ورق‌های برشی، فلزاتی مسطح و نازک هستند که در صنایع گوناگونی به کار برده می‌شوند. یکی از کاربردهای مهم آن، صنعت خودروسازی است.

به گزارش پرشین خودرو، ورق های آهنی را با نورد گرم تهیه می‌کنند و طی حرارت دیدن، از ضخامت آن‌ها کاسته و به عرضشان افزوده می‌شود. این امر منجر به تولید ورق با ضخامت‌های متنوع می‌شود. ورق‌ها را که پس از رسیدن به ضخامت موردنظر به کلاف و یا کویل آهن تبدیل کردند، توسط دستگاه‌های مخصوص، برشکاری می‌کنند و درنهایت ورق آهن برش خورده حاصل می‌شود.

 

برای اطلاع از نحوه برشکاری ورق‌‌های آهن، مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

https://shahinfelezsepahan.com/blog/steel-coil-slitting-cutting/

 

ورق‌های برش خورده، جزو لاینفک صنایعی همچون خودروسازی هستند. با توجه به آن‌که مصرف این ورق، اهمیت بسیاری دارد، نحوه برش‌ کاری آن نیز بالطبع حائز اهمیت فراوان است. در ادامه به معرفی شرکتی خواهیم پرداخت که افزون بر ارائه قیمت روزانه ورق آهن، خدمات نوین برشکاری را با دستگاهی مجهز و به روز به نام اسلیتر با بهترین کیفیت انجام می‌دهد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

چرا استفاده از ورق برشی اهمیت بسیاری دارد؟

ورق‌های برش خورده ویژگی‌های قابل توجهی دارند که سبب استفاده بسیار از آن‌ها می‌شود. شماری از این موارد به شرح زیر است:

- شکل‌پذیری

- قابلیت برش مناسب

- مقاومت و استحکام بالا

- ابعاد دقیق

- سطح صاف

- هزینه مقرون به صرفه

 

کدامیک از انواع ورق آهن، در صنعت خودرو کاربرد دارد؟

همان‌طور که گفته شد، به کارگیری ورق‌های آهنی برش خورده در صنعت خودرو حائز اهمیت بسیاری می‌باشد. این ورق‌ها بخصوص در ماشین‌های سنگینی همچون لودر و بولدوزر کاربرد بسیاری دارند. ورق‌های فلزی که مواداولیه در خودروسازی به حساب می‌آیند، در انواع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال در میان ورق‌های آهنی برش خورده، ورق‌هایی همچون ورق گالوانیزه، ورق سیاه و گالوالوم کاربرد بسیار زیادی دارند. هرچند که ورق‌هایی همچون ورق روغنی نیز در قسمت‌‌هایی از ساخت بدنه به کار گرفته می‌شوند، با این حال مورد مصرف آن‌ها یا آن‌چنان چشم‌گیر نیست و یا قابل جایگزین کردن با ورق گالوانیزه می‌باشد. در ادامه به شرح نقش هر یک از این ورق‌ها در خودروسازی می‌پردازیم.

 

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از مهم‌ترین ورق‌های مصرفی در خودروسازی است و در حدود 80 درصد از بدنه و شاسی خودروها از ورق‌های گالوانیزه تهیه می‌شود. این ورق‌ها به دلیل آن‌که از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار هستند، کاربرد بسیاری دارند. مزایای این ورق به شرح زیر می‌باشد:

- استحکام بالا

- خاصیت ضدزنگ بودن ورق گالوانیزه

- پوشش یک‌دست و یک‌نواخت در کلیه سطوح و لبه‌های ورق

- کیفیت بالای سطح ورق

- بهبود خواص مکانیکی ورق

 

از انواع ورق‌های گالوانیزه،‌ گالوانیزه کششی و فوق‌کششی بیش‌ترین کاربرد را دارند و در ساخت قطعات و بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌پذیری و کیفیت سطحی مناسب آن، از ویژگی‌هایی است که باعث افزایش کاربرد آن می‌شود.

مزیت‌های نام برده در مجموع، باعث افزایش مقاومت خودرو می‌شوند. همچنین به علت دارا بودن خاصیت ضدزنگی گالوانیزه، با قرارگیری در شرایط مرطوب و شرایط نامطلوب هوایی و یا باران‌های اسیدی، از خوردگی محافظت می‌شوند.

 

ورق سیاه

یکی از ورق‌هایی که در صنعت، مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد، ورق سیاه می‌باشد. از این ورق در ساخت بدنه خودرو، شاسی و قسمت‌های زیرین خودرو استفاده فراوانی می‌شود. علت این امر نیز برخورداری ورق سیاه از ضخامت و استحکام بالا می‌باشد.

 

ورق گالوالوم

ورق گالوالوم از دیگر ورق‌های مصرفی در خودرو است که کاربرد فراوانی دارد. عناصر سازنده این ورق آلومینیوم، روی و اندکی سیلیکون می‌باشد. نظر به آن‌که در این ورق مقادیر بالایی از آلومینیوم وجود دارد، ورق گالوالوم امکان تحمل دمایی تا 400 درجه سانتی‌گراد را بدون تغییر رنگ و تا 650 درجه سانتی‌گراد را بدون پوسته شدن و یا اکسید شدن دارد. همین امر دلیلی است برای آن‌که این ورق‌ها  را در اگزوز خودروها که در معرض حرارت بالایی قرار دارند، به کار ببرند.

 

برش ورق آهن را چگونه انجام می‌دهند؟

ورق‌های آهن در کارخانه‌ها با روش‌های مختلفی برش داده می‌شوند. 2 روش کلی آن، برش کاری به روش حرارتی و مکانیکی است. در این مطلب قصد داریم به بررسی یکی از دستگاه‌های نواربری که فرآیند برشکاری فلزات را با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد و جزو برشکاری به روش مکانیکی است، بپردازیم. در ادامه به نحوه عملکرد این دستگاه می‌پردازیم.

 

برشکاری ورق آهن با دستگاه اسلیتر (Slitter)

همان‌طور که بررسی کردیم، به علت کاربرد فراوان ورق‌های آهنی در صنعت خودرو، برشکاری آن را نیز باید از روشی صحیح انجام داد تا از بروز هرگونه آسیب و یا کج‌شدگی جلوگیری شود. یکی از دستگاه‌های مجهز و پیشرفته که برشکاری ورق آهن را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد، دستگاه نواربری (اسلیتر) است. این دستگاه نواربری، متناسب با ضخامت‌هایی که امکان برش آن‌ها را دارد، به 3 دسته خطوط نواربری نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود.

 

 

رشته بری با دستگاه اسلیتر چگونه انجام می‌شود؟

این فرآیند را ابتدا با قرار دادن کویل ورق آهن بر روی کویل‌گیر شروع می‌کنند. این جای‌گیری به جهت حمل آسان کویل انجام می‌گیرد. سپس قسمت سر‌شکن با ضربه وارد کردن به ورق‌ها، منجر به ورود ورق به دستگاه می‌شود. بعد از این مرحله برای از بین بردن هرگونه انحنای موجود در ورق، دو عدد غلتک روی آن‌ها می‌چرخد. اگر ورق دچار خرابی و یا کج‌شدگی باشد، از گیوتین استفاده می‌کنند تا از عدم وجود هرگونه آسیب، اطمینان خاطر پیدا کنند.

پس از آن‌که سر ورق میان تیغه‌ها قرار گرفت، برش آن‌ها توسط 2 عدد شفت که بر سطح خود تعدادی تیغه دارند، انجام می‌شود. در انتهای فرآیند، ورق‌ها را به صورت رول جمع می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

در برشکاری با دستگاه اسلیتر، چه ورق‌هایی استفاده می‌شود؟

انواع متنوعی از کویل‌های ورق‌ آهن به کمک دستگاه اسلیتر برش داده و نواربری می‌شود. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

- ورق سیاه

- ورق روغنی

- ورق گالوانیزه

- ورق رنگی

- ورق آلوزینک یا گالوالوم

 

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان دستگاه اسلیتر یا رشته‌بری، با فناوری جدید و منحصر به فرد، برای اولین بار در ایران امکان برش ضخامت‌های گوناگونی از ورق را با کمک تنها یک دستگاه دارد و تلفیقی از سایزهای مختلف را با یک اسلیتر و بدون هیچ‌گونه ناهمواری و یا انحنا انجام می‌دهد.

 

 

ضخامت ورق‌هایی که در نوار‌بری مورد استفاده قرار می‌دهند، میان 0.4 تا 12 میلی‌متر و عرض ورق‌ها بین 40 سانتی‌متر تا 2 متر می‌باشد. دستگاه نواربری (اسلیتر) با پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تجهیزات، توسط مهندسین بخش ماشین‌سازی این کارخانه طراحی و ساخته شده است.

این دستگاه منحصر به فرد، انواع ضخامت‌های کم، متوسط و ضخیم از ورق را برش می‌دهد. برش‌های دستگاه نواربری این شرکت به صورت یک‌نواخت انجام شده و در انتهای فرآیند برش کاری، نوارها مجددا به صورت کویل جمع‌آوری می‌شوند.

 

جمع بندی

در این محتوا علاوه بر بررسی آن‌که کدامیک از انواع ورق آهن در صنعت خودرو کاربرد دارند، به معرفی یکی از مجهزترین کارخانه‌های برش ورق‌های آهنی نیز پرداختیم. کارخانه شاهین فلز سپاهان به کمک نیروهای متخصص و مجرب خود، این خدمت را با بهترین کیفیت ممکن و مجهزترین دستگاه‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ورق مصرفی برای نواربری در جنس، ضخامت و عرض‌های مختلف، با توجه به سفارشات و نیاز مشتریان قابل اجرا است. اگر شما نیز قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.

تلفن:  03145273010

وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com
آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 14/1


 

 

کد خبر 138345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha