بخشی از نقدهای مربوط به کیفیت پایین خودروها را به دلیل مدل های قدیمی خودروهای تولیدی دانست و تصریح کرد: در مدل های جدید خودروها معمولا مشکل کیفیت کمتر مطرح می شود.

این مقام مسئول در حوزه قطعه سازی با اشاره به قدمت 30 تا 40 ساله برخی از خودروهای تولیدی در کشور اظهار داشت: اگر در گذشته تولید محصولات 30، 40 سال قبل مورد قبول مصرف کنندگان بوده امروز دیگر مورد پسند جامعه و خریداران نیست و باید در خصوص طراحی و عرضه محصولات جدید و به روز کار بیشتری شود.

 

محمدرضا نجفی منش


استفاده از قطعه معیوب و پذیرش آن توسط خودروساز محال است
وی گفت: قطعه سازان داخلی که امروز متهم به کیفیت پایین خودروها می شوند تا پیش تحریم ها برای شرکت رنو فرانسه نیز با کیفیت های مطلوب و مورد نظر قطعات تولید می کردند لذا باید در مورد کیفیت یک مبحث مفصل و اساسی انجام شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه با اشاره به تاثیر مواد اولیه داخلی در کیفیت خودروها، تاکید کرد: هیچ قطعه سازی کیفیت را فدای قیمت نمی کند و به خاطر قیمت از کیفیت قطعات نمی زند اما هر میزان کیفیت مواد اولیه مرغوب تر باشد طبعا شاهد کیفیت بهتری هم در تولید خودروها خواهیم بود.

به گفته وی گرچه ممکن است در جریان تامین و تولید قطعه ای مشکلی ایجاد شده و قطعه ای دیگر جایگزین شود اما به طور حتم این امر نیز با نظر خودروساز اتفاق می افتد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه با قبول تاثیر مواد اولیه بی کیفیت و تامین قطعات وارداتی از سورس های غیر اصلی در نوسان کیفیت خودروها، افزود: به دلیل تحریم ها شاید قطعات و یا مواد اولیه وارداتی و داخلی از کیفیت لازم برخوردار نباشد اما اینکه تولیدکنندگان به دلیل نبود نقدینگی و تاخیر در پرداخت مطالبات عمدا قطعه معیوب تولید و تامین می کنند و خودروساز نیز می پذیرد؛ محال است.


سرکوب خودروسازان با هدف واردات خودرو
نجفی منش همچنین با اشاره به حجم سنگین اتهامات و زیر سوال بردن کیفیت خودروهای داخلی گفت: امروز جریانی در کشور به دنبال واردات خودرو است و برای دست یافتن به این هدف تنها راهکار آنها کوبیدن قطعه ساز و خودروساز داخلی است در حالی که واردات خودرو جزء پیشنهادات ما بود تا بلکه دست از سر تولیدکنندگان داخلی بردارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این جریان برای پیشبرد اهداف شان و توجیه همگان بر واردات خودرو از هر گونه تهمت و سرکوب تولیدکنندگان دست نمی کشند و کسی هم حریف آنها نیست.

این قطعه ساز داخلی، با توجه به فشار مجلس برای عملی شدن واردات خودرو و مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه واردات خودرو گفت: از مجمع تشخیص مصلحت درخواست می شود برای حفظ تولید داخل و کاهش فشارهای سنگین و تخریبی به صنعت خودرو و قطعه سازی، مانع از واردات محدود خودرو نشوند تا از فشار بر صنعت خودروسازی نیز دست بردارند.

وی در پایان با تاکید براینکه امروز بزرگ ترین فشارها به تولید داخل از سوی وکلای ملت است، خاطر نشان کرد: به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و رفع موانع در حوزه تولید داخل، امروز به میزانی واردات به مذاق آقایان شیرین است و واردات خودرو طرف دار دارد که دست بردار نیستند و برای دستیابی به اهداف خودشان حاضرند قیصریه را به آتش بکشند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha