آیا واردات خودرو به نفع عموم مردم است یا ضرر آنها؟ / افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی بر عهده کیست؟

بعضی از صاحب منصبان ادعا دارند که دلیل مخالفتشان با واردات خودرو این است که این خودروها برای عموم نیست و منفعتی برای عموم مردم ندارد و فقط متمولین امکان استفاده از این نوع خودروها را دارند لذا با هدف روشن شدن موضوع ابتدا بایستی به این سئوالات پاسخ داده شود تا درستی یا نادرستی این مطلب روشن شود.

به گزارش خبرنگارپرشین خودرو، دولت سیزدهم با توجه به پایان یافتن مهلت قانونی ممنوعیت واردات خودرو به کشور به دنبال این است که با از سرگیری واردات خودرو به نوعی بازار را به تعادل برساند. بر همین اساس در اردیبهشت ماه امسال دولت تصمیم گرفت برای جبران کمبود تولید خودرو در کشور و شاید پایان دادن به شائبه انحصار در صنعت خودرو، واردات خودرو را آزاد کند و اجازه دهد مانند قبل از سال 97، خودروهای خارجی وارد کشور شوند.

اما رای به آزادسازی واردات خودرو پس از چهار سال ممنوعیت در شرایطی است که حالا شایعات و ابهامات زیادی درباره آیین‌نامه اجرایی واردات مطرح شده است. شایعاتی که بیشتر حول محدودیت قیمت و حجم موتور خودروهای وارداتی است؛ به‌طوری‌که برخی نمایندگان مجلس و فعالان بازار تاکید دارند که نظر دولت بر واردات خودرو با سقف 7 هزار دلار است و برخی دیگر سقف 17 تا 20 هزار دلار با حجم موتور 1000 سی‌سی را مطرح می‌کنند.

البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت می‌خواهد برای اولین بار تعرفه واردات خودرو را هم معقول‌تر کند و این امر قاعدتاً باعث کاهش نهایی قیمت خودرو می‌شود. در این خصوص معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز ضمن تشریح جزئیات واردات خودرو، گفته است: عوارض تعیین‌شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1000سی‌سی با 15 درصد کاهش، 10 درصد خواهد بود.

با این حال همچنان سوالات زیادی در خصوص قیمت خودروهای وارداتی در بازار داخل با توجه به هزینه های مختلف برای واردات خودرو ، نحوه واردات خودرو و ابهامات مربوط به انحصار در واردات مطرح است اما سوال مهم دیگری که با باز شدن مسیر واردات خودرو مطرح می شود اینکه آیا خودروهای وارداتی می تواند توسط عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد یا خیر؟ و تاچه میزان واردات خودرو بر قیمت خودرو در بازار تاثیر گذار خواهد بود؟


نگاهی به هزینه واردات خودرو بر افزایش دوبرابری قیمت خودروهای وارداتی در بازار داخل

در همین ارتباط مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با پاسخ به این سوال که آیا قیمت خودروهای روز دنیا اعم از نو و کارکرده متناسب با درامد دهک های پایین جامعه است یا خیر؟ گفت: با نگاهی به سایت های خودرویی جهان مشاهده می شود که می توان انواع خودروهای سال 2022را با متوسط قیمت 300 میلیون تومان خریداری کرد اما هزینه های پیش از ورود یک خودرو به کشور(مجوز استاندارد، مجوز مرکز اصناف، مجوز ستاد بهینه سازی سوخت، مجوز محیط زیست) بعلاوه حقوق ورودی(حقوق +عوارض) گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، علی الحساب مالیات(4 درصد ارزشگمرکی بعلاوه حقوق ورودی)، عوارض هلال احمر، عوارض خاص واردات خودرو (5 درصد ارزشCIF)، هزینه عوارض وزارت راه و شهرسازی ، هزینه بانکی(کارمزد بدون احتساب سود و یا تاخیر تادیه دیون)، هزینه انبار داری، هزینه اسقاط خودرو( 4 تا 8 دستگاه خودرو)، عوارض راهنمایی و رانندگی(10 درصد ارزش گمرکی)، هزینه نقل و انتقال دارایی(سه درصد ارزش گمرکی)، عوارض شهرداری، عوارض پسماند، عوارض بودجه دائمی سال 1397، عوارض دائمی بودجه سال 1392 ارزش یک خودرو قابل خرید توسط مردم را تقریباً و حداقل به دوبرابر ارزش اولیه افزایش می‌دهد.

 

مهدی دادفر



آرزوی دست نیافتنی خودروهای وارداتی برای عموم مردم / افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی بر عهده کیست؟

وی افزود: لذا چنین خودرویی که شاید در نمایه اول قابل دست یافتن برای اکثر افراد جامعه باشد اما با وجود چنین هزینه هایی این امکان را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل می کند از این رو سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مسئولیت این افزایش قیمت شدید و غیر قابل تحمل بر عهده واردکننده است یا دولت و مسئولین اجرائی؟


آیا واردات خودرو انحصاری است ؟ / لغو ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان مهر تاییدی بر هر گونه انحصار در واردات

وی همچنین به نحوه واردات خودرو و اینکه آیا واردات خودرو انحصاری خواهد بود و در دست عده ای خاص صورت خواهد گرفت یا خیر ؟ بیان کرد: بر اساس ماده (4) از قانون حمایت از مصرف کننده «كلیه عرضه كنندگان اعم از تولیدكنندگان و واردكنندگان كالاهای سرمایه ای از جمله خودرو (سنگین یا سبك )، ماشین آلات صنعتی، كشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الكتریكی و الكترونیكی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مكلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدكی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش می باشند» لذا قانونگذار عملاً نسبت به ایجاد انحصار اقدام نموده است و جالب و خنده دار اینکه قانون گذار و دستگاه اجرایی با آگاهی از این موضوع دم از انحصار واردات برای عده ای خاص می زنند و انگشت اتهام را به سوی نمایندگان شرکتهای خودروساز خارجی نشانه می روند در حالی که این مشکل راه حل دارد و آن هم لغو ماده (4 ) و چنانچه منتقد در گفته خود صادق است این موضوع را باید به نفع مردم تغییر دهد.
آیا امکان استفاده از خودروهای وارداتی توسط عموم مردم وجود دارد ؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به با توجه به ابهامات در خصوص نحوه واردات خودرو و انحصار احتمالی در این بخش و از سویی هزینه های واردات در پاسخ به اینکه آیا خودروهای وارداتی می تواند توسط عموم مردم مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر؟ اظهار داشت: یقیناً اگر قانونگذار بخواهد میتواند بهترین خودروهای روز دنیا را به بهترین وجه ضمن حفظ مصالح صنایع خودروسازی داخلی در اختیار مردم قرار دهند اما مسئولین دولتی نه تنها علاقه به این امر با دلایل مختلف ندارند بلکه با فرافکنی نسبت به دامن زدن به فاصله طبقاتی اقدام و این فاصله را که نتیجه عملکرد خودشان است را بر عهده واردکنندگان یا مصرف کنندگان خودروهای خارجی قرار می دهند.


چه خودروهای لوکس محسوب می شوند؟

دادفر در این ارتباط به تعریف خودروهای لوکس در کشور پرداخت و با تاکید بر اینکه لوکس یک عبارت بازاریابی ‌است و برای وسایل نقلیه‌ای که ویژگیهای لوکس، مطلوب و پسندیده ای فراتر از ضرورت دارند این ویژگیها منجر به افزایش هزینه می‌شود، گفت: این اصطلاح به خودروهایی اطلاق می‌شود که در مقایسه با خودروهای دیگر با تجهیزات با کیفیت‌تر، عملکرد بهتر، ساخت دقیق‌تر، راحت‌تر، طراحی سطح بالاتر، تکنولوژی خلاقانه و مدرن‌تر، یا ویژگی‌هایی که یک تصویر، برند، وضعیت یا اعتبار و یا هر ویژگی "اختیاری" یا ترکیبی از این ویژگی‌ها را داشته باشند از این رو این عبارت بسیار گسترده، متغیر و نسبی است. لوکس بودن یک ویژگی ادراکی، مشروط و ذهنی است که توسط افراد مختلف به طرز متفاوتی درک می‌شود بنابراین خودرویی که برای برخی افراد لوکس محسوب میشود برای افراد دیگر معمولی و متداول است.


مسئولیت تبدیل خودروهای وارداتی به خودروهای لوکس در داخل کیست ؟

وی افزود: متاسفانه با ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی و 40 هزار دلار عملاً قانون گذار بخشی از خودروها را به لوکس تبدیل کرده و قیمتهای غیر قابل باور را برای این خودروها رقم زده است که نه تنها این کار منجر به ایجاد و دامن زدن به اختلاف طبقاتی شده است بلکه مصرف کنندگان این نوع خودروهایی که درکشورهای اطراف حتی غیر قابل استفاده شده را تافته ای جدا بافته نمایش می دهند بنابراین در اینجا این سوال مطرح می شود مسئولیت این نحوه سیاست گذاری با مصرف کننده است یا سیاستگذار؟


مقرراتی که باعث تاثیر کاهشی یا افزایشی واردات بر بازار خودرو داخلی می شود

دبیر انجمن واردکنندگان در ادامه با توجه به سیاست های مربوط به تبدیل خودروهای وارداتی به محصولات لوکس در کشور و تاثیر واردات این خودروهای در قیمت خودروهای داخلی تاکید کرد: چنانچه واردات خودرو از سر گرفته شود اثر مستقیم بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد داشت و بر قیمت تولیدات داخلی صرفاً اثر وضعی خواهد داشت.

دادفر در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین افزایشی یا کاهشی بودن تاثیر واردات خودرو بر بازار متوجه مقررات تنظیمی خواهد بود و بر فرض ثابت بودن تمامی موارد موثر بر قیمت خودرو وارداتی ، بر کاهش قیمت ها در بازار داخل موثر خواهد بود.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 138012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha