وضعیت صنعت خودرو قابل دفاع نیست، اما قابل‌قبول است / 3 شرط اصلی واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که بخش صنعت، معدن و تجارت ۲۵ درصد از اقتصاد و تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: وضعیت در حوزه خودرو قابل دفاع نیست، اما روند موجود قابل‌قبول است. در سال گذشته، ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که در سه ماهه نخست امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسید.

به گزارش پرشین خودرو، سیدرضا فاطمی‌امین با اشاره به وضعیت حوزه خودرو افزود: سال گذشته آمار تحویل خودرو نیز امسال با 36 درصد افزایش به ۲۸۱ هزار دستگاه رسید؛ همچنین تعداد خودروهای معوق در سال گذشته ۷۰ هزار دستگاه بود که امسال با ۷۰ درصد کاهش به ۲۱ هزار دستگاه رسید.

رسیدن به ثبات تولید و تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها دو گام اصلی در حوزه خودرو

فاطمی امین تصریح کرد: در حوزه خودرو، نخستین گام رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بوده است، امسال، سایپا روزانه ۸۰۰ دستگاه و ایران‌خودرو دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید عبور مستقیم داشته‌اند؛ گام دوم نیز تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها بوده است به‌طوری‌که کمیت تولید هم‌زمان باکیفیت آن افزایش یابد.

سال گذشته تمرکز بر تکمیل سامانه جامع تجارت بود و امسال بر مبارزه با قاچاق است

وی اضافه کرد: سال گذشته تمرکز روی تکمیل سامانه جامع تجارت بود و روند کاهش قاچاق آغاز شد و امسال نیز طرح ویژه مبارزه با قاچاق کالا را از قطعات لوازم‌یدکی خودرو آغاز کردیم و در مرحله بعدی نیز به برخورد با قاچاق لوازم‌خانگی، دخانیات و پوشاک و غیره می‌پردازیم.

تغییر جریان صدور مجوزها به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر صمت عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها، رویکرد کلی وزارت صمت بر این مبنا بوده که از سال گذشته به سمت توسعه مناطق کم برخوردار حرکت کردیم و به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان جریان صدور مجوز را تغییر دادیم.

احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو/ پلتفرم جدید خودرو به زودی رونمایی می‌شود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز اعلام کرد: احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو بوده است.

وی افزود: آمار تحویل خودرو در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۸۱ هزار دستگاه بود که با رشد ۳۶ درصدی در سه ماه نخست امسال به ۲۴۶ هزار دستگاه رسیده است و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه می‌شود.

منطقی یادآور شد: تولید عبور مستقیم به‌شدت روی کیفیت تولیدات تأثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد ۱۶۱ درصدی و تولید ایران‌خودرو رشد ۷۱۹ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و هم‌افزایی فعالیت‌های بالادستی صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: اکنون چهار پلتفرم باارزش در صنعت خودروی کشور وجود دارد که در دهک‌های مختلف قابل‌توزیع هستند و یکی از بحث‌های جدی ما که حدود 45 درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل می‌شود، توجه به پلتفرم‌های اقتصادی است.

منطقی همچنین ادامه داد: کلید تولید این پلتفرم خودرویی زده‌شده است و به‌زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می‌شود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار خواهد بود.

پس از توضیحات وزیر صمت و معاونان ایشان، ادامه این نشست به طرح پرسش‌های خبرنگاران اختصاص یافت.

تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود

فاطمی امین با اشاره به نشست اخیر خود با تشکل‌ها، گفت: در آن جلسه درخواست کردیم تشکل‌ها پیشنهادهای خود را برای اصلاح و تغییر مقررات ارائه دهند، زیرا تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود، اما گام‌های اولیه آن از مهرماه سال گذشته برداشته‌شده و هر سه ماه، گزارش عملکردها را ارائه کرده و نظرات صاحب‌نظران را احصا و اعمال می‌کنیم.

همکاری‌ها با صنعت خودروی روسیه در حوزه قطعات خودرو شکل می‌گیرد

وی در خصوص همکاری با صنعت خودروی روسیه نیز توضیح داد: پس از جنگ روسیه با اوکراین، قرار شد همکاری‌ها در حوزه قطعات خودرو شکل گیرد و در این زمینه قدم‌به‌قدم پیش خواهیم رفت.

وزیر صمت بیان کرد: ما دو کارکرد در حوزه خودرو در نظر داریم؛ نخست این‌که باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش‌یافته و دوم این‌که شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار باید پر شود؛ نکته قابل‌توجه این است که ما انباشتگی در تأمین خودروداریم که خود به شکاف قیمتی بازار و درب کارخانه دامن می‌زند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات ما برنامه تولید هزار و ششصد دستگاه را از خودروسازان گرفته‌ایم که این درواقع بخشی از تقاضا است؛ مجموع خودروی تولیدشده در سه ماه نخست سال گذشته ۴۳ هزار دستگاه بوده، اما میزان تولید کامل خودرو در سه ماه نخست امسال با ۲۸۹ درصد افزایش به ۱۶۷ هزار دستگاه رسیده است.

امسال تولید بن‌سازه‌ها افزایش 4 برابری خواهد یافت

فاطمی امین توضیح داد:‌ یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو، تغییر پلتفرم‌ها است زیرا ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم، بنابراین امسال علاوه بر این که کیفیت خودرو افزایش می‌یابد، تولید بن‌سازه‌ها نیز 4 برابر افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: وضعیت امروز خودروسازی قابل دفاع نیست، اما روند تحول آن رو به رشد است.


گفت‌وگویی در مورد تولید پلتفرم مشترک با روسیه انجام‌نشده است

فاطمی امین در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه نیز گفت: گفت‌وگوها با روسیه در حد مبادله قطعات خودرو بوده و گفت‌وگویی درباره تولید پلتفرم مشترک انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: هم ما تولیدکننده خودروی ال90 بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند، بنابراین گفت‌وگوها انجام‌شده تا به‌عنوان‌مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.

پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و کامل کردن سبد محصولات، دو علت واردات خودرو

وزیر صمت درباره موضوع واردات خودرو نیز بیان کرد: ما به دو علت به واردات خودرو توجه داریم؛ علت نخست پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است؛ سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، اما برآورد ما تقاضای یک میلیون و 500 هزار خودرو بود؛ همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام‌نشده و خودروهای فرسوده نیز وجود دارند، بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانه‌ای تا 100 درصد افزایش یابد؛ بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش داده و همچنین پاسخگوی تقاضای انباشته‌شده باشیم.

فاطمی امین توضیح داد: بر اساس گفت‌وگوهایی که با خودروسازان انجام‌شده، امسال برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه سواری،‌ وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بابیان این‌که در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو 2 درصد کاهش‌یافته است، گفت:‌ البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست، زیرا در سه ماهه نخست امسال 167 هزار خودروی کامل تولیدشده است درحالی‌که در سه ماهه سال گذشته 43 هزار خودروی کامل تولیدشده بود.

وزیر صمت اعلام کرد: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت به‌عنوان‌مثال اگرچه در سال گذشته تنها 43 هزار خودرو کامل تولیدشده بود و 170 هزار خودرو ناقص بود، اما آمار تولید 213 هزار خودرو بیان‌شده بود که این آمار نادرست است، زیرا آمار واقعی خودرو باید تنها شامل خودروهایی باشد که به‌صورت کامل تولیدشده‌اند.

فاطمی‌امین گفت:‌ کارکرد دوم واردات خودرو این است که سبد محصولات ناقص را کامل کنیم؛ اکنون 3 بن‌سازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ است.

وی افزود: این سه پلتفرم خوب قیمت‌های بالایی دارند که البته قیمت تندر 90 نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر 10 هزار دلار در سبد محصولات نیز داشته باشیم.

وزیر صمت ادامه داد: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از 10 هزار دلار باشد.

فاطمی امین بابیان این‌که در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای باکیفیت و باقیمت زیر ۱۰ هزار دلار تولید می‌کنند، عنوان کرد:‌ قید ما در مورد واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم.

برگزاری اتاق پایش در حوزه صنایع معدنی

وی در خصوص اقدامات روسیه در مورد کاهش قیمت فولاد گفت: در هفته گذشته اتاق پایش در رابطه با صنایع معدنی برگزار شد و تدابیر اتخاذشده تا از اقدامات روسیه در این خصوص به ما آسیبی وارد نشود.

نحوه تأمین برق صنایع بهبودیافته و امسال مشکلی وجود ندارد/ نگرانی‌ای برای تولید سیمان نداریم

وزیر صمت یادآور شد: خوشبختانه با همکاری وزارت نیرو نحوه تأمین برق صنایع بهبودیافته و امسال مشکلی برای تأمین برق صنایع فولاد وجود ندارد؛ در مورد سیمان نیز نگرانی‌هایی که القاء شد انتظاری بود، یعنی با توجه به این‌که تصور قطع برق در صنعت ایجادشده بود، همین موضوع تقاضا برای سیمان را افزایش داد، اما با توجه به پیش‌بینی‌ها 5 میلیون تن تولید کلینکر داشتیم که در صورت لزوم وارد بخش تولید می‌شود.

در واگذاری سهام خودروسازان اصلاح ساختاری و مدیریتی انجام می‌شود

فاطمی امین در مورد واگذاری سهام خودروسازان گفت:‌ در واگذاری سهام خودروسازان هم اصلاح ساختاری و هم اصلاح مدیریتی را انجام می‌دهیم و اقداماتی در این خصوص را آغاز کرده‌ایم.

وی در مورد زمان واردات خودرو بیان کرد:آئین‌نامه 10 بندی واردات خودرو تهیه و تدوین و در دولت مطرح‌شده که امیدواریم دو ماه پس از زمان ابلاغ آن، واردات خودرو انجام شود.

تا سال 1402 به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید

وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهداف صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲، گفت:‌ منظور ما این نیست که در آن سال همه‌چیز در مورد خودرو درست می‌شود، اما در این سال به اصلاح ساختار مدیریتی در خصوص خودرو خواهیم رسید به این صورت که ظرفیت‌های خالی این صنعت فعال و زنجیره تأمین اصلاح و بدیهیات کیفیت پایین تا سال ۱۴۰۲ اصلاح خواهد شد.

فاطمی امین افزود:‌ البته برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ است، اما تا سال ۱۴۰۲ به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.

گفت‌وگوها برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا از یک ماه و نیم پیش انجام‌شده بود

وی در مورد توقف ناگهانی عرضه دو خودرو در بورس کالا توضیح داد:‌ از یک ماه و نیم پیش گفت‌وگوهایی با بورس کالا برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته بود، اما متأسفانه روال را جلو بردند و نامه یک روز پیش از عرضه به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز درواقع یک اتمام‌حجت بود.

وزیر صمت گفت: بورس کالا درواقع برای عرضه کالاهای بی‌نام‌ونشان است، البته من باعرضه خودرو در بورس مخالف نیستم، اگرچه این کار حرفه‌ای نیست.

فاطمی امین توضیح داد:‌ در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آن‌ها از بین رفت، فضای رسانه‌ای را معکوس کردند.


پیشنهاد لغو ممنوعت واردات 5 قلم کالا ازجمله خودرو را مطرح کرده‌ایم

وزیر صمت همچنین در مورد کالاهایی که واردات آن‌ها ممنوع است، اعلام کرد: نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که همچنان نیز ممنوعیت آن‌ها ادامه دارد، اما پیشنهاد ما این است که ممنوعیت پنج قلم کالا برداشته شود که یکی از آنها خودرو بوده است.

اصلاح ارز 4 هزار و 200 تومانی باعث افزایش برخی قیمت‌ها در بازار شد

فاطمی امین مهم‌ترین اقدام وزارت صمت را تغییر نگاه حکمرانی دانست و در مورد حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی بیان کرد: در چند ماه گذشته ارز واردات نهاده‌ها، ارز 4 هزار و 200 تومانی واردات نهاده‌ها ارز 4 هزار و 200 تومانی نرخ محاسبه تعرفه واردات حذف شد؛ بنابراین اصلاح ارز 4 هزار و 200 تومانی در این دو مورد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

درج قیمت 10 هزار قلم کالا در سامانه 124

وی گفت: سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت یک سامانه مرجع محسوب می‌شود که اکنون قیمت ۱۰ هزار قلم کالا در آن ثبت‌شده است، بنابراین سقف قیمت برای هر کالایی قیمت درج‌شده در این سامانه است و هیچ تولیدکننده‌ای نباید در بازار قیمتی بیش ازآنچه که برای کالایی در این سامانه اعلام می‌شود را اعلام کند.


برنامه‌ای برای واردات خودروهایی که بدون ثبت سفارش در گمرکات هستند، نداریم

فاطمی امین در مورد خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک نیز عنوان کرد: تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد و ما هیچ برنامه‌ای برای واردات این خودروها نداریم.

وی بیان کرد: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود، بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودروها در گمرکات بگذرد این خودروها به املاک تملیکی می‌رود و ما نیز هیچ برنامه‌ای برای واردات آن‌ها نداریم، زیرا همان‌طور که گفته شد قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفته‌شده مبنی بر این‌که واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آن‌ها باشد.

وزیر صمت ادامه داد: برنامه دانش‌بنیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت به‌صورت کامل تدوین‌شده و آیین‌نامه‌ای درباره آن آماده‌شده است و در دستور کار دولت قرار دارد. تمرکز ما در حوزه دانش‌بنیان این است که تحقیق و توسعه در بنگاه‌های بزرگ را گسترش دهیم. یک بخش این کار این است که وقتی شرکتی یک محصول دانش‌بنیان را تولید کرده، ما باید تلاش کنیم آن را به سمتی ببریم که افزایش تولید ایجاد شود، رویکرد دیگر این است که تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان را متناسب با نیاز بنگاه‌های بزرگ گسترش دهیم.

برای رسیدگی به تخلفات در سامانه ۱۲۴ رده‌بندی انجام‌شده است

وزیر صمت بابیان این‌که در خصوص بازرسی و نظارت اصلاحاتی انجام داده‌ایم، گفت: یکی از کارهایی که انجام شد اصلاح سامانه ۱۲۴ بود؛ برای رسیدگی به تخلفات در سامانه ۱۲۴ رده‌بندی انجام‌شده است، بنابراین از زمان ثبت درخواست رسیدگی در سامانه تا پاسخگویی و رسیدگی به آن یک تا سه روز طول خواهد کشید.

با تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه، قانون جوانی جمعیت نیز عملیاتی شد

وزیر صمت در مورد قانون جوانی جمعیت نیز توضیح داد: یکی از کارهایی که ابتدا در حوزه تسهیلات خودرو اتفاق افتاد این بود که این قانون را دو خودروساز بزرگ اجرا می‌کردند، اما سایر خودروسازان آن را اجرا نمی‌کردند. این بار با تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه در عمل، قانون جوانی جمعیت نیز عملیاتی شد و همه خودروسازان آن را اجرایی کردند.

برای جلوگیری از تخلفات ثبت‌نام‌های خرید خودرو را در یک سامانه و با نظارت سازمان حمایت متمرکز کردیم

فاطمی امین در بحث قرعه‌کشی خودرو نیز یادآور شد: در سیستم جدید قرعه‌کشی خودرو ما اقدام خاصی انجام نداده‌ایم، بلکه تنها دو سامانه‌ای که از قبل موجود بود را ادغام کردیم و درمجموع یک سامانه برای ثبت‌نام خودرو قراردادیم.

وی افزود: متأسفانه در سامانه‌های قبلی که برای عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت، تخلفات زیادی صورت می‌گرفت و سوءاستفاده‌هایی انجام می‌شد، بنابراین تلاش کردیم تا با ایجاد یک سامانه تمام ثبت‌نام‌ها را در یک سامانه متمرکز کنیم و بر نحوه قرعه‌کشی نیز نظارت داشته باشیم.

سه شرط برای واردات خودرو

وی عنوان کرد: واردات کالاهای دست‌دوم و کارکرده ممنوع است، بر همین اساس واردات خودرو سه شرط دارد، شرط نخست این‌که خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش داشته باشند، دوم، واردکننده با خودروساز قرارداد داشته باشد و سوم انتقال فناوری انجام شود.

وزیر صمت در مورد تعرفه واردات خودرو نیز توضیح داد: برای واردات خودروهای اختصاصی تعرفه‌ای در نظر گرفته‌شده است تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

تولیدکنندگان روغن‌موتور داخلی عرضه مناسبی نداشتند

فاطمی امین در مورد عرضه ناکافی برخی از محصولات ازجمله روغن‌موتور تصریح کرد: چهار تولیدکننده روغن‌موتور در کشور وجود دارد که متأسفانه عرضه خوبی نداشته‌اند.

وی بیان کرد: ضمن این‌که این تولیدکنندگان عمده محصولات خود را صادر می‌کنند، بنابراین جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشته‌ایم تا عرضه را به‌اندازه کافی برسانند و با توجه به این‌که اقدام مناسبی در این خصوص صورت نداده‌اند یک پرونده تعزیراتی برای یکی از این شرکت‌ها تشکیل‌شده است.

وزیر صمت اضافه کرد:‌ البته در همه صنایع دیگر همکاری خوبی در عرضه و توزیع کالا داشته‌ایم به‌عنوان نمونه هیچ مشکلی در توزیع محصولات بهداشتی یا شوینده‌ها و یا سایر محصولات وجود نداشته است.

پیشرفت سامانه جامع تجارت بسیار خوب بوده است

فاطمی امین همچنین در مورد اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت، یادآور شد: سامانه جامع تجارت بسیار خوب پیشرفت کرده است، اما گمرک مشکلی با پیمانکار دارد و به همین علت هنوز ارتباط بین سامانه گمرک با سامانه تجارت انجام‌نشده که در این خصوص وزارت اقتصاد باید گفت‌وگوهایی را با پیمانکار انجام داده و مشکل را حل کند.

وعده داده‌شده درباره کاهش 15 درصدی قیمت تمام‌شده خودرو باقیمت‌های ثابت، نسبت سال 1400 بود

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت محقق نشدن وعده سال گذشته درباره کاهش 15 درصدی قیمت خودرو، توضیح داد: از گفته‌های من در این خصوص برداشت اشتباهی صورت گرفت؛ صحبت من این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام‌شده خودرو باقیمت‌های ثابت، ۱۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰ باید کاهش یابد.

وزیر صمت افزود: منظور من به‌طور دقیق این بود که در سال 1401 قیمت تمام‌شده باقیمت‌های ثابت ۱۵ درصد کاهش می‌یابد که این اتفاق افتاده است و برآورد ما این است که قیمت تمام‌شده خودرو امسال تا ۲۰ درصد کاهش یابد که البته این مسئله تأثیری برای مردم ندارد و تأثیر آن برای خودروساز است.

فاطمی امین افزود: ازآنجا که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل‌شده است، قیمت بازار خودرو پیرو قیمت ارز افزایش می‌یابد.

کد خبر 138313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha