کد خبر 139057
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
مهم ترین لوازم یدکی های کامیون کدامند؟

وسایل‌ نقلیه سنگین در قالب کمپرسی، کامیون و کشنده در اقصی‌نقاط کشور مشغول حمل بار هستند. این دسته از ماشین‌ها به دلیل فعالیت مستمر و روزانه و همچنین پیمایش مسافت‌های طولانی، به شدت در معرض فرسایش قرار دارند؛ ازاین‌رو برای حفظ کیفیت خودرو و رفع نقص‌های ایجاد شده می‌بایست از لوازم‌ یدکی کامیون اصلی و استاندارد استفاده کرد، در غیر این‌صورت نه تنها مشکل وسیله‌ نقلیه برطرف نمی‌شود، بلکه ممکن است به سایر بخش‌های آن نیز آسیب وارد گردد.

به گزارش پرشین خودرو، بعضی از قطعات و لوازم به نوعی وظیفه مهمی را در خودرو برعهده دارند و به همین جهت چکاب مستمر آن‌ها و همچنین تعویض قطعات معیوب تا حد زیادی موجب افزایش طول عمر خودرو و حفظ کیفیت و کارایی آن می‌شود. در این‌خصوص از بین مهم‌ترین لوازم‌ یدکی کامیون می‌توان به دیسک ترمز، اینترکولر، توربو شارژ، ریتاردر و غیره اشاره کرد.

 

در ادامه برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین لوازم‌ یدکی کامیون با ما همراه باشید.

 

 

لوازم‌ یدکی کامیون چیست؟

در سال‌های اخیر شاهد حضور انواع خودروهای سنگین چینی و اروپایی در کشور هستیم. هرکدام از برندهای موجود در بازار با توجه به کیفیت قطعات و مونتاژ، پس از مدتی دچار یک‌سری مشکلات می‌شوند که برای رفع آن‌ها و بازیابی کیفیت و سلامت کامیون می‌بایست قطعات و لوازم نو جایگزین کرد.

اما لوازم یدکی کامیون چیست؟ در صنعت خودروسازی به قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش کامیون‌های باری و کشنده، محصولات لوازم‌ یدکی کامیون گفته می‌شود. مطمئناً کیفیت ساخت این قطعات تأثیر بسزایی در نحوه عملکرد و کارایی کامیون‌ها دارد؛ بنابراین می‌بایست ضمن عیب‌یابی دقیق و جایگزین نمودن قطعات اصلی و باکیفیت، تا حد امکان از خرابی وسایل‌ نقلیه سنگین در جاده‌ها جلوگیری کرد؛ چراکه هزینه حمل، جابه‌جایی و تعمیر خودروهای سنگین در جاده‌ها به نسبت بیشتر از شهرها می‌باشد.

قوای محرکه خودرو نظیر موتور، گیربکس و دیفرانسیل، سیستم ترمز، سیستم تعلیق، هدایت و فرمان و همچنین سیستم روشنایی از بخش‌های اصلی وسایل‌ نقلیه سنگین به شمار می‌روند و مهم‌ترین لوازم‌ یدکی کامیون به این بخش‌ها اختصاص یافته است. خاطرنشان می‌شود که هرچه خودروها از تکنولوژی پیشرفته‌تری بهره‌مند باشند، به‌طبع آن نیز هزینه‌های سرویس و نگه‌داری آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

مهم‌ترین لوازم‌ یدکی کامیون

به‌طور‌کلی کامیون‌ها بر اساس ساختار کلی از نظر یک‌سری قطعات اصلی با یکدیگر شباهت دارند، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بعضی برندها و مدل‌های نوین جهت آسایش و راحتی راننده از قطعات، تجهیزات و لوازم به‌روزتری برخوردارند. در این راستا مهم‌ترین لوازم‌ یدکی کامیون باری، کمپرسی و کشنده به شرح زیر عبارت است:

1- دیسک ترمز

از ابتدای تکنولوژی تولید خودرو، سیستم ترمز جهت ایجاد اصطکاک و توقف خودرو از بخش‌های اصلی وسایل‌ نقلیه بوده و همواره کیفیت و کارایی آن موردتوجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، به‌نحوی‌که دارندگان وسایل‌ نقلیه سنگین جهت اطمینان خاطر از بابت توقف خودرو یا کاهش سرعت آن در سراشیبی‌ها، ترافیک جاده‌ای و معابر شهری به دنبال خرید کامیون‌هایی با سیستم ترمز عالی هستند.

البته کلیه کامیون‌های واراداتی و مونتاژ داخل اعم از چینی و اروپایی، به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز هستند و بعضاً از دیسک ترمز در برندهای خاص نظیر ولوو، رنو، اسکانیا، بنز و غیره استفاده شده است. این بخش از خودروهای سنگین به دلیل وزن زیاد کامیون و بار آن، به شدت در معرض فرسایش قرار دارد و بر اساس میزان استفاده پس از مدتی می‌بایست لنت‌ها یا کفشک‌های دیسک ترمز تعویض گردد. البته با کاهش کیفیت ترمز و یا مشاهده کاهش کیفیت لنت‌ها در صفحه نمایش نیز می‌توان نسبت به این موضوع اطمینان حاصل نموده و سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

 

 

2- توربو شارژ

یکی دیگر از قطعات و لوازم‌ یدکی کامیون توربو شارژ نام دارد. درواقع وسایل‌ نقلیه مجهز به قطعه دارای سیستم تنفس غیرطبیعی هستند. بدین صورت که توربو شارژ با مکش هوای زیاد و دمیدن آن در محفظه موتور، میزان اکسیژن بیشتری را وارد موتور می‌کند و بدین ترتیب ضمن کاهش مصرف سوخت، عملکرد ماشین بهبود می‌یابد. به‌عبارت دیگر شتاب اولیه، قدرت، سرعت، توان و گشتاور مناسب کشنده‌ها در سربالایی‌ها ناشی از عملکرد توربور شارژ می‌باشد. این قطعه نیز پس از مدتی دچار فرسایش شده و موجب اُفت کیفیت عملکرد موتور و قدرت آن می‌شود. در این‌گونه موارد نیز برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و آسیب به موتور می‌بایست سریعاً این قطعه را تعویض نموده و لوازم‌یدکی نو جایگزین آن کرد.

 

 

3- کروز کنترل (Cruise Control)

به‌منظور کنترل سرعت در بسیاری از وسایل‌ نقلیه سنگین، سیستم کنترل سرعت یا کروز کنترل تعبیه شده است. بدین صورت که با رسیدن سرعت خودرو به حد موردنظر، با استفاده از این قابلیت می‌توان سرعت را ثابت نمود و با یک سرعت مشخص (بدون آنکه پای راننده روی پدال گاز باشد) به مسیر ادامه داد. البته برخی از لوازم‌یدکی نظیر کروز کنترل، ریتاردر و تاخوگراف بین کامیون و اتوبوس مشترک هستند و در صورت خرابی می‌توان از قطعات مشابه موجود در بازار استفاده کرد.

 

4- اینترکولر

در خودروهای سنگین سیستم اینترکولر سبب شده تا هوای ورود سریعاً خنک شود و دمای موتور در حد ایده‌آل قرار بگیرد. همین امر سبب شده تا عمر موتور و سیستم خنک‌کننده آن نیز افزایش یابد و در طولانی‌مدت دچار مشکل نشود. البته در صورت بروز هرگونه مشکل در اینترکولر می‌بایست سریعاً نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. در غیر این‌صورت هنگام حمل بارهای سنگین به‌ویژه در سربالایی‌ها، حرارت موتور افزایش یافته و به بیش از حد مجاز می‌رسد، بر همین اساس این لوازم‌ یدکی کامیون نیز یکی از اصلی‌ترین قطعات به شمار می‌رود و نقش اساسی در وسایل‌ نقلیه سنگین ایفا می‌کند.

 

5- سیستم کنترل کشش (TCS)

اصلی‌ترین و مهم‌ترین سیستم امنیتی در کامیون‌ها سیستم کنترل کشش (TCS) نام دارد. وجود این قطعه در خودرو از بروز هرگونه آسیب به قوای محرکه خودرو جلوگیری می‌کند و مانع هرز شدگی چرخ‌ها می‌گردد. بر همین اساس عملکرد و کارایی درست آن اهمیت فراوانی دارد. از این سیستم معمولاً در جاده‌های لغزند، برفی و بارانی استفاده می‌شود و تا حدودی زیادی از لغزش و آسیب به وسیله‌ نقلیه جلوگیری می‌کند؛ بنابراین در صورت عملکرد نامطلوب یا خرابی این قطعه با استفاده از لوازم‌ یدکی کامیون اصلی و باکیفیت، مشکل به‌وجود آمده را برطرف سازید.

 

سخن پایانی

اکنون که با برخی از مهم‌ترین لوازم‌ یدکی کامیون و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید در صورت بروز ایراد فنی در کارکرد هر یک از آن‌ها، اقدامات لازم را جهت تعمیر یا تعویض قطعات معیوب انجام دهید. در این زمینه علاوه بر عیب‌یابی صحیح، استفاده از لوازم‌یدکی اورجینال اهمیت فراوانی دارد. بدین منظور بازرگانی واته به‌عنوان یکی از بروزترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی انواع لوازم‌ یدکی کامیون‌های چینی و اروپایی را با نازل‌ترین قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. شما نیز می‌توانید جهت تهیه لوازم‌یدکی اصلی به سایت https://vateh-sp.com/ مراجعه نمایید و قطعات موردنیازتان را خریداری کنید./

 

 

کد خبر 139057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha