استفاده سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان از بندر چابهار

پرشین خودرو: معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت: همکاری سه کشور ایران، هند و افغانستان در حوزه چابهار نمادی از تجلی هم‌افزایی در سطح منطقه است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی که در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس سه جانبه معاونین وزارت خارجه هند، افغانستان و ایران به کابل پایتخت افغانستان رفته بود، افزود: هیات‌های سه کشور روی این نکته که چگونه می توانند در بخش حمل و نقل و بندر چابهار که اکنون تبدیل به نماد همکاری سه جانبه شده است،صحبت کردند و مذاکرات بین سه کشور در این خصوص ادامه دار خواهد بود.

 

چابهار

 

وی تصریح کرد: در مورد چابهار بحث ویژه ای داشتیم از این جهت که این بندر الان در ایران به یک بندر مهم تبدیل شده و با تسهیلاتی که بعد از توافق نامه برجام فراهم شد این بندر توسعه خوبی پیدا کرد و تقریبا توان پذیرش همه کشتی ها را با اوزان مختلف دارد و در شش ماه گذشته به نحو مناسبی فعال بوده و مقادیر متنابهی کالا را از مبدا هندوستان به مقصد افغانستان تخلیه و بارگیری کرده است.

عراقچی ادامه داد: هندی ها نسبت به بندر چابهار به جهت اپراتوری حساب ویژه بازکردند و علاوه بر کمک، می خواهند مشارکت جدی در توسعه آن داشته و سرمایه گذاری کنند. طرح همکاری سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان در همین رابطه تعریف شد و افغانستان نیز از این طرح (اپراتوری هندی‌ها در فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار) استقبال کرد زیرا یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها با هزینه کم و امنیت خوب برای دسترسی این کشور به آب های آزاد است.

کد خبر 101730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha