از مونتاژ خودروهای چینی چه کسی بیشتر سود می‌کند؛ دولت یا خودروساز؟

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در خصوص محاسبه قیمت خودروهای چینی از سوی مونتاژکنندگان ایرانی، توپ را به زمین این شرکت‌ها انداخت و مقصر قیمت‌های دو برابری را صرفا این خودروسازان معرفی کرد در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، منوچهر منطقی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، دو تا سه برابر قیمت‌های واقعی است؛ به این ترتیب خودروهای خارجی مونتاژ داخل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند. برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد و از طرفی با شروع واردات خودرو، این خودروها نیز به قیمت واقعی خودشان برمی‌گردند. به تازگی سازمان حمایت به این موضوع ورود کرده تا آن‌ها را تعیین تکلیف کند.

این اظهارات معاون وزیر صمت قطعا با استقبال عامه مردم مواجه می‌شود و اصولا دلیل مطرح کردن این موضوع نیز همین عامه پسند بودن موضوع قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و استقبال عمومی از این امر است که حتی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به اظهارنظری خلاف واقع واداشته است چرا که احتمالا بعید می‌داند که مردم از واقعیت قیمت گذاری خودروهای مونتاژی آگاهی پیدا کنند.

البته بخشی از عدم آگاهی مردم به کوتاهی شرکت های مونتاژکننده در اقناع افکار عمومی نسبت به واقعیت‌های تولید خودرو در ایران بازمی‌گردد که عمدتا به دلیل ترس از برخوردهای فراقانونی یا ایجاد موانع در مسیر تولید است. اما چنین اظهارنظری از سوی معاونی که سال‌ها در صنعت خودرو تجربه دارد و از کم و کیف تولید خودرو نیز آگاه است بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

این اظهارات با هر هدفی که بیان شده باشد در کمال تاسف عاری از واقعیت است چرا که در پروسه مونتاژ خودروهای چینی در ایران آنکه بیشترین سود را کسب می‌کند دولت است نه خودروسازان.

آنچه موجب افزایش دو تا سه برابری قیمت خودروهای چینی در بازار ایران شده است نه طمع خودروسازان به کسب سود 200 درصدی بلکه هزینه‌هایی است که دولت در مسیر مونتاژ خودرو از این شرکت‌ها دریافت می‌کند وگرنه سود خودروسازان در بهترین حالت 20 درصد است.

آقای منطقی! از عوارضی که در تولید خودرو به هلال احمر و وزارت راه و شهرسازی و .... تعلق می‌گیرد تا مالیات‌ و هزینه حمل زیادی که به دلیل تحریم‌ها بر خودروسازان تحمیل می‌شود، موجب افزایش دوبرابری قیمت مونتاژ خودرو می‌شود نه سود نهایتا 20 درصدی در تولید یک خودرو.

آقای معاون وزیر درست است که هر سخنی در تخریب صنعت خودرو با استقبال افکار عمومی و احتمالا افزایش محبوبیت شما نزد مردم مواجه می‌شود اما بد نیست که پیش از اظهارنظرهای این چنینی به این فکر کنید که برخی مخاطبان شما از چند و چون محاسبه قیمت خودرو و تعدد نهادهای دینفع در تولید خودرو آگاهی دارند. در این صورت یقینا برخی از سخنان را به زبان نخواهید آورد.

و در پایان باید بگوییم که ای کاش شرکت‌های مونتاژکننده خودرو با اعلام رسمی هزینه‌های تحمیل شده به تولیدکنندگان خودرو بدون ترس از احتمال ایجاد موانع احتمالی، مردم را محرم خود بدانند تا زین پس هر مقام دولتی از مسئولیت وضعیتی که به صنعت خودرو تحمیل شده است شانه خالی نکند.


یادداشت: فرشید آصفی

 

کد خبر 139011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha