دستاوردهای 10 ساله واحد خودکفایی کروز و قرارداد با 300 تامین کننده داخلی

شرکت صنایع تولیدی کروز با ایجاد بانک اطلاعات جامع تامین کنندگان و شناسایی 2000 سازنده داخلی در 53 فرایند تولیدی مختلف، موفق به ایجاد زنجیره تامین قدرتمندی شده است که قابلیت برون سپاری و داخلی سازی حدود 90 درصد پروژه های آتی را با حفظ الزامات کیفی خودروسازان در کشور فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته و همزمان با آخرین روز برپایی نمایشگاه خودکفایی صنایع تولیدی کروز، فرصتی برای خبرنگاران فراهم شد تا ضمن بازدید از توان خودکفایی این گروه تولیدی، از نزدیک در جریان دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید و داخلی سازی قطعات قرار بگیرند.

شرکت کروز به عنوان بزرگ ترین قطعه ساز کشور که در طراحی و ساخت قطعات پیشرفته فعالیت می کند در حال حاضر در کنار چهارده گروه تولیدی در 260 هزار متر سالن تولید با 13000 نفر پرسنل، برای توسعه هر چه بیشتر با شرکت های تولیدکننده قطعات و مواد زیر مجموعه همکاری می کند.

گزارش تصویری نمایشگاه خودکفایی کروز را اینجا ببینید

در واقع این گروه تولیدی برای اینکه چرخه تولید داخلی در بالاترین سطح انجام شود از توان دیگر شرکت ها با استانداردهای خاص خود بهره می گیرد تا سرعت داخلی سازی و تولید در مجموعه افزایش یابد.

شرکت کروز طی 10 سال فعالیت واحد خودکفایی بیش از 3900 قطعه در 18 گروه محصول داخلی سازی کرده است که به واسطه این حجم از داخلی سازی صورت گرفته بالغ بر 300 تامین کننده داخلی طرف قرارداد گروه تولیدی بودند که این امر موجب اشتغال آفرینی بیش از 20 هزار نفر به صورت مستقیم در وضعیت فعلی شده است.

کیوان پورمحمدی مدیر خودکفایی شرکت کروز در جریان بازدید از این نمایشگاه و در تشریح رویکرد و دستاوردهای این شرکت در زمینه داخلی سازی گفت: شرکت صنایع تولیدی کروز از ابتدای سال 1391 موضوع داخلی سازی قطعات را با تشکیل واحد خودکفایی قطعات آغاز و با ایجاد تیم های تخصصی ساخت داخل موفق شد تا با سرعت داخلی سازی در این مجموعه را افزایش دهد.

 

کیوان پورمحمدی کروز



به گفته وی رویکرد اصلی شرکت کروز در زمینه داخلی سازی بیشتر از آنکه مبانی اقتصادی را شامل شود ایجاد بستری جهت اشتغال آفرینی برای تامین کنندگان داخلی به خصوص کارگاه های کوچکتر به واسطه برون سپاری تولید قطعات، گرید بندی و ارتقای سطح کیفی تامین کنندگان و ایجاد سبد تامین برای تامین کنندگان و به تابع آن جلوگیری از خروج ارز بوده است.

مدیر خودکفایی شرکت کروز از جمله اقدامات ارزشمند شرکت کروز در راستای داخلی سازی را ایجاد بانک اطلاعات جامع تامین کنندگان می داند که باعث شناسایی 2000 سازنده داخلی در 53 فرایند تولید مختلف شناسایی شده است حرکتی که باعث ایجاد زنجیره تامین قدرتمندی برای شرکت کروز شده و امکان داخلی سازی نزدیک به 90 درصد پروژه های آتی خودروسازان را در کشور فراهم می کند.

در واقع چه در زمان تحریم و توقف واردات و چه در زمان توافق که امکان واردات مهیا بوده، رویکرد و رسالت کروز، داخلی سازی حداکثری و استفاده از پتانسیل و توانمندی داخل کشور بوده است.

تلاش هایی که به گفته مدیر خودکفایی کروز در فرایند طراحی و ساخت قطعات در این گروه تولیدی تاثیر قابل توجهی داشته و طی سالهای اخیر به خصوص در جریان تحریم دوم صنعت خودرو و با ارتقای سازندگان، فرایند طراحی، داخلی سازی تا تولید انبوه قطعات را در این شرکت به میانگین 3 ماه کاهش داده است.

شرکت صنایع تولیدی کروز واقع در نمایشگاه خودکفایی که به منظور بازدید قطعه سازان داخلی از دستاوردهای این شرکت و عقد قرارداد با سازندگان داخلی برپا کرده است از 3900 قطعه ای که در کروز داخلی سازی شده است حدود 1000 نمونه قطعه را به نمایش گذاشته است.

قطعات خودکفایی شده در شرکت کروز در گروه سویچ و دسته سیم، قوای محرکه و فرمان، گروه آیینه و چراغ، سیستم تهویه، داشبورد، سپر، سنسور و کویل و کنترل بدنه، قطعات تزئیینی، نشانگرها و مالتی مدیا، گروه تعلیق و ترمز است که در نمایشگاه خودکفایی کروز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

در بخشی از نمایشگاه خودکفایی کروز قطعاتی به نمایش در آمده است که همچنان از خارج تامین می شود با این حال به گفته مدیرخودکفایی کروز در صورت اعلام آمادگی سازندگان و توان داخلی سازی، نقشه و مدارک برای آنها ارسال می شود.

با این حال شرکت کروز در یک سال گذشته بیش از 500 میلیون عدد قطعه را از سازندگان داخلی خریداری کرده است که باعث جلوگیری از خروج شش میلیون یورو ارز از کشور شده است.

بازدید از مرکز تحقیق و نوآوری کروز و همچنین بزرگ ترین مرکز تولید بورد الکترونیکی در ایران بخش دیگری از برنامه بازدید خبرنگاران از شرکت صنایع تولیدی کروز بود.

صنایع تولیدی کروز از سال 92 تولید اولین نسل از ECU را آغاز کرد و تا به امروز توانسته 5 نسل متفاوت از آن را داخلی‌سازی کند چنانچه سال گذشته از ششمین نسل از این قطعه نیز رونمایی کرد.

به گفته کارشناسان مرکز تولید بورد الکترونیکی در حال حاضر این شرکت قطعه‌سازی نخستین شرکت داخلی در بومی‌سازی صد ‌درصدی ECU است. قطعه ای هایتک که به عنوان قلب سامانه مدیریت موتور است و با استفاده از میکروپروسسور مخصوص و مدارهای ورودی و خروجی متعدد، امکان دریافت، تحلیل ورودی‌ها و همچنین ارسال فرمان‌های لازم براساس شرایط تنظیم شده (کالیبراسیون) را داراست و کروز توانسته تمام اجزای تشکیل دهنده آن را از سخت‌افزار تا بخش نرم‌افزاری که مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود داخلی‌سازی کند.

 

کد خبر 139008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha