آغاز سفرهای تابستانی و هشداری به مالکان خودرو و شرکت‌های خدمات پس از فروش

سفرهای تابستانی طبق روال هر ساله آغاز شده اما لازم است تا در هشداری مهم به مالکان خودرو و شرکت‌های خدماتی توجه آنها را به مقوله مهم کیفیت قطعات خودرو جلب کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در یکی دو سال گذشته و به واسطه موانع موجود از جمله تحریم و نوسان شدید نرخ ارز مشکلی به مشکلات بازار خودرو افزوده است که نه تنها توان به خطر انداختن جان‌ها را دارد بلکه می‌تواند موجب بروز صدمات جبران ناپذیر هم شود.

پخش گسترده لوازم یدکی مصرفی کم‌کیفیت و تقلبی در بسته‌بندی شرکت‌های نامدار همان مشکلی است که با گرانی قیمت لوازم یدکی پرمصرف خودرو به طور عجیبی فراگیر شده و طیف گسترده‌ای از مالکان خودرو تا تعمیرکاران و فروشندگان قطعات یدکی را با مشکل مواجه کرده است.

هر چند طرح‌هایی نظیر شناسه‌دار کردن کالا برای کنترل و نظارت بر لوازم یدکی خودرو در حال اجرا است اما تعدد راه‌های ورود قطعات تقلبی آنچنان گسترده و متنوع است که کار چندانی از این طرح‌های نظارتی ساخته نیست به خصوص در کوتاه مدت.

مشکل دیگر در حوزه قطعات تقلبی اما در بحث تمیز دادن قطعات اصلی از تقلبی است تا جایی که بسیاری از تعمیرکاران باسابقه نیز در تشخیص سره از ناسره در این موضوع عاجز هستند.

مشکل فراگیری قطعات تقلبی زمانی بیشتر به چشم آمد که در کمال تاسف شاهد وجود قطعات تقلبی و کم‌کیفیت در گروه لنت ترمز و روغن ترمز نیز بودیم که مستقیم با جان و مال مردم سروکار دارد.

گرانی این قطعات مشکلی است که نمی‌توان نادیده گرفت به خصوص برای طیف رانندگان تاکسی و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری اقدام به تعویض این قطعات کنند.

اما آنچه لازم است به آن توجه ویژه شود همان خطرات و صدمات جبران‌ناپذیری است که با استفاده از این لوازم مصرفی خودرو به وجود می‌آید.

برای رفع این مشکل لازم است تا در وهله نخست خود مالکان خودرو در هر جایگاه و طبقه اجتماعی از خطرات استفاده قطعات تقلبی آگاه شوند.

در مرحله بعد اما نکاتی همچون الزام خرید از فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مختلف است که می‌تواند مانعی بر گسترش روزافزون فروش قطعات تقلبی خودرو باشد.

هر چند در خصوص قطعات تقلبی در وهله نخست مالک خودرو باید در خرید و دریافت خدمات از مراکز معتبر دقت نظر دوچندان داشته باشد اما بخشی از مسئولیت در این حوزه نیز به شبکه خدمات خودروسازان بازمی‌گردد که باید با اتخاذ مراحل نظارتی و بازرسی‌های مستمر از ورود این قطعات به چرخه خدمات پس از فروش جلوگیری کنند.

حال که به دلیل آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس شاهد پیک سفرهای جاده‌ای هستیم لازم است تا هم مالکان خودرو هم شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند تا مبادا اتفاقی رخ دهد که نتوانیم صدمات آن را جبران کنیم.

در پایان باید تاکید کنیم که خرید قطعات مصرفی تقلبی و کم‌کیفیت با توجیه ارزانی چنین قطعاتی نسبت به نمونه‌های اصلی نه تنها می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی برای خودرو شود بلکه عواقب خطرناکی نیز برای سرنشینان خودرو خواهد داشت که یقینا جبران آن با هیچ مبلغی امکان‌پذیر نخواهد بود.

کد خبر 138387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha