تصویب طرح واردات 50 هزار خودروی سواری در کمیسیون تلفیق / پیشنهاد واردات 100 هزار دستگاه کامیون و اتوبوس

در حالی عضو کمیسیون تلفیق بودجه از تصویب طرح واردات 50 هزار خودرو سواری در این کمیسیون خبر می دهد که در روزهای اخیر برخی خبرها حاکی از لغو این طرح در لایحه بودجه 1401 بود؛ خبری که میرتاج الدینی پیشنهاد دهنده آن ضمن تکذیب آن، از بررسی همزمان این مصوبه با آغاز بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با پایان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، از امروز اول اسفند ماه بررسی گزارش و پیشنهادات این کمیسیون در خصوص جزئیات لایحه بودجه 1401 در صحن مجلس آغاز می شود.

پیش از این در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو این کمیسیون از ارائه پیشنهاد و تصویب واردات 50 هزار خودروی خارجی در سال 1401 خبر داده بود موضوعی که در روزهای اخیر با انتشار برخی خبرها اعلام شد که کمیسیون تلفیق در آخرین روزهای بررسی لایحه بودجه ،اقدام به لغو مصوبه واردات خودرو سواری در سال آینده را کرده است.


آغاز مسیر واردات خودرو با اخطارهای کیفی

به نظر می رسد اخطارهای اخیر کیفی به خودروسازان و همچنین تذکر مقام معظم رهبری در این زمینه، باعث شده که دولت و مخالفان طرح واردات، به دنبال فعال کردن مسیرهای ورودی خودرو به بازار باشند.

حال نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو در واکنش به لغو طرح واردات 50 هزار خودرو سواری ، ضمن تکذیب این خبر، گفت: طرح واردات 50 هزار خودرو سواری در کمیسیون تلفیق تصویب و به زودی با بررسی لایحه بودجه در صحن علنی ارائه می شود.

سید محمد رضا میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه هیات رئیسه کمیسیون تلفیق نمی تواند محتوای پیشنهادات و مصوبات را تغییر دهد، بیان کرد: با پیگیری و صحبتی که با هیات رئیسه کمیسیون تلفیق داشتم، اعضای هیات رئیسه کمیسیون هر گونه لغو واردات 50 هزار خودرو سواری را در بند الحاقی یک تبصره 7 لایحه بودجه سال 1401 را رد کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تقویت شبکه ملی راه آهن و واردات کامیون و اتوبوس بخشی از بند الحاقی تبصره 7 لایحه بودجه است، افزود: رئیس کمیسیون تلفیق نیز هر گونه حذف طرح واردات 50 هزار خودرو سواری در بند 7 بودجه را تایید نکردند بنابراین این پیشنهاد و طرح همچنان پا برجاست ضمن اینکه تقویت شبکه راه آهن و موضوع واردات کامیون و اتوبوس نیز سرجای خود قرار دارد و حتی پیشنهاد واردات 100 هزار دستگاه نیز در این حوزه مطرح شده است.

 

طرح واردات 50 هزار خودروی سواری، کمیسیون تلفیق، واردات کامیون و اتوبوس، لغو طرح واردات خودرو سواری

واردات خودرو مطالبه مردم است

وی گفت: طرح واردات 50 هزار خودرو سواری جزء مصوبات کمیسیون تلفیق است و با آغاز بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس این مصوبه نیز به زودی مورد بررسی وکلای ملت قرار می گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه گمانه زنی ها در خصوص عقب نشینی کمیسیون تلفیق از طرح واردات خودرو سواری صحت ندارد، تصریح کرد: واردات خودرو سواری مطالبه مردم است و با تصویب در کمیسیون تلفیق در صحن علنی نیز مطرح خواهد شد.

میرتاج الدینی همچنین با توجه به برخی فشارها و مخالفت ها با طرح پیشنهادی واردات 50 هزار خودرو سواری گفت: به رغم مخالفت های که در خصوص واردات خودرو مطرح است چنانچه مسیر واردات خودرو مدیریت شده ، هموار و ممنوعیت واردات خودرو رفع شود ضمن اینکه رقابت سالم در صنعت خودرو شکل می گیرد کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت.


تاثیر واردات خودرو در انحصار شکنی و رشد کیفی تولیدات خودروسازان

وی افزود: بر این اساس بخش خصوصی هم بهتر می تواند در این حوزه فعالیت کند و به تدریج انحصار بازار دو خودروساز کشور از بین خواهد رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه عموم نمایندگان مجلس با طرح واردات خودرو سواری موافق هستند ، تاکید کرد : با این وجود در صورت عدم تصویب این طرح در صحن علنی عملا این مسیر در بودجه سال آینده بسته خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با توجه به پیگیری طرح دیگر واردات خودرو از سوی کمیسیون صنایع در قالب ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو تصریح کرد : پس از اخطارهای اخیر کیفی به خودروسازان و همچنین تذکر مقام معظم رهبری از موضوعاتی است که هم دولت و هم کمیسیون صنایع ازمواققان آن هستند طرح واردات خودرو است منتهی این جریان با توجه به مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با طرح واردات خودرو باید با اعضای مجمع تشخیص مصلحت گفت و گو شود.

میر تاج الدینی در پایان با اشاره به عدم رضایت مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی ، افزود : نظر مجمع تشخیص مصلحت در خصوص واردات خودرو در ازای صادرات لازم است تغییر کند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha