راهنمای خرید و انتخاب رینگ اسپرت برای خودرو / چه نوع رینگی برای ماشین بخریم؟

هنگامی که میخواهید برای اسپرت کردن چرخ های ماشین خود یک خرید عاقلانه انجام دهید قطعا نیاز به یک راهنمای خرید رینگ اسپرت دارید. بعضی خودرو بازان در خرید رینگ اسپرت خودرو احساسات زیبایی شناختی فوق العاده ای دارند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رینگ های اسپرت اصولا در ماشین های مسابقه ای استفاده می شود و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. زیبایی و ظاهر رینگ ها برای بعضی بسیار اهمیت دارد اما نباید از نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودروغافل شد. لاستیک و رینگ یکی از قطعات اصلی خودرو است که اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا که خودرو بدون لاستیک و رینگ قابل حرکت دادن نیست، پس باید حتما قبل از هر اقدامی، راهنمای خرید  انواع رینگ خودرو را بخوانید تا یک خرید به صرفه و عاقلانه داشته باشید.

 

رینگ ها شاید از نظر مکانیکی ساده ترین قسمت یک خودرو باشند اما لاستیک و رینگ یکی از قطعات اصلی خودرو است که اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا که خودرو بدون لاستیک و رینگ قابل حرکت دادن نیست. با این حال، تفاوت‌های ظریفی که در ساخت رینگ ها وجود دارد باعث می‌شود آنها عمیق‌تر از آن چیزی که ما فکر میکردیم باشند. یک رینگ عالی اول از همه باید از استحکام کافی برخوردار باشد و همچنین باید بتواند ترمزها را خنک کند، وزن متعادل نشده را کاهش دهد و تراکم هوا را در پشت لاستیک کنترل کند. چیزی که به طور معمول یک تا سه قطعه فلزی است، یکی از مهم ترین قطعات یک خودرو به نظر می رسد.

 

از مهمترین نکات خرید رینگ اسپرت ماشین چیست؟

جنس رینگ یکی از نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو است که همواره باید در راهنمای خرید رینگ اسپرت به آن دقت کنیم. شاید فکر کنید که جنس رینگ خودرو چقدر می تواند اهمیت داشته باشد، متاسفانه باید بگوییم که از زیبایی رینگ خیلی پر اهمیت تر است. چرخ‌ها و رینگ‌ها با انواع مختلفی از آلیاژها یا ترکیبی از فلزات، با ویژگی‌های مثبت و منفی مختلف ساخته می‌شوند و حتما قبل از خرید باید راهنمای خرید رینگ فلزی را بخوانید. در این قسمت دو نوع از مهم ترین رینگ ها را از نظر جنس نام می بریم.

 

  • رینگ فولادی:

رینگ های فولادی از آلیاژ آهن و کربن ساخته شده اند. آنها سنگین‌تراز رینگ های آلومینیومی هستند، اما دوام بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را آسان‌تر تعمیر و بازسازی کرد. به دلیل نحوه ساخت آنها  برش و جوش دادن آنها سخت تر امکان پذیر است و از نظرگزینه های زیبایی شناختی نظر جوانان و دوستداران رینگ های اسپرت را جلب و جذب نمی کند.

 

راهنمای خرید رینگ اسپرت، راهنمای انتخاب رینگ اسپرت، نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو

 

رینگ های فولادی اگرچه وزن سنگین‌تر آن‌ها ممکن است شتاب، چابکی و راندمان سوخت را نسبت به رینگ آلومینیومی کاهش دهد، اما رینگ چرخ‌های فولادی می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر ضربات داشته باشند. آنها همچنین می توانند ترمز بهتری در مکان های مستعد یخ زد­گی، شن و گرد و غبار داشته باشند، به همین دلیل رینگ ها فولادی برای رانندگی در زمستان از محبوبیت بیشتری در بین رانندگان برخوردار است . چرخ های فولادی به طور کلی ارزان تر از چرخ های آلومینیومی هستند.

 

  • رینگ آلومینیومی:

 در اکثر محصولات ایران خودرو به ویژه خانواده ی سمند، پژو از این نوع رینگ استفاده شده است. چرخ‌های آلومینیومی (که گاهی به آن‌ها چرخ‌های آلیاژی نیز گفته می‌شود) با ترکیبی از آلومینیوم و نیکل ساخته می‌شوند. اکثر چرخ های امروزی از آلیاژ آلومینیوم هستند، به این معنی که از ریختن آلومینیوم مذاب در قالب ساخته می شوند. آنها سبک وزن اما قوی هستند، گرما را به خوبی تحمل می کنند و به طور کلی جذاب تر از چرخ های فولادی هستند. چرخ های آلومینیومی انتخاب خوبی برای تعادل عملکرد، هزینه بالا ، زیبایی شناسی و پیمودن مسافت طولانی هستند.

 اگر شما جزو کسانی هستید که در درجه ی اول به دنبال یک رینگ قوی و محکم هستید و در درجه دوم اگر رانندگی در خیابان های پر از چاله و ناهمواری علاقمندی های شما است، پیشنهاد می کنیم که رینگ های آلومینیومی را انتخاب کنید، اکثر رینگ های اسپرت نیز ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم هستند.

اگر به دنبال چرخ هایی با رینگ سبک، زیبا و کارایی بالا هستید، خرید رینگ های آلیاژی یا همان اسپرت انتخاب مناسبی برای شماست . رینگ های اسپرت آلومینیومی نسبت به رینگ های فولادی برای بیننده جذاب تر هستند و به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به رینگ فولادی دارند.در ادامه راهنمای انتخاب رینگ اسپرت مناسب را برای شما بازگو خواهیم کرد تا خودتان بتوانید به درستی قضاوت کنید.

 

به راهنمای خرید رینگ اسپرت ماشین را با توجه به اولویت های خود در انتخاب رینگ دقت کنید:

 

راهنمای خرید رینگ اسپرت، راهنمای انتخاب رینگ اسپرت، نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو

 

  • قیمت: هزینه و قیمت رینگ های اسپرت به دلیل آلیاژ، زیبایی و طرح، شتاب، قطر، عرض بیشتر از رینگ های معمولی فولادی است.

 

  • جنس: همانطور که در قسمت راهنمای خرید رینگ اسپرت فلزی به طور مفصل توضیح داده شد، جنس رینگ های اسپرت اصولا از آلیاژ آلومینیوم است واز استحکام خوبی برخوردار است، جنس این رینگ ها باعث می شود وزن کم تری را به خود اختصاص دهند. اختصاص کمتر وزن در رینگ های اسپرت باعث می شود برای رانندگی در زمستان انتخاب خوبی نباشند، زیرا باعث می شود لغزش بیشتری را در جاده های مرطوب و لغزنده تجربه کنید.

 

  • زیبایی: همانطور که بارها به آن اشاره شد، رینگ های اسپرت از نظر زیبایی، خیره کننده و جوان پسند هستند و در ترکیب رنگ ها و شکل و شمایل متفاوتی ساخته می شود. رینگ های اسپرت گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتر و طراحی بهتری نسبت به همتایان خود دارند.

 

  • دوام: متاسفانه رینگ های اسپرت به اندازه ی رینگ های معمولی و از جنس فولاد دوام ندارند. عیب اصلی این رینگ ها دوام آنهاست. در هنگام برخورد با جاده، نسبت به رینگ های فولادی سخت‌تر خم می‌شوند و حتی می‌ترکند. ظاهر زیبای این رینگ ها نیز در خطر است، زیرا به راحتی در معرض آسیب قرار می گیرند.

 

 

راهنمای خرید رینگ اسپرت، راهنمای انتخاب رینگ اسپرت، نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو

 

 

  • شتاب: رینگ های اسپرت در اکثر شرایط با عملکرد قابل قبولی کار می کنند. مصرف سوخت مزیت بزرگ رینگ های اسپرت است. با فریم سبک تر رینگ، فشار کمتری به سیستم تعلیق خودروی شما وارد می شود. این امر همچنین امکان شتاب گیری سریعتر را فراهم می کند.

 

  • مصرف سوخت: یکی از نکات مهمی که در راهنمای انتخاب رینگ اسپرت باید به آن دقت کنیم مصرف سوخت است. مصرف سوخت در رینگ های اسپرت به دلیل فشار کمتری که به سیستم تعلیق خودرو وارد می کنند بسیار از رینگ های دیگر کمتر است.

 

  • تعمیرات: تعمیر رینگ فولادی خم شده آسان تر از تعمیر یک رینگ اسپرت است، زیرا به راحتی با یک چکش زیبایی خود را از دست می دهند.

 

  • فرمان پذیری: از نکات مهم در خرید رینگ اسپرت خودرو فرمان پذیری آن است،رینگ های اسپرت به دلیل سبک بودن آلیاژ آنها از فرمان پذیری و کنترل بهتری برخوردارند. در واقع زمانی که ضربه ای از خیابان یا گارد ریل به لاستیک وارد می شود رینگ و لاستیک سبک تر، شتاب بیشتری به طرف بالا و پایین خواهد داشت.

 

 راهنمای خرید رینگ اسپرت، راهنمای انتخاب رینگ اسپرت، نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو

 

نکات مهم در خرید انواع رینگ خودرو چه مواردی را شامل می شود؟

 

  • قطر

در حال حاضر چرخ‌های با قطر بزرگ ترند و قابل توجه هستند، اما هم چرخ‌ها و هم تایرها گران‌تر از مدل‌های با قطر کمتر هستند. هم اکنون، چرخ‌های با قطر 17 اینچ بیشترین گزینه‌های چرخ و تایر را دارند و روی اکثر پکیج‌های ترمز جا می‌شوند. رانندگان معمولاً دوست دارند قطر چرخ کمتر از نصف قطر کلی تایر باشد. به عنوان مثال، یک چرخ 17 اینچی حداکثر برای یک تایر 35 اینچی خواهد بود.

 

  • انحراف

 به سطح نصب چرخ نسبت به خط مرکزی چرخ اشاره دارد. بنابراین انحراف صفر، نیمی از چرخ را در هر طرف سطح نصب قرار می دهد. انحراف مثبت منجر به پهنای مسیر باریک تر می شود و سطح نصب به بیرون چرخ نزدیکتر می شود. عکس این موضوع در مورد چرخ های انحراف منفی صادق است.

 

  • عرض

سازندگان لاستیک یک محدوده ای از عرض چرخ های توصیه شده را برای هر تایر خاص فهرست می کنند. آنها معمولاً چرخی که 2 تا 3 اینچ باریکتر از تایر باشد را توصیه می کنند. اگر ما همانطور که ترجیح داده می شود و جزو اصول است  یک چرخ باریک را انتخاب کنیم؛ این انتخاب به نگه داشتن لاستیک روی چرخ در فشار هوای کم کمک می کند. اما نقطه مقابل این است که چرخ بیش از حد باریک می تواند منجر به سایش سریع لاستیک شود و خطراتی را به همراه داشته باشد.

 

راهنمای خرید رینگ اسپرت، راهنمای انتخاب رینگ اسپرت، نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو

 

  • الگوی پیچ

الگوی پیچ چرخ های شما باید با محورهای شما مطابقت داشته باشد، اگرچه در برخی شرایط آداپتور هایی برای تبدیل الگوی پیچ در دسترس هستند. اکثر جیپ ها از چرخ های پنج لنگه استفاده می کنند.

 

  • میزان تحمل سنگینی بار

لاستیک ها تنها چیزهایی نیستند که متحمل بار می شوند. چرخ ها و رینگ ها نیز هستند. رتبه تحمل بار، تابعی از ساختار چرخ و الگوی پیچ است. چرخ‌های فولادی اغلب در این رتبه بندی محبوبیت کمتری نسبت به چرخ‌های آلومینیومی برخوردارند، در حالی که چرخ‌های آهنی بالاترین میزان تحمل بار را دارند.

 

  • سوراخ مرکزی چرخ(سوراخ هاب)

این به سوراخ وسط چرخ اشاره دارد. هرچه دایره الگوی پیچ بزرگتر باشد، سوراخ مرکزی می تواند بزرگتر باشد، در هنگام نصب چرخ روی توپی های قفل شده و محور شناور این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

  • جایگاه مهره

جایگاه مهره ای روی چرخ چیست؟ جایگاهی که در آن مهره لاستیک را با کمک فشار هوا ثابت نگه می دارد. هرچه این جایگاه مهره ای بلندتر و پهن تر باشد، بدون اینکه لاستیک از چرخ جدا شود، فشار هوای شما کمتر می شود.اصولا در چرخ‌های مهره‌دار یک گیره مکانیکی با پیچ و مهره اضافه می‌کنند که تایر را روی چرخ نگه می‌دارد (معمولاً فقط روی مهره بیرونی) که باعث می‌شود تا لاستیک حتی با فشار هوا صفر هم از جایگاهش خارج نشود.

 

جمع بندی:

با توجه به  نکات مهم خرید رینگ اسپرت خودرو در این مقاله به نظر می رسد رینگ های اسپرت مزایای قابل توجه ای دارند از جمله: افزایش شتاب خودرو، مصرف کمتر در سوخت، فرمان پذیری بالا و از همه مهم تر زیبایی. اما اگر یک رینگ فارغ از این ویژگی ها می خواهید که دوام بیشتری داشته باشد و در تعمیرات آن به دردسر نخورید و می خواهید بودجه ی کمتری برای خرید آن صرف کنید، بهتر است رینگ های غیر اسپرت را انتخاب کنید.


 

 

کد خبر 138014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha