کد خبر 137572
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
آغاز مقدمات بررسی واگذاری ایران‌خودرو و سایپا

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صمت اعلام کرد مقدمات بررسی واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی و اصلاح ساختار مدیریتی آن‌ها آغاز شده است.

به گزارش پرشین خودرو، فاطمی‌امین وزیر صمت پنجشنبه 11 فروردین امسال در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور از واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی خبر داد.

رئیس انجمن خودروسازان 29 بهمن پارسال گفت: در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد.

به گفته آقای احمد نعمت‌بخش، «صنعت خودرو منوط به خصوصی سازی واقعی و دست برداشتن از بنگاهداری است. اما دولت علاقه ای به فروش سهام خود در خودروسازی ها ندارد.»

در همین خصوص، مدیرعامل اسبق سایپا نیز گفت: دولت باید قبل از واگذاری سهام خود در خودروسازی، وضعیت ایران خودرو و سایپا را اعم از ساختار سهام داری و زیان انباشته سامان دهد و آن‌ها را به سوددهی برساند.

به گفته سعید مدنی، « قبل از واگذاری باقی مانده سهام دولت در این شرکت‌ها، باید اصلاح ساختار سهام داری در دستور کار باشد. یعنی سهام خریداری شده توسط شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو، در شرکت مادر تجمیع و واگذار شود. بعد از آن می‌توان فرآیند خصوصی سازی و واگذاری باقی مانده سهام را انجام داد.»

طبق همین اظهارات به نظر می‌رسد که مشکلات و موانعی هم در راه واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی وجود دارد.

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: حدود 5 درصد سهام ایران خودرو و 17 درصد سهام دولت در سایپا وثیقه است و اول باید این وثایق آزاد شود تا امکان واگذاری فراهم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 137572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha