نقش پررنگ تکنولوژی در فرآیند تولید خودروهای فونیکس

تکنولوژی در خدمت تولید محصولات به خصوص صنعت خودرو قرار دارد و پیشرفت روزافزون آن به بهبود کیفیت و کارایی این محصولات از جنبه‌های مختلف، کمک می‌کند. در این رشته مقاله قصد داریم به نقش پررنگ تکنولوژی در فرآیند تولید خودروهای فونیکس بپردازیم. در واقع می‌خواهیم ببینیم ابعاد فناورانه در این خودروها چه عملکردی دارند، چگونه کار می‌کنند و چه نیازی به آن‌ها وجود دارد.

به گزارش پرشین خودرو، طبعا یکی از دغدغه‌های اصلی برای خریداران در هنگام انتخاب خودرو، سطح ایمنی خودرو است. محصولات فونیکس شامل تیگو8پرو، تیگو7پرو، آریزو6پرو و FX، ضمن بهره‌مندی بدنه و ستون‌های مستحکم فولادی به همراه چند ایربگ، تکنولوژی‌های روز صنعت خودروی دنیا را به خدمت ایمنی درآورده‌اند تا خاطر راننده و سرنشینان از این جهت در آسودگی کامل باشد. در ادامه به برخی از این فناوری‌های مدرن می پردازیم.

 

تکنولوژی فونیکس

 

سیستم کنترل پایداری:  همیار نامرئی سر پیچ‌ها

احتمالا این وضعیت را تجربه کرده باشید که با سرعت نسبتا بالا به یک پیچ تند و غیرمنتظره برسید. در چنین شرایطی، چرخاندن شدید فرمان یا استفاده ناگهانی از ترمز، ریسک بزرگی است. به‌خصوص در صورت خیس بودن سطح مسیر، چنین اقداماتی می‌تواند هزینه گزاف واژگونی را برای خودرو به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی، سیستم کنترل پایداری که به طور اختصاری با ESP یا ESC یا DSC هم شناخته می‌شود، به کار می‌افتند و به حفظ تعادل خودرو کمک می‌کند. این سامانه، امنیت رانندگی را از طریق شناسایی و به حداقل رساندن لغزش‌ها، بهبود می‌بخشد. در واقع ESP از کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی خودرو تا حد قابل توجهی جلوگیری می‌کند، قابلیت ABS را به طور جداگانه روی چرخ‌ها اِعمال می‌کند و امکان کنترل بهتر در هنگام ترمزگیری را به راننده می‌دهد.

نکته حائز اهمیت درباره سیستم کنترل پایداری، سطح هوشمندی در این تکنولوژی است. در صورت روشن شدن به موقع این سیستم است که تعادل خودرو حفظ می‌شود و در صورت خروج به موقع آن از مدار است که راننده با  گاز نخوردن خودرو مواجه نمی‌شود. خودروهای فونیکس با بهره‌مندی از سیستم کنترل پایداری ساخت بوش آلمان، کیفیت کم‌نظیری را در راستای حفظ تعادل و حرکت خودرو ارائه می‌کنند.

 

تکنولوژی فونیکس

 

سیستم کنترل کشش: پایان هرزگردی و لغزش

سیستم کنترل کشش یا Traction Control System (به طور مخفف TCS)، یکی از انقلاب‌های سیستماتیک در صنعت خودرو است. کنترل کشش، از جمله فناوری‌های مهم ایمنی محسوب می‌شود که فقدان آن یک نقض بزرگ در خودروهای روز دنیاست و امروزه در محصولات شرکت‌هایی نظیر مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و، تویوتا و... استفاده می‌شود.

در شرایط لغزندگی جاده، هرزگردی چرخ‌های خودرو و انحراف به سمت خارج از مسیر، اتفاقی شایع است. در کنار لغزندگی مسیر، عبور از پیچ و گاز دادن مفرط هم می‌تواند به وقوع چنین اتفاقی دامن بزند و حتی چرخیدن خودرو به دور خود را در پی داشته باشد. سیستم کنترل پایداری با کمک ABS، ضمن کنترل گشتاور اعمال شده روی چرخ‌ها، کمک می‌کند تا دور موتور نیز عملکردی متناسب داشته باشد. خودروهای فونیکس با بهره‌مندی از این سیستم، نگرانی برای رانندگی در جاده‌های لغزنده را از بین می‌برند.

 

تکنولوژی فونیکس

 

سیستم‌های کمکی حرکت در سراشیبی و سربالایی

حتما این صحنه را در ترافیک مسیرهای سربالایی تجربه کرده اید که در موقع شروع به حرکت خودروها در صورت عدم تسلط کافی راننده، به خاطر اثر گرانش زمین، ابتدا خودرو مقداری به عقب می‌آید و سپس به جلو حرکت می‌کند. دستیار کنترل و کمک به شروع حرکت در سربالایی (Hill-Start Assist Control) یا HAC به راننده کمک می‌کند تا زمان اقدام به شروع حرکت بعد از توقف در یک سربالایی، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری شود.

همچنین در مواقع حرکت در سراشیبی، رها کردن ترمز می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. سیستم کنترل سراشیبی (Hill Descent Control) یا HDC که محصولات فونیکس از آن بهره می‌برند در چنین وضعیتی، ترمزهای خودرو را به طور خودکار درگیر می‌کند، تا از شتاب‌گیری مهارناپذیر خودرو در سراشیبی، جلوگیری کند.

سیستم کمکی ترمز یا ترمز اضطراری

بسیاری از ما هنگام مواجهه با خطر و نیاز به ترمزگیری سریع (مثل هنگام دیدن عابر به صورت ناگهانی در وسط خیابان)، از تمام نیروی ترمز استفاده نمی‌کنیم و در واقع پدال ترمز را با حداکثر نیرو تا انتها فشار نمی‌دهیم. همین امر موجب می‌شود خودرو مسافت بیشتری را تا توقف کامل طی کند. سیستم دستیار ترمز (Break Assist System) یا دستیار اضطراری ترمز (Emergency Brake Assist) که به طور اختصاری با BAS یا EBA نیز شناخته می‌شود، مشکلاتی از این دست را حل می‌کند. در خودروهای فونیکس با کمک این سیستم، به محض تشخیص نیاز برای ترمز اضطراری، نیروی ترمز در کمترین زمان به حداکثر توان خود می‌رسد و با طی حداقل مسافت، به توقف خودرو می‌انجامد.

 

تکنولوژی فونیکس

 

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

اگر فرض کنیم 3 نفر در عقب خودرویی نشسته باشند و بار زیادی نیز در صندوق عقب به مسافران اضافه شود، وزن وارد بر چرخ های عقب این خودرو بیش از چرخ‌های جلو خواهد بود. در این حالت می بایست با توجه به اضافه یا کم شدن وزن وارد بر هر چرخ، نیروی ترمز بر آن چرخ نیز اضافه یا کم شود. در خودروهای فاقد تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز (Electronic Brake force Distribution) یا به طور اختصاری EBD، نیروی ترمز ثابت می‌ماند؛ یعنی بدون توجه به وزن وارد بر هر چرخ، نیروی ترمز بر هر چرخ تغییر نداشته و ثابت می‌ماند و به همین خاطر هم ترمزگیری به خوبی صورت نمی‌گیرد. چرخ هایی که وزن وارد بر آنها کاهش پیدا کرده، نیروی ترمز زیادی دریافت می‌کنند و چون اصطکاک آنها با جاده کم شده (در اثر کاهش وزن) این نیروی ترمز اضافی هیچ اثر و فایده ای ندارد. اما در خودروهای فونیکس با سیستم EBD هنگام ترمز به همراه بار و مسافر، نیروی ترمز به طور هوشمند بین چرخ‌های مختلف تقسیم می‌شود.

سیستم ابطال نیروی پدال گاز

رانندگانی تازه‌کار هستند یا به رانندگی با دو پدال عادت ندارند، ممکن است تجربه‌ای از این دست رقم بخورد که در هنگام اقدام ناگهانی برای ترمز، پدال گاز را نیز همزمان با ترمز بفشارند. در چنین موقعیتی، سیستم ابطال نیروی پدال گاز (Break Assist System) یا به طور اختصاری BOS وارد عمل می‌شود و اثر پای راننده روی این پدال را خنثی می‌کند.

 

آنچه در این مقاله بررسی شد، اشاره کوتاهی به نقش تکنولوژی در سیستم ترمز و افزایش حداکثری ایمنی محصولات فونیکس بود.

 

در ادامه این رشته مقالات به تکنولوژی‌های روز دنیا در سایر بخش‌های محصولات فونیکس خواهیم پرداخت.


 

 

کد خبر 140481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha