برگ سبز خودرو چیست؟ / نحوه گرفتن برگ سبز ماشین، مراحل و قوانین ضروری که باید بدانید

برگ سبز ماشین به دلیل رنگ سبز برگه آن، به برگ سبز خودرو شناخته و نامگذاری شده است. این سند برای پلاک شما به طور مشخص و از جانب نیروی انتظامی راهور تعیین و تنظیم شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حتما تا به حال اسم برگ سبز خودرو به گوش شما نیز خورده است. بیشتر اوقات برای خودرو داران سوال پیش می آید که آیا برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در زمان نقل و انتقال خودرو 2 نوع سند وجود دارد که حتما باید توسط خریدار چک شود: سند مالکیت که در اسناد رسمی تنظیم شده است و دیگری برگ سبز ماشین که توسط نیروی انتظامی برای خودرو شما تعیین و تنظیم می شود. در واقع حدود ده سالی است که برگ سبز خودرو بیشتر مورد توجه قرار گرفته و گاهی آن را با سند مالکیت خودرو یک چیز می پندارند در صورتی که چنین نبوده است. در ادامه این مطلب به توضیحاتی در مورد تفاوت های برگ سبز با سند مالکیت خودرو و همینطور شرح مراحل دریافت آن می پردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

 

برگ سبز خودرو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم دو سند برای هر خودرو به نام خریدار آن ثبت می شود: سند مالکیت یا در اصطلاح قضایی سند کمپانی خودرو  که در زمان تحویل خودرو توسط شرکت سازنده مستقیما به نام خریدار گرفته شده و به شخص تحویل داده می شود. البته اگر خودرو به شخص دیگری منتقل شود باید ثبت نام خریدار جدید توسط مراکز اسناد رسمی به انجام رسد. اما دومین مورد برگ سبز ماشین است که به دلیل رنگ سبز برگه آن به این اسم شناخته و نامگذاری شده است. این سند برای پلاک شما به طور مشخص و از جانب نیروی انتظامی راهور تعیین و تنظیم شده است.

تمام اطلاعات موجود در کارت ماشین که بیشتر با آن سروکار دارید از روی برگ سبز تنظیم می شود. برگ سبز دارای مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو، شماره پلاک آن است. سالهاست که بین نیروی انتظامی و سردفتران روی صدور برگ سبز اختلافاتی وجود دارد و توصیه اکثر کارشناسان بر این است که هنگام انتقال مالکیت خودرو به شخص دیگر تنها به برگ سبز اکتفا نکنید و در دفاتر اسناد رسمی کارهای مربوط به سند را انجام دهید.

 

برگ سبز خودرو، نحوه گرفتن برگ سبز ماشین، برگ سبز ماشین، برگ سبز خودرو چیست؟، آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت است؟، برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟، مراحل گرفتن برگ سبز خودرو المثنی،

 

آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت است؟

در برگ سبز ماشین اطلاعات زیادی ثبت می شود که شامل: نوع ماشین، رنگ، تعداد سیلندر، ظرفیت، تعداد محورهای خودرو، تعداد چرخ ها، شماره موتور، شماره شاسی و شناسه وی آی ان است. کد VIN خودرو شناسه ای منحصربفرد در هر خودرو است که تنها دارنده کارت خودرو می تواند به آن دسترسی داشته باشد. این کد با تصویر بر روی کارت های الکترونیکی جدید خودرو ثبت شده و قبلا پشت کارت قابل مشاهده بود. صاحبان خودرو با وارد کردن پلاک خودرو و همینطور کد VIN مشخص شده بر روی کارت می‌توانند تمامی خدمات تخصصی خودرو مثل استعلام خلافی، تمدید و همینطور خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را در اینترنت دریافت کنند.

علاوه بر موارد گفته شده اطلاعات مالک نیز روی برگ سبز ماشین نوشته می شود. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی صاحب خودرو، تاریخ تولد، محل صدور شناسنامه ، شماره شناسنامه ، نام پدر و کد ملی اوست. در قسمت بالای این سند، یک شماره سریال درج شده است که به شماره سنا یا شماره مالکیت خودرو معروف است؛ از این کد مهم جهت استعلام وضعیت سند خودرو استفاده خواهد شد. به طور کلی می توان گفت برگ سبز ماشین شناسنامه ای از پلاک شما تلقی می شود و الزاما پیش از این سندی برای مالکیت کل ماشین شما نخواهد بود. علت این امر این است که پلیس طبق قانون پلاک را تحویل مالک می دهد. البته طبق بررسی ها مسائل حقوقی و تنظیم سند و نقل و انتقال پلاک و ماشین بین ضابطان قانون در حال بررسی و حل شدن است.

 

برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟

همانطور که پیش از این گفتیم بر سر اینکه متولی اصلی برگ سبز ماشین و سند مالکیت یکی است یا خیر بین نیروی انتظامی و سازمان ثبت و کانون سر دفتران مشکلاتی وجود دارد. اما به طور کل طبق قوانین کشور سند رسمی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی کشور به عنوان ملاک تمام کارهای قانونی به شمار می آید، اگرچه نیروی انتظامی همچنان از برگ سبز به عنوان سند یاد می کند. در نهایت می توان گفت برگ سبز خودرو را پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می کند.

اگر اولین بار باشد که شما خریدار یک ماشین نو یا صفر کیلومتر می شوید، شرکت سازنده ی خودروی شما با هماهنگی پلیس برای شما برگ سبز صادر می کند. اما اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید باید برگ سبز خودروی قبلی خود را به روز رسانی کنید و با خودروی جدید یکی کنید. در صورتی می توانید برگ سبز جدید دریافت کنید که قبلی را گم کنید. در این حالت باید سریعا نسبت به اعلام مفقودی اقدام کنید.

 

برگ سبز خودرو، نحوه گرفتن برگ سبز ماشین، برگ سبز ماشین، برگ سبز خودرو چیست؟، آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت است؟، برگ سبز خودرو را از کجا بگیریم؟، مراحل گرفتن برگ سبز خودرو المثنی،

 

مراحل گرفتن برگ سبز خودرو المثنی

قبل از گرفتن برگ سبز ماشین المثنی، آگهی دادن مفقودی این برگه در روزنامه های کشور الزامی است. شما با این کار از خود در برابر هرگونه سوء استفاده های احتمالی به وسیله این برگه جلوگیری می کنید و اگر اتفاقی افتاد از شما سلب مسئولیت می شود. بعد از انتشار آگهی مفقودی برای اطمینان از پیدا شدن یا نشدن این برگه به سایت "پست یافته" مراجعه کنید. شما بعد از گذشت ده روز از آگهی می توانید به مراکز تعویض پلاک راهنمایی و رانندگی شهر خود رفته و برای دریافت برگه المثنی اقدام کنید.

در مرحله اول دریافت المثنی برگ سبز شما باید پس از گذشت ده روز از آگهی ابتدا به شکل اینترنتی از سایت nobatdehi. epolice.ir نوبت خودرا دریافت کنید و سپس به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. برای نوبت گیری در این سایت ابتدا بعد از ورود به سایت و ثبت نام بخش خدمات را انتخاب کرده سپس گزینه سند مالکیت المثنی را انتخاب کنید. بعد از این مرحله شما می توانید نزدیکترین مرکز تعویض پلاک را به خود پیدا کرده و نوبت گیری کنید.

در مرحله دوم باید مدارکی را در اختیار مراکز تعویض پلاک برای دریافت برگ سبز ماشین به شکل المثنی قرار دهید. به شما توصیه می شود قبل از حضور در محل حتما تمامی مدارک را جمع آوری کنید. این مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر می شود:

1- آگهی مفقودی برگ سبز خودروی شما در روزنامه های کشور

2- عدم خلافی خودرو که در مرکز تعویض پلاک به شما تحویل داده می شود

3- بیمه شخص ثالث خودرو

4- کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه اصل آن

5- برگه احراز محل سکونت مالک خودرو

6- برگه معاینه فنی صادر شده از مراکز مجاز ( باید از زمان تولید چهار سال در ماشین های دولتی و یک سال در مورد خودروهای شخصی گذشته باشد).

7- برگه واریزی هزینه صدور برگ سبز خودرو که در مرکز تعویض پلاک انجام می شود.

8- اصل کارت ماشین

9- حضور مالک خودرو یا وکیل قانونی فرد همراه با وکالتنامه قانونی که الزامی است.

10- حاضر بودن خودرو در مرکز تعویض پلاک برای تایید اطلاعات که توسط کارشناسان انجام می شود.

 

قانون جدید برگ سبز خودرو ۱۴۰۱

طبق آنچه مجلس در بند مربوط به تعیین مالیات خودرو های سنگین جدیدا بیان کرده و طبق قانون که باید فرد دارنده سند مالکیت و
آخرین نفری که خودرو را در دست دارد یکی باشد، مبنای مالکیت فرد و اخذ مالیات از وی را بر داشتن برگ سبز خودرو قرار دادند که توسط نیروی انتظامی به عنوان سند رسمی و قانونی ماشین محسوب شده و ضرورتی بر اخذ سند دفتری در این صورت وجود ندارد. علت این مصوبه مجلس این بوده که مردم برای انجام تعویض پلاک خودرو خود حتما به مراکز مراجعه می کنند و برگ سبز دریافت می کنند، اما برای تغییرسند خودرو وارداتی ممکن است اقدامی صورت نگیرد. طبق این قانون اداره مالیات تنها فردی که دارای برگ سبز است و خودرو را در دست دارد مشمول مالیات می دانند.

 

جمع بندی

بنا بر آنچه تا کنون در مورد برگ سبز خودرو گفته شد دارندگان وسایل نقلیه وظیفه دارند نقل و انتقال سند رسمی خودرو را انجام دهند و در صورت سهل انگاری در این مسئله و عدم دریافت برگ سبز خودرو مشکلات جدی برای صاحبان خودرو پیش خواهد آمد. هزینه برگ سبز المثنی بستگی به مدل و نوع خودرو فرد دارد و مدت زمان صدور المثنی حداقل تا دو هفته بعد از انجام کار های قانونی آن خواهد بود./

 

 

کد خبر 139033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    سال گذشته، طبق رای دیوان عدالت اداری برگ سبز به عنوان سند رسمی معتبر می باشد و ثبت در دفترخانه امری اختیاری است. لطفاً توضیحات غیرواضح و گمراه کننده به مردم ارائه نکنید.