هر آنچه باید از لاماری ایما بدانید

شرکت آرین پارس موتور اولین سواری کراس اوور تولیدی خود را با نام لاماری ایما، مدتی بعد از رونمایی رسمی این محصول برای آزمایش رانندگی، نقد و بررسی خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو به پیست آزادی آورد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هرچند مدت زمان تست رانندگی مختصر بود اما فرصتی مناسب برای تجربه رانندگی با لاماری ایما، تازه وارد بازار ایران شد.

نمای ظاهری

لاماری ایما از نظر طراحی متفاوت و به روز، جزو جذاب ترین کراس اوورهای چینی به حساب می آید. در نمای جلوی لاماری ایما شاهد طراحی بسیار خشن و زیبا هستیم، سبک طراحی چراغ های روشنایی در روز در بالاترین قسمت، وجود جلوپنجره ای بزرگ با خطوط عمودی، مدل طراحی سپر و وجود چراغ های اصلی و مه شکن ها درون سپر، طراحی لاماری ایما را جذاب تر کرده است. در نمای جانبی لاماری ایما طراحی ساده تری را شاهد هستیم. کاپوتی به نسبت کشیده در کنار کابینی طولانی برای این خودرو طراحی شده است. در نمای عقب یک نوار LED دو چراغ اصلی را به یکدیگر متصل کرده اند. نکته جالب در طراحی وجود دو خروجی اگزوز در دو طرف سپر بوده که هر دو بر واقعی هستند. در نمای عقب هم شاهد طراحی جذاب و زیبایی هستیم.

 

گزارش تصویری از تست و بررسی لاماری ایما در پیست آزادی را اینجا ببینید

 

لاماری ایما

 


طراحی کابین

کابین لاماری ایما به معنای واقعی دیزاینی مینیمال، ساده و شکیل دارد. در نگاه اول به داخل کابین لاماری ایما تریم داخل با تودوزی چرمی مشکی و دوختی قرمز رنگ به همراه دو نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی درون یک قاب روی داشبورد جلب توجه می کند. یکی از این نمایشگرها به جای صفحه کیلومتر عقربه ای پشت فرمان بوده و دیگری نقش سیستم مالتی مدیا را ایفا می کند. به لطف این نمایشگر تقریبا تمام کلیدهای فیزیکی درون کابین لاماری ایما حذف شده اند. در سمت چپ فرمان کلیدهای مربوط به تنظیم آینه های جانبی و همچنین روشن و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری قرار دارد.


در کنسول میانی پنل مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوه اتوماتیک طراحی شده است. روی فرمان D شکل لاماری ایما کلیدهای کنترل سیستم صوتی و همچنین کروز کنترل و کامپیوتر سفری و همچنین تنظیم روشنایی نمایشگر پشت فرمان طراحی شده است.

 

لاماری ایما



در کنسول میانی لامار ایما شیفتر دنده الکترونیکی جانمایی شده است که این موضوع سبب شده یک فضای خالی در زیر کنسول برای شارژ وایرلس موبایل و نگهداری وسایل ایجاد شود. تنها کلیدهای فیزیکی اطراف شیفتر دنده برای ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل خودرو در سرازیری و انتخاب مدهای رانندگی تعبیه شده اند.

برای صندلی ها تودوزی چرم مصنوعی اجرا شده که در قسمت نشیمن و تکیه گاه سوراخ دار هستند که مانع تعریق سرنشینان می شوند.

به لطف طراحی کشیده و پهن کابین لاماری ایما در ردیف دوم فضای کاملا کافی برای سه نفر سرنشین بزرگسال فراهم شده است است. در ردیف عقب دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان تعبیه شده که گردش هوای داخل کابین را بهتر می کند.

فضای بار لاماری ایما نسبت به کراس اوور بودن و سگمنتی که در آن قرار دارد کافیست. ضمن اینکه اگر قصد جا به جایی وسایل بزرگ هم داشته باشید امکان خواباندن صندلی های ردیف دوم وجود دارد.

مشخصات فنی

لاماری ایما مثل بیشتر خودروهای چینی بازار ایران از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بهره برده. ولی پیشرانه 1.5 لیتری لاماری ایما ساخت میتسوبیشی بوده و دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI است. موتور لاماری ایما قدرتمندترین موتور 1.5 لیتری توربوشارژ استاندارد موجود در کشور بوده و قادر به تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تر بدون امکان تعویض دستی دنده ها به چرخ های جلو منتقل می شود. برای لاماری ایما سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت هم تعبیه شده است.

 

لاماری ایما



تجربه رانندگی

قبل از نوشتن هر مطلب در تجربه سواری لاماری ایما به این نکته دقت باید کرد که تجربه سواری با این خودرو خیلی مختصر بود و برای نوشتن باید تجربه بلند مدت رانندگی داشت، به چالش کشیدن این کراس اوور 1550 کیلویی دیفرانسیل جلو با موتور 1 و نیم لیتری توربو در جاده های مختلف و رانندگی طولانی مدت باید باشد. به محض ورود به کابین لاماری ایما بعد از فشار دادن دکمه استارت و انتخاب حالت رانندگی نرمال، تست شتاب اولیه و صفر تا صد را انجام دادیم. شتاب صفر تا 100 این خودرو با سه نفر سرنشین مقداری نسبت به رقبا بهتر است.

تایرهای نکسن لاماری ایما مورد برسی در پیست خیالمان را بابت چسبندگی خوب به سطح زمین راحت کرده بود. البته در نسخه های تولید شده در آینده به دلیل قوانین مربوط به داخلی سازی تایرهای ساخت داخل روی لاماری ایما نصب خواهد شد. این موضوع برای تمام رقبای این خودرو نیز اجرا شده است. در پیچ های پیست به لطف فرمان برقی و سیستم کنترل پایداری خودرو انعطاف پذیری خوبی داشت.

در دور بعدی پیست سیستم کنترل پایداری لاماری ایما را خاموش کردم اما باز هم در پیچ قسمت انتهایی خودرو در نرفت. لاماری ایما در بخش فنی به خاطر ایمنی طوری طراحی شده است در صورت عبور سرعت از 40 کیلومتر بر ساعت سیستم کنترل پایداری به صورت اتوماتیک وارد مدار می شود. این موضوع نکته مثبتی به حساب می آید. در این بخش از تست ترمز لاماری ایما عملکرد خوبی داشت.

در قسمتی از پیست آزادی با موانعی حالت تست گوزن را شبیه سازی شده بود تا مشخص شود عملکرد لاماری در تغییر مسیر ناگهانی و بازگشت دوباره به مسیر اصلی چگونه است در این بخش عملکرد لاماری ایما رضایت بخش بود و تقریبا با سرعت 80 کیلومتر در تست گوزن پایداری و تعادل خودرو حفظ می شد و در عین حال نرمی سواری نیز کاملا مطلوب بود. سه حالت رانندگی برای لاماری ایما در نظر گرفته شده بود که به دلیل نداشتن امکان تعویض دنده به صورت دستی موفق به بررسی تفاوت های این سه مد رانندگی نشدیم.

در عملکرد فنی لاماری ایما با چشم پوشی از عدم امکان تعویض دنده دستی سربلند از تست بیرون آمد و امتیاز قابل قبولی را کسب کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

لاماری ایما در حال حاضر با یک تیپ به بازار عرضه می شود. زمان عرضه این کراس اوور چینی توسط شرکت آرین موتور قرار بود قبل از سال جدید باشد ولی متاسفانه مجوز های لازم صادر ولی در نهایت این خودرو در اوایل سال 1400 به صورت فروش فوری و قیمت قطعی وارد بازار خواهد شد.

اولین نسخه ارایه شده تیپ پریمیوم از لاماری ایما با امکانات ایمنی و رفاهی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل خودرو در سرازیری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، سانروف برقی پانوراما، نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی پشت فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی برای سیستم سرگرمی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت و تنظیم گودی کمر، فرمان برقی D شکل با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، مد رانندگی اکو و اسپرت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب و کول باکس به بازار عرضه می شود.

هرچند امکانات لاماری ایما در همین نسخه نیز مناسب به نظر می رسد، اما جای امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه، سنسور هشدار نقطه کور و رادار خطی خالی است، ولی آرین پارس موتور در آینده نسخه ای لوکس تر از این خودرو را با تجهیزاتی مانند دوربین دید 360 درجه و درب برقی صندوق عقب و برخی آپشن های دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.


 

کد خبر 137381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha