رویکرد نگاه به شرق در سایپا جواب می‌دهد!؟

گروه خودروسازی سایپا از اواخر سال 1400 و پس از فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهوری رویکرد نگاه به شرق به خصوص فدراسیون روسیه را در پیش گرفته است، اما سوال مهم اینجاست که این رویکرد در شرایط فعلی که روسیه با آن دست به گریبان است جوابگو خواهد بود!؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از آغاز بکار دولت سیزدهم رویکرد نگاه به شرق با جدیت بیشتری پیگیری شده و حالا این رویکرد به صنعت خودروسازی نیز تسری یافته است.

گروه خودروسازی سایپا در آخرین روز فروردین ماه سال جاری با انتشار گزارشی کوتاه از بازدید مدیران یکی از مناطق ویژه اقتصادی فدراسیون روسیه نشان داد رویکرد نگاه به شرق در صنعت خودرو جدی‌تر از آن است که انتظار می‌رفت.

در این خبر اعلام شد "گروه خودروسازی سایپا به منظور توسعه فعالیت های برون مرزی كه در هشت فرمان ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور در بخش صادرات مورد تاكید ویژه قرار گرفته است، مذاكرات خود را با روسیه آغاز كرد، از همین رو در بازدید مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه از مجموعه سایپا، درباره همكاری های مشترك صحبت و نتایح خوبی حاصل شد. پس از بازدید مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه از مجموعه سایپا در خصوص تولید مشترک با طرف های روسی در منطقه آزاد آلابوگا، تبادل دانش فنی و امکان استفاده از ظرفیت های علمی و آموزشی هر دو طرف و انتقال دانش در حوزه های آی تی، نرم افزار، مالی و مهندسی، تفاهم و توافق های صورت گرفت."

طبیعتا هر اقدامی از سوی خودروسازان که موجب توسعه صنعت خودروی ایران به خارج از مرزهای کشور شود امری پسندیده و قابل تقدیر است اما با نگاه به این خبر و اشاره صریح به وجود دستور مقامات بالا در شکل گیری این رابطه لازم است تا بر اساس تجارب پیشین نکاتی کوتاه را یادآور شویم.

نخستین نکته ای که باید به آن اشاره و تاکید کنیم این است که تصمیم های اقتصادی و سرمایه گذاری های بزرگ را به هیچ عنوان نمی‌توانیم به صرف وجود دستور از بالا اجرا کرد.

در امور مرتبط با سرمایه گذاری های اقتصادی آن هم در صنعتی مانند خودرو مطالعات بازار و نیازسنجی بسیار زیاد از پیش شرط های امر است که طبیعتا در این مدت کوتاه قابل انجام نبوده است.

نکته بعد که بسیار قابل توجه است شرایط روسیه بعد از تهاجم به اوکراین و منزوی شدن این کشور در سطح بین المللی است که می تواند هرگونه سرمایه گذاری را با خطر شکست مواجه کند به خصوص اینکه شرایط هر روز برای فدراسیون روسیه بغرنج‌تر نیز می‌شود.

هر چند که با کمال تاسف باید اذعان کنیم که فرصت های بسیاری در جنگ برای برخی کشورها نهفته است اما بر اساس شواهد و شرایط موجود ما در دسته بندی این کشورها که می توانند منافع بسیاری را از دل جنگ برای خود بسازند قرار نداریم.

بهترین نمونه از این دست کشورها نیز کشور چین است که با همین حربه توانست در کشورهایی که با تحریم سنگین مواجه هستند سهم مناسبی از بازارهای اقتصادی به خصوص صنعت خودرو را کسب کنند شبیه به همین اتفاقی که در ایران نیز رخ داد.

هر چند چین می تواند الگویی برای تصمیم گیری در این موارد باشد اما لازم است که گوشزد کنیم صنعت خودرو و شرایط اقتصادی ما به هیچ وجه با چین قابل مقایسه نیست.

نکته ای که توجه ویژه به آن بر همه موارد اولویت دارد این است که ما از تجارب گران سنگی که در این خصوص داشتیم درس بگیریم.

ما بارها نتیجه سرمایه گذاری دستوری در کشورهای دوست را تجربه کردیم که متاسفانه جز زیان انباشته برای صنعت خودروی ایران عایدی نداشته است.

هر چند هیچ عقل سلیمی با سرمایه گذاری در کشورهای همسایه مخالفتی ندارد اما باید با شناخت محدودیت های موجود در این صنعت و درک صحیح از شرایط کشور، این امر به خوبی امکان سنجی شود.

در شرایطی که روسیه گوی سبقت را از ایران در تعداد تحریم های اقتصادی ربوده است و همچنان با سرعت به پیش می‌رود، سرمایه گذاری در آن کشور با ریسک های زیادی همراه خواهد بود.


یادداشت از فرشید آصفی

کد خبر 137740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha