وانت آریسان2؛ یک تیر و دو نشان ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در حال تولید نسخه ارتقا یافته وانت آریسان است، خودرویی که هم در پی احیای سهم بازار ایران خودرو از سگمنت خودروهای تجاری سبک است هم با انتقال خط تولید دنبال ایجاد شغل در استانی دیگر می‌گردد.

/ فرشید آصفی / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وانت آریسان با هدف جایگزینی وانت باردو (پیکان) با همان پیشرانه اما با طراحی جدید به بازار آمد تا طیف بیشتری از امکانات رفاهی و ایمنی را برای رانندگان این خودروی تجاری سبک ایران خودرو فراهم سازد.

وانت آریسان هر چند با حواشی مختلفی در نسخه های اولیه مواجه شد اما به دلیل استفاده از امکانات رفاهی بیشتر نسبت به وانت باردو نظیر فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع و کپسول گاز زیر بدنه توانست به سهم مقبولی در بازار خودروهای تجاری سبک دست پیدا کند.

با این وجود معایب این خودرو و انتقاداتی که به این خودرو به خصوص در بعد فنی وارد بود ایران خودرو را بر آن داشت تا نسخه ای جدید ازین محصول را راهی بازار کند تا بتواند سهم این شرکت از بازار خودروهای تجاری سبک را نیز احیا نماید.

البته ارتقای محصولات ایران خودرو تنها به وانت آریسان مربوط نمی‌شود و از مدت‌ها پیش برنامه ای بزرگ با سرمایه گذاری زیاد در این شرکت بر روی ارتقای پیشرانه و امکانات رفاهی ایمنی محصولات ایران خودرو آغاز شده است.
وانت آریسان2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایران خودرو در تولید وانت آریسان2 کوشیده است تا ضعف بدنه وانت آریسان را با اعمال بهبودهای متعدد در شاسی آریسان2 از پرونده این خودرو پاک کند.

در روزهای گذشته گزارش کاملی از پیشرانه های ارتقا یافته ایران خودرو منتشر کردیم که جزئیات کاملی در این خصوص داشت، پیشرانه آریسان2 هم از این قاعده مستثنی نیست و برای دسترسی به راندمان بیشتر و مصرف سوخت کمتر تغییراتی روی آن اعمال شده است.

در اصل آریسان2 با پیشرانه دوگانه سوز ارتقا یافته XU7 پلاس با گیربكس تقویت شده BE وارد بازار خواهد شد تا ضعف های آریسان پیشین در قلب خودرو را برطرف کند.

در خصوص این پیشرانه باید گفت، پیشرانه XU پلاس نسخه ارتقاء یافته پیشرانه XU7 است که روی خودروهای پارس، پژو405 و بخشی از سمندهای تولیدی نصب شده است و با اعمال تغییرات جدید مشکلاتی همچون ایراد در واشرسرسیلندر موتور را پوشش می‌دهد. عمده تغییرات این پیشرانه شامل تعویض درپوش سرسیلندر، تغییر مکانیزم جداسازی روغن، تعویض سرسیلندر، بهبود آب‌بندی فاصله درپوش و سرسیلندر با هدف رفع نشتی روغن، استفاده از XUM در رینگ و پیستون، تغییرات در میل‌لنگ، استفاده از منیفولد هوای XUM و تغییر فلایویل می شود.همچنین مکانیزم خنک کاری خودروها نیز برای کارکزد هماهنگ با پیشرانه جدید تغییر یافته است.

 

آریسان2



افزایش 13 درصدی گشتاور موتور، افزایش 20 درصدی انتقال قدرت، افزایش 7 درصدی حجم مخزن سوخت CNG و بهبود 23 درصدی مصرف سوخت تنها بخشی ار آمار و ارقامی است که در نتیجه بهبودهای اعمل شده روی این پیشرانه به دست آمده است.

طراحی و تولید شاسی یكپارچه، مخزن 75 لیتری CNG در كف، باك بنزین فلزی 40 لیتری و توان حمل 750 كیلوگرم بار همراه با سرنشین از دیگر بخش های بهبود یافته در وانت آریسان2 است.

نصب سنسور دنده عقب، برخورداری از چراغ مه شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلی‌ها و حذف زاپاس بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس که افزایش فضای کابین و راحتی سرنشین را فراهم کرده، از جمله دیگر ارتقاهای صورت گرفته در این محصول است.

جمیع این موارد در کنار ایمنی بیشتر راننده و سرنشین نسبت به آریسان، گستردگی شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو در پهنه گسترده ایران، هزینه نگهداری پایین و قیمت مناسب در میان وانت های سبک بازار از آریسان2 محصولی قابل بررسی ساخته است که می تواند تقاضای بازار خودروهای حمل و نقل بار را به سوی خود جلب کند.

البته یک نکته هم در خصوص تولید آریسان2 قابل تامل است آنهم اینکه ایران خودرو با تولید نسخه آریسان2 یک گام مهم در راستای مسئولیت های اجتماعی خود برداشته است چرا که آریسان2 در ایران خودرو خراسان تولید خواهد شد.

تولید آریسان2 در ایران خودرو خراسان نه تنها شغل های جدیدی در استان ایجاد می‌کند بلکه توسعه این استان را به واسطه مشاغل مرتبط با این کارخانه فراهم خواهد کرد.

یادآور می‌شود در مراسمی که با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، نماینده مجلس، مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان، رییس سازمان صمت استان خراسان رضوی و جمعی از مسوولان لشگری و کشوری، در شرکت ایران خودرو خراسان برگزار شد، خط تولید وانت آریسان۲ به بهره برداری رسید. مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان نیز در این مراسم با بیان اینکه تمامی آزمون های تصادف خودرو در خارج از کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: تولید آریسان۲ با تعداد روزانه ۲۰ دستگاه آغاز می‌شود و انتظار می‌رود به مرور با افزایش تولید و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی جدید، در پایان سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» بتوانیم به هدف ۴۰ هزار دستگاه در سال برسیم.

 

#فرشید_آصفی

کد خبر 138274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha