دلیل تاول زدن لاستیک / راه های رفع تاول زدن یا قلوه شدن لاستیک ماشین

تاول زدن یا قلوه شدن لاستیک ماشین یکی از مشکلاتی است که گاهی برای تایر خودروها به‌وجود می‌آید. در این مقاله به دلیل تاول زدن لاستیک ماشین می‌پردازیم و راهکارهایی را برای جلوگیری از بروز این مشکل بیان می‌‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، لاستیک ماشین را می‌توان به کفش برای پا تشبیه کرد. همان‌طور که ما برای راحت‌تر راه‌ رفتن نیاز به یک کفش استاندارد و باکیفیت داریم، خودروها هم برای اینکه بتوانند بهتر در جاده حرکت کنند، نیازمند لاستیک خوب و مناسب هستند. اما همان‌طور که کفش‌ها هم عمر مشخصی دارند و در صورت استفاده طولانی، فرسوده و خراب می‌شوند، لاستیک خودرو نیز پس از مدتی می‌تواند دچار سابیدگی و مشکل شود. یکی از این مشکلات، تورم روی لاستیک خودرو است که اصطلاحا به آن تاول زدن یا قلوه شدن گفته می‌شود. این مشکل دارای دلایل مشخصی است که اگر از آنها اطلاع داشته باشیم، می‌توانیم به راحتی از تاول زدن تایر خودروی خود جلوگیری کنیم. ما در ادامه به دلیل تاول زدن لاستیک ماشین می‌پردازیم و روش‌هایی را برای مراقبت بهتر از لاستیک خودروها بازگو می‌‌‌کنیم. اگر می‌خواهید از تایر خودروی خود به بهترین شکل محافظت کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با «پرشین خودرو» همراه باشید.

 

دلیل تاول زدن لاستیک، راه های رفع تاول زدن، قلوه شدن لاستیک ماشین، تاول زدن یا قلوه شدن لاستیک ماشین، دلیل تاول زدن لاستیک ماشین ، مهمترین ایرادات مربوط به تایر خودرو، نگهداری لاستیک خودرو

 

مهمترین ایرادات مربوط به تایر خودرو

لاستیک خودرو به مشکلات زیادی دچار می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا با انواع نواقصی که ممکن است برای لاستیک به‌وجود بیایند آشنا شویم. در زیر به برخی از مهمترین مشکلات تایر خودروها اشاره می‌کنیم:

 

- تاول زدن: اولین مشکلی که باید درباره آن صحبت کنیم و موضوع اصلی این مقاله نیز مربوط به آن است، تاول زدن لاستیک نام دارد. ممکن است یک روز متوجه شوید که یک قسمت از لاستیک خودروی شما دچار برآمدگی شده و کاملا بیرون زده است. این می‌تواند نشانه خطرناکی باشد و باید هر چه زودتر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. تاول زدن لاستیک به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، اما اصلی‌ترین دلیل آن، افزایش فشار داخلی لاستیک به خاطر باد شدن بیش از حد یا افزایش دمای باد داخل تایر است.

 

- قلوه کن شدن: این هم یکی دیگر از مشکلات رایج لاستیک است. قلوه کن شدن یعنی اینکه بخشی از سطح لاستیک خودرو به‌صورت تکه‌ای کنده و جدا شود. دلیل این موضوع رانندگی طولانی مدت در جاده‌های ناهمواره است. در چنین جاده‌‌هایی، ممکن لاستیک روی یک سنگ تیز یا لبه صخره حرکت کند و به دلیل فشار بیش از حد، ترک بخورد و بخشی از آن به کلی جدا شود.

 

- ترک خوردگی: لاستیک خودرو به این منظور طراحی و ساخته شده که در حرکت باشد و به‌طور مداوم مورد استفاده قرار بگیرد. اگر یک خودرو برای مدت طولانی در جایی ثابت بماند، لاستیک‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باران یا هر پدیده طبیعی دیگری، به تدریج دچار تغییر می‌شوند. همچنین ثابت ماندن خودرو باعث می‌شود که به یک طرف لاستیک‌ها فشار زیادتری وارد گردد که همین موضوع می‌تواند عامل اصلی ترک خوردن لاستیک باشد.

 

- بیرون زدن لاستیک از رینگ: ساختار لاستیک و رینگ خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که هرچه فشار باد لاستیک بیشتر باشد، چسبندگی لبه‌های تایر و رینگ به هم بیشتر می‌شود. اما اگر فشار باد کاهش پیدا کند، ممکن است در پیچ‌های تند که خودرو با سرعت در حال دور زدن است، لبه لاستیک با فشار از رینگ خارج شود. البته این مشکل کمتر شایع است و فقط در موارد خاصی امکان رخ دادن آن وجود دارد.

 

- پارگی لاستیک: پاره شدن لاستیک به دلایل مختلفی می‌تواند به وجود آید. وقتی لاستیک روی یک شیء تیز حرکت کند در اثر فشار وارده، امکان پاره شدن آن وجود دارد. البته باید توجه داشت که پارگی با یک پنچری ساده و جزیی فرق دارد. وقتی لاستیک پاره شود، اگر میزان پاره شدن زیاد نباشد، می‌توان با ذوب کردن لاستیک و ریختن آن روی محل پارگی و یا به‌وسیله دوختن لاستیک، آن را ترمیم کرد. ولی همان‌طور که گفتیم، میزان پارگی نباید خیلی گسترده باشد.

 

دلیل تاول زدن لاستیک، راه های رفع تاول زدن، قلوه شدن لاستیک ماشین، تاول زدن یا قلوه شدن لاستیک ماشین، دلیل تاول زدن لاستیک ماشین ، مهمترین ایرادات مربوط به تایر خودرو، نگهداری لاستیک خودرو

 

دلیل تاول زدن لاستیک چیست؟

درباره دلیل تاول روی لاستیک خودرو در بالا به‌طور خلاصه توضیح دادیم. همان‌طور که گفتیم، مهمترین دلیل بروز این مشکل، عدم رعایت میزان صحیح فشار باد در داخل لاستیک است. وقتی یک لاستیک بیشتر از میزان مجاز باد شود، فشار زیادی به دیواره داخلی تایر وارد می‌کند که همین موضوع می‌تواند منجر به تاول زدن لاستیک شود. باید توجه داشت که وقتی خودرو در حال حرکت باشد، دمای باد داخل لاستیک‌ها افزایش پیدا می‌کند و باعث بیشتر شدن فشار داخلی تایر می‌شود و تاول ایجاد می‌کند. همچنین گاهی از اثر ضربات بیرونی که به سطح لاستیک وارد می‌شوند، بخشی از سیم‌ها یا الیاف داخلی لاستیک پاره شده و فشار داخلی باعث می‌شود که لاستیک در همان ناحیه دچار ورم یا تاول گردد.

 

برای جلوگیری از دلیل تاول زدن لاستیک ماشین چه کار کنیم؟

حالا که با علت قلوه کن شدن لاستیک خودرو آشنا شدیم، می‌توانیم با رعایت یک سری نکات، جلوی بروز این مشکل را بگیریم. اولین نکته آن است که همیشه از لاستیک‌های استاندارد و باکیفیت استفاده کنیم. هرچه جنس لاستیک و مواد به‌کار رفته در آن بهتر باشد، کمتر دچار مشکلاتی مانند تاول زدن می‌شود. مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، تنظیم کردن باد لاستیک‌ها است. همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین علت تاول زدن لاستیک نو، چیزی نیست جز افزایش فشار باد تایر. بنابراین بهتر است لاستیک‌ها را به‌طور ماهانه به تنظیم باد ببرید تا از زیاد یا کم شدن فشار باد لاستیک‌ها جلوگیری کنید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از رانندگی در جاده‌های ناهموار پرهیز کنید. یک چاله عمیق یا یک سنگ کوچک می‌تواند منجر به آسیب دیدن لاستیک خودروی شما شود که ممکن است این آسیب به‌شکل تاول روی سطح لاستیک بروز پیدا کند.

 

دلیل تاول زدن لاستیک، راه های رفع تاول زدن، قلوه شدن لاستیک ماشین، تاول زدن یا قلوه شدن لاستیک ماشین، دلیل تاول زدن لاستیک ماشین ، مهمترین ایرادات مربوط به تایر خودرو، نگهداری لاستیک خودرو

 

توصیه‌هایی برای نگهداری لاستیک خودرو

اما پس از بازگو کردن خطرات تاول لاستیک خودرو، بیایید با برخی نکات مهم برای محافظت و نگهداری لاستیک نیز آشنا شویم. رعایت کردن این نکات می‌تواند جلوی به‌وجود آمدن هر گونه مشکلی را برای تایر خودروی شما بگیرد.

 

- لاستیک‌ها را به‌طور مرتب بررسی کنید: یکی از بهترین روش‌ها برای آنکه سلامت لاستیک خودرو را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنیم، بررسی مرتب لاستیک است. برای این کار هم نیاز به هیچ ابزار خاصی نیست؛ فقط باید چند روز یک‌بار، سطح بیرونی لاستیک‌ها را به‌صورت ظاهری و با چشم مورد بررسی قرار دهیم تا اگر دچار ساییدگی، پارگی، سوراخ یا ترک شده باشند، خیلی زود برای برطرف کردن مشکل اقدام کنیم.

 

- تنظیم باد را فراموش نکنید: باد داخل تایرها در صورت کم یا زیاد بودن، می‌تواند آسیب جدی به لاستیک وارد کند. خودروی خود را به‌طور مرتب به مراکز مخصوص تنظیم باد ببرید تا از مناسب بودن فشار باد داخل تایرها اطمینان حاصل کنید.

 

- از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان حاصل نمایید: یکی از مشکلات رایجی که می‌تواند منجر به فرسودگی و سایش بیش از حد لاستیک‌ها شود، بالانس نبودن چرخ‌ها است. این نقص می‌تواند مشکلات دیگری را نیز به دنبال داشته باشد. برای مثال، آسیب رسیدن به جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو، از جمله مواردی است که در صورت بالانس نبودن چرخ‌ها رخ می‌دهد.

 

- در طولانی مدت با سرعت بالا رانندگی نکنید: رانندگی طولانی با سرعت بالا می‌تواند دمای باد داخل تایرها را به شدت افزایش دهد. در چنین شرایطی اگر لاستیک‌ها دارای کوچک‌ترین نقصی باشند، امکان ترکیدگی آنها و بروز حادثه وجود خواهد داشت.

 

- جای لاستیک‌های خودرو را به‌صورت دوره‌ای عوض کنید: یکی از روش‌های مرسوم و کارآمد برای استفاده بهینه‌تر از لاستیک‌ها و افزایش طول عمر آنها، تعویض کردن جای آنها با یکدیگر است. معمولا توصیه می‌شود که در فصل‌های گرم سال، پس از طی کردن مسافت 10 هزار کیلومتر، جای لاستیک‌های جلو و عقب را عوض کنید، چون به‌طور معمول لاستیک‌های جلو بیشتر دچار فرسایش می‌شوند.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره دلیل تاول زدن لاستیک ماشین و همچنین راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل صحبت کردیم. به‌طور کلی باید بدانید که تاول یا همان حباب لاستیک اتومبیل به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود، اما اصلی‌ترین عامل آن، فشار باد بیش از حد داخل لاستیک است. معمولا در سطح اینترنت و در فضای مجازی، روش‌هایی برای ترمیم برامدگی لاستیک ماشین عنوان می‌شوند و ادعا می‌کنند که با استفاده از این روش‌ها می‌توان برای رفع تاول دیواره ‌ی لاستیک اقدام کرد. اما حقیقت آن است که وقتی لاستیک خودروی شما دچار تاول زدگی شود، باید به فکر تعویض آن باشید. پس بهتر است جلوی بروز این مشکل را از قبل بگیریم. اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص تاول زدن لاستیک خودروی‌تان دارید یا نکته‌ای را برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این مشکل می‌دانید، لطفا آن را در بخش کامنت‌ها با ما و سایر مخاطبان این مطلب به اشتراک بگذارید./

 

 

کد خبر 138253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha