پیشنهاد یک شهروند برای کنترل بازار خودرو

روز گذشته در یادداشتی به بررسی وضعیت خودروسازان پرداختیم و راهکار مدیریت بازار و خروج خودروسازان از زیان‌دهی را بررسی کردیم که با واکنش برخی کاربران مواجه شد. در این گزارش یکی از پیشنهادهای خوانندگان یادداشت برای بهبود وضعیت بازار خودرو را منتشر می‌کنیم.

/خبرنگار: فرشید آصفی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو تبدیل به محلی برای توزیع سود میلیاردی میان صاحبان سرمایه‌ های سرگردان شده است و دولت نیز راهکار خاصی برای کنترل و اتمام این وضعیت ندارد. خودروسازان نیز همچنان به تولید و فروش برخی خودروها با قیمتی کمتر از نرخ تمام شده مشغولند.

روز گذشته ما در یادداشتی پیشنهاد دادیم که دولت با حذف قیمت گذاری دستوری به زیان خودروسازان پایان دهد یا بر اساس اصل 44 قانون اساسی، زیان خودروسازان از فروش با نرخ دستوری را از بودجه دولتی جبران کند.

با این وجود برخی از خوانندگان این یادداشت با قضاوت در مورد هدف ما از انتشار این یادداشت و حذف قیمت‌ گذاری دستوری از صنعت خودرو و اقتصاد ایران، نظرات خود را مطرح کردند.

در ادامه یکی از این پیشنهادات را می‌خوانید که شهروندی با نام نیما نوشته است: «نمی دونم کسانی مثل شما عمدا طرفدار افزایش قیمت هستن یا واقعا متوجه حرفی که میزنن نیستن! عزیز من راهکار حذف دلال ها از بازار افزایش قیمت کارخانه ای خودرو به میزان بازار نیست، با اینکار خیلی از مردم توان خرید خودرو رو از دست میدن چون حداقل 100 میلیون باید بیشتر پول بدن، خود شما چند وقت بعد میاید میگید ماشین قدیمی و بی کیفیت رو تو ایران گرون تر از دنیا میدن و فریاد اعتراض سر میدین،برای حذف دلال ها و فروش خودرو به مصرف کننده واقعی یک راهکار ساده هست : فروش خودرو صفر به مدت 4 سال چه به صورت قطعی چه وکالتی از طریق دفترخانه ها و تعویض پلاک ممنوع بشه ، یعنی هیچ نهاد قانونی برگه تغییر مالکیت رو تایید نکنه ، اینجوری کسی جرات خرید ماشین از دلال ها رو نداره و دلال هم باید چهارسال صبر کنه اگه بخواد ماشین رو بفروشه که معمولا این ریسک رو نمیکنه و فقط مصرف کننده واقعی تقاضای خرید ثبت میکنه ، ولی دفترخانه ها نمیخوان از پول وکالت زدن بگذرن و دولت هم زورش نمیرسه ظاهرا و نمیخواد این اتفاق بیفته و ایران خودرو و سایپا هم به بهانه قیمت بازار میخوان ماشین رو گرون کنند».

البته این پیشنهاد قبلا از سوی خودروسازان اجرا شده است اما دلال‌های بازار خودرو راهکار دور زدن آن به روش های مختلف و وکالت رسمی و غیر رسمی در پیش گرفتند که موجب ضرر و زیان برخی از خریداران این خودروها نیز شد.

در مجموع باید گفت اقتصاد را با بگیر و ببند نمی‌توان کنترل کرد و هر ممنوعیتی بر خرید و فروش خودرو اعمال شود بیش از اینکه جنبه کنترل بازار داشته باشد بازار را با آشفتگی بیشتر مواجه خواهد کرد. و ضرر و زیان این آشفتگی گریبان مردم و مصرف کننده را خواهد گرفت.

شما هم اگر نظر یا پیشنهادی در خصوص کنترل وضعیت بازار خودرو دارید در ادامه این گزارش بنویسید تا به آن پرداخته شود.

 

کد خبر 139960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستاره ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    0 0
    راه حلش اینه که همه دلالهای خودرو دارای شناسنامه و کد فعالیت باشن و بیشتر از یه تعداد مشخص در طول سال نتونن دلالی و یا خرید و فروش ماشین انجام بدن. یعنی بهشون سهمیه بدن/ به ازای هر محصولی هم که نقل و انتقال میدن مالیاتی در حدود یک درصد به حساب دولت و یک درصد رو به حساب خودروساز واریز کنن. اینجوری دیگه افسار گسیخته عمل نمی کنن. هم مشخص میشه چه تعداددلال یا کارگزار دارن کار میکنن هم تعداد ماشینهای دلالی شده محدود میشه و چنددست نمیچرخه و هم یه پولی تو جیب دولت و خودروساز میره.
  • حامد ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 0
    با سلام و آرزوی سلامتی مدتی ست که قیمت کارخانه چند محصول "گروه سایپا" به قیمت بازار نزدیک شده و تقریبا محدودیت ها (پلاک فعال و غیره) برداشته شده. مزایایی هم داشته: 1_عدم نیاز به گشتن در آگهی های اینترنتی و یا نمایشگاه ها و... و خرید مستقیم از سایپا. 2_ راحتی انتقال پول و عدم کلاهبرداری در نقل و انتقال پول. 3_عدم نیاز به کارشناسی خودرو و اطمینان از سلامت و کارکرد و تصادف خودرو 4_ نیازی به روند تعویض پلاک و گرفتن وکالت فروش و دیگر کارهای اداری نیست. اما محصولات ایرانخودرو اینطور نیست و احتمال برنده شدن در بیشتر محصولها خیلی خیلی کم است. اگر پلاک فعال داشته باشیم و بخواهیم در قرعه کشی ایرانخودرو شرکت کنیم باید خودرو را بفروشیم که به احتمال بسیار زیاد با عدم برنده شدن در قرعه کشی دچار زیان می شویم. در سال 1392 هم که قیمت خودرو ناگهان بالا رفت, کارخانه ها قیمت را به بازار نزدیک کردند و محدودیتی هم برای خرید و قرعه کشی و این مشکل ها پیش نیامد.