تشخیص عمر مفید تایر خودروها در تست ساییدگی كانزومر ریپورتس

كانزومر ریپورتس برای پاسخ به این سؤال تستی را انجام می دهد كه نام آن را «تست ساییدگی» گذاشته است.

به گزارش پرشین خودرو، كانزومر ریپورتس برای رتبه بندی تایرها از لحاظ ساییدگی، پیمایش 256 هزار مایلی را در سال 2021 به اجرا گذاشت.

تست ساییدگی تایر یا treadwear testing نشان داده است كه تایر خودروهای خانوادگی بعد از پیمایش 70 هزار مایل دوام می آورند. برای به دست آمدن این رقم 18 مدل خودرو در چهار فصل مورد آزمایش قرار گرفتند. تایر وانت های سبك و خودروهای شاسی بلند هم در همین حدود دوام می آورند. تایرهای مخصوص خودروهای با عملكرد بالا، زودتر ساییده می شوند. برخی از این مدل ها كه در غرب تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته اند، با پیمایش 25 تا 30 هزار مایل دوام آورده اند. خبر بد این كه تایرهای تابستانی حتی زمان قید شده در گارانتی یا وارانتی را هم سپری نمی كنند.

بر اساس استانداردهای دولتی، تست ها فقط تا 7200 مایل به اجرا در می آیند تا در سامانه درجه بندی كیفیت تایر درج شوند. این سامانه 55 سال پیش ابداع شده كه در آن زمان عمر مفید تایرها بین 15 تا 20 هزار مایل بود. اما با استانداردهای كنونی برای عملكرد چهارفصل تایرها باید بتوانند تا 60 هزار مایل دوام بیاورند.

كانزومر ریپورتس، 8 تویوتای كمری شبیه به هم را در تست ساییدگی تایر به مدت 6 ماه پیمود. 64 تایر این 8 خودرو جمعاً 1,024,000 مایل پیمودند. تكنسین ها هر 500 مایل شیفت رانندگی را عوض می كردند. خودروها در دو شیفت و در شرایط تقریباً مساوی تحت آزمون قرار گرفتند. در هر 1000 مایل هم تایرها تحت فشار قرار می گرفتند تا مقاومت آنها سنجیده شود.

با این حال انتشار این آمار و ارقام به معنی آن نیست كه این عدد برای همه یكسان است. چون رانندگی و نحوه نگهداری افراد با هم فرق دارد.

بهترین تایرهای در این آزمون متعلق به میشیلن در دو نوع دیفندر T+H و كراس كلایمت 2 بودند.

برای افزایش سلامت تایرها توصیه شده است كه جای تایرهای خودرو را هر شش ماه یكبار با هم عوض كنند. روش ساده تر آن جا به جایی چرخ های جلویی با عقبی است اما اگر قرار است تایرها جا به جا شوند در آن صورت ضربدری بیشتر توصیه می شود. این توصیه برای خودروهای اسپورت یا ابرخودروهایی كه اندازه چرخ های جلو و عقب آنها یكسان نیست مصداق ندارد.

همچنین برای افزایش طول عمر تایرها، تنظیم باد، بالانس چرخ ها و تنظیم فرمان به صورت دوره ای مؤثر هستند.


منبع: Consumer Reports

کد خبر 137570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha