بهلطف پهپادهای مجهز به دوربینهای قدرتمند و کارآمد، ثبت تصاویر شگفتانگیز هوایی بسیار آسانتر شده است. اگر برای ثبت لحظهای جذاب و دشوار با جلوهی هنری منحصربهفرد برنامهریزی دقیق کنیم و از پیشرفتهترین ابزارهای هوشمند ویرایش بهره ببریم، آنگاه مرزهای خلاقیت در خلق آن اثر را به کمک پهپادها میتوانیم گسترش دهیم.
در این مطلب، دَه تصویر ثبتشدهی پهپادها در سال ۲۰۱۸ را آوردهایم که به انتخاب پایگاه عکاسی دیجیتال (Digital Photography Review) بیش از همه ما را شگفتزده میکنند.
رئوبن وو (Reuben Wu)
این تصویر از آرشیو Lux Noctis متعلق به هنرمند و موسیقیدانی به نام رئوبن وو انتخاب شده است. وو با استفاده از یک پهپاد مجهز به منبع نور پرقدرت DIY LED و در شبهنگام موفق به ثبت حالههای نور برفراز صخرههای Vermillion ایالت آریزونا شده است. او یه از یک دوربین دیجیتال میانرده برای ثبت این عکس استفاده کرده و به کمک یک پهپاد که همزمان هم کنترل دوربین و هم پرواز را به دست داشته، آن را تا ارتفاع قلهی آن صخرهها بالا برده است.
این تصویر از آرشیو Lux Noctis متعلق به هنرمند و موسیقیدانی به نام رئوبن وو انتخاب شده است. وو با استفاده از پهپاد مجهز به منبع نور پرقدرت DIY LED و در شب موفق شده هالههای نور را برفراز صخرههای ورمیلیِن (Vermillion) ایالت آریزونا ثبت کند.
او از دوربین دیجیتال میانرده برای ثبت این عکس استفاده کرده و به کمک پهپادی که همزمان هم کنترل دوربین و هم پرواز را بهدست داشته، آن را تا ارتفاع قلهی آن صخرهها بالا برده است.
فابین بارائو (Fabien Barrau)
فابین بارائو(Fabien Barrau)، عکاس و گرافیست فرانسوی با تلفیق عکسهای ثبت شده توسط پهپاد DJI Mavic Pro خود و عکسهای آرشیوی، سعی در ایجاد تعلیقی بین واقیت و فانتزی در نگاه بیینده دارد. او با نگاه به پدیدهی پاریدولیا، عناصر موجود در مناظر را چنان درهم میآمیزد که جلوهی چهرهی یک حیوان را بهوجود میآورد. بارائو پس از 60 ساعت کار با فتوشاپ موفق به خلق تصویر این جغد با استفاده از عناصر حقیقی شده است.
فابین بارائو، عکاس و گرافیست فرانسوی، با تلفیق عکسهای ثبتشدهی پهپاد DJI Mavic Pro و عکسهای آرشیوی، سعی کرده تعلیقی بین واقعیت و فانتزی در نگاه بیننده ایجاد کند.
او با نگاه به پدیدهی پاریدولیا، عناصر موجود در مناظر را چنان درهم میآمیزد که تصویر چهرهی حیوان را بهوجود میآورد. بارائو پس از شصت ساعت کار با فتوشاپ موفق شده تصویر این جغد را با استفاده از عناصر حقیقی خلق کند.
مارتین سانچز (Martin Sanchez)
آنچه تصویر این گروه از اسبهای آبی را که در تانزانیا و بهوسیلهی یک Mavic 2 Pro ثبت شده است، برجسته و متمایز میسازد، این است که تنها با یک پهپاد میتوان به این منظر از بالا و تا این حد به این حیوانها نزدیک شد و حال طبیعی آنها را بههم نزد. این عکس متعلق به ماترین سانچز (Martin Sanchez) است.
این تصویر در تانزانیا و بهوسیلهی پهپاد Mavic 2 Pro ثبت شده است. آنچه تصویر این گروه از اسبهای آبی را برجسته و متمایز میکند، این است که تنها با یک پهپاد میتوان به این ارتفاع و تااینحد به این حیوانات نزدیک شد و حال طبیعی آنها را برهم نزد.
کانون تبلیغاتی مول (Mole Media)
دنی یک خلبان پهپاد با اصالت استرالیایی است که در کانون تبلیغاتی مول مشغول بهکار است. استعداد او اولین بار توسط عکاس افسانهای دماس روسلی (Demas Rusli) که خود او نیز عکسی مشابه همین را ثبت کرده است، شناخته شد. او با استفاده از یک Mavic Pro این تصویر را از یک تقاطع در پارک Penrose ثبت کرده است. تصویر در قالب RAW بوده و به کمک فتوشاپ ترکیب فصلها و لایههای از سایر اجسام و ابرها به آن اضافه شده است. حاصل آن نیز تجسمی از 4 فصل در یک روز است.
دنی، خلبان استرالیاییالاصل پهپاد است که در کانون تبلیغاتی مول مشغول بهکار است. استعداد او را اولینبار دماس روسلی (Demas Rusli)، عکاس افسانهای کشف کرد. گفتنی است خودِ روسلی نیز عکسی مشابه همین را ثبت کرده است.
او با استفاده از پهپاد Mavic Pro این تصویر را از تقاطعی در پارک پنرُز (Penrose) ثبت کرده است. تصویر در قالب RAW بوده و بهکمک فتوشاپ ترکیب فصلها و لایههایی از سایر اجسام و ابرها به آن اضافه شده است. حاصل این تصویر تجسمی از چهار فصل در یک روز است.
رید پلامر (Reed Plummer)
این عکس که تجمع دایرهای شکل ماهیهای سالمون را در ساحل ومبرال در شهر نیوساوتولز، نشان میدهد به یکباره ثبت شده و هیچ دستکاری و اصلاحی در آن اعمال نشده است. عکاس فردی به نام رید پلامر (Reed Plummer) است.
این عکس که تجمع دایرهایشکل ماهیهای سالمون را در ساحل ومبرال در شهر نیوساوتولز نشان میدهد، بهیکباره ثبت شده و هیچ دستکاری و اصلاحی در آن اعمال نشده است.
مارک لوکارنو (Marc Le Cornu)
این عکس با استفاده از یک DJI Phantom 4 Pro توسط مارک له کارنو (Marc Le Cornu) و در شرایطی ثبت شده است که ISO روی 100، سرعت شاتر روی یک هزارم ثانیه و دهانه دیافراگم هم روی f/8 تنظیم شده است. عکاس برای مدتها قصد داشته تا تصویری هوایی از قایقش ثبت کند. لذا پس از کلی زمانبندی برای استفاده از نور و موقعیت مناسب، پهپاد خود را از یک صخرهی بلند نزدیک اسکله به پرواز درمیآورد و با تلاش فراوان آن را در هنگام نزدیک شدن قایق به لنگرگاه به بالای سر قایقی برده و این لحظه را ثبت میکند. با توجه به سرعت حرکت قایق در آن مکان تنها یه لحظهی خاص برای او وجود داشت که بتواند تصویر سرتاسری و کاملی از قایقش ثبت کند. زمانی هم که برای ویرایش آن با لایتروم دستبهکار شده به ذهنش آمد که این تصویر به یک سفینهی فضایی هم شبیه است. حتی این ایده به ذهن او خطور کرد که آن را طوری دستکاری کند که به مانند یک راکت درحال پرتاب به نظر برسد. این شد که تصویر نهایی با اضافه شدن چند لایه شامل ستاره و پاشش نور در فتوشاپ به این شکل زیبا درآمد.
این عکس با استفاده از پهپاد Phantom 4 Pro و در شرایطی ثبت شده که ISO روی ۱۰۰ و سرعت شاتر روی یکهزارم ثانیه و دهانهی دیافراگم هم روی ۰.۸ تنظیم شده است. عکاس برای مدتها قصد داشته تصویری هوایی از قایقش ثبت کند؛ بنابراین، پس از کلی زمانبندی برای استفاده از نور و موقعیت مناسب، پهپادش را از صخرهی بلند نزدیک اسکله به پرواز درمیآورد و با تلاش فراوان آن را هنگام نزدیکشدن قایق به لنگرگاه به بالای سر قایق میبرد و این لحظه را ثبت میکند.
باتوجهبه سرعت حرکت قایق در آن مکان، فقط لحظهای خاص برای او وجود داشت تا بتواند تصویر سرتاسری و کاملی از قایقش ثبت کند. زمانی هم که برای ویرایش آن با لایتروم دستبهکار شد، بهذهنش رسید این تصویر به سفینهای فضایی نیز شبیه است. حتی این ایده به ذهن او خطور کرد که آن را بهگونهای دستکاری کند که مانند راکت درحالپرتاب بهنظر برسد. این شد که تصویر نهایی با اضافهشدن چند لایه شامل ستاره و پاشش نور در فتوشاپ به این شکل زیبا درآمد.
هنری دو (Henry Do)
هنری دو (Henry Do) تعدادی عکس توسط یک Mavic Pro Plantinum در حالت براکتینگ خودکار گرفت. فرآیند ثبت این تصاویر بهگونهای بوده است که ابتدا از یک منظره در افق و با زاویهی مستقیم تصویری ثبت شده و کمکم دوربین شاتهای جدیدی را با زاویهی بیشتر نسبت به حالت قبلی ثبت کرده تا اینکه دوربین کاملاً به سمت زمین و در زاویه 90 درجه نسبت به حالت اول قرار گرفته است. دو به کمک فتوشاپ و لایتروم تمامی این تصاویر را ادغام کرده و سپس با ساختن و ادغام مجدد دو قطع جدا از شب و روز شهر بارسلون، این تصویر نهایی را ساخته است.
این عکاس تعدادی عکس را با پهپاد Mavic Pro Plantinum در حالت براکتینگ خودکار گرفت. فرایند ثبت این تصاویر بهگونهای بوده که ابتدا از منظرهای در افق و با زاویهی مستقیم تصویری ثبت شده است. سپس، کمکم دوربین شاتهای جدیدی با زاویهی بیشتر درمقایسهبا حالت قبلی ثبت کرده تا اینکه دوربین کاملا بهسمت زمین و در زاویهی ۹۰ درجه درمقایسهبا حالت اول قرار گرفته است.
هنری دو بهکمک فتوشاپ و لایتروم تمامی این تصاویر را ادغام کرده و سپس، با ساختن و ادغام مجدد دو قطع جدا از شب و روز شهر بارسلون، این تصویر نهایی را ساخته است.
میکا فیچ (Micah Fitch)
میکا فیچ (Micah Fitch) این تصویر فوقالعاده را از موشکی که اخیراً توسط Space X پرتاب شد، توسط یک پهپاد Inspire 2 مجهز به دوربین Zenmuse X5S و لنز المپیوس 25 میلیمتری با دیافراگم 1.8 ثبت کرده است. او به سرعت سه شات را نسبت 4:3 ثبت کرده و به صورت عمودی طوری که 30 درصد از لبهی هرعکس روی دیگری قرار گرفته است، تصویر را ادغام کرده است. علاوه بر خود موشک، بهتصویرکشیدن ساحل اسکلهی Huntington هم مد نظر عکاس بوده است تا بتواند مقیاس و گسترهی این رویداد را به خوبی نشان دهد. میکا سه فایل با فرمت RAW را با استفاده از قابلیت پانورامای لایتروم چنان ترکیب کرده که در نگاه اول این ادغام اصلا محسوس نیست. مقصود اصلی او این بوده که به کمک این ویرایش و دستکاریها، دقیقا آنچه با چشم خودش دیده بود را نشان دهد.
او این تصویر فوقالعاده را از موشکی که اخیرا Space X پرتاب کرده، بهوسیلهی پهپاد Inspire 2 مجهز به دوربین Zenmuse X5S و لنز المپیوس ۲۵میلیمتری با دیافراگم ۱.۸ ثبت کرده است. او بهسرعت سه شات را به نسبت ۴:۳ ثبت کرده و بهصورت عمودی طوری تصویر را ادغام کرده که ۳۰درصد از لبهی هر عکس روی دیگری قرار گرفته است.
علاوهبر خودِ موشک، بهتصویرکشیدن ساحل اسکلهی هانتینگتون (Huntington) هم مدنظر عکاس بوده تا بتواند مقیاس و گسترهی این رویداد را بهخوبی نشان دهد. میکا سه فایل با فرمت RAW را با استفاده از قابلیت پانورامای لایتروم چنان ترکیب کرده که در نگاه اول این ادغام اصلا محسوس نیست. مقصود اصلی او این بوده که بهکمک این ویرایش و دستکاریها، دقیقا آنچه را نشان دهد که با چشم خود دیده بود.
کاستاس اسپاتیس (Costas Spatis)
کاستاس اسپاتیس (Costas Spatis) این عکس را با یک Mavic Pro ثبت شده کرده است و تنظیمات آن عبارت بوده از حساسیت که روی 100 قرار گرفته، سرعت شاتر روی 350 و دیاف 4/0. شات اصلی صف مستقیمی از کشتیها بوده است که در یکی از سواحل آرام یونان قرار داشتند. برای خلق این اثر اسپاتیس از از ابزار مختصات قطبی (Polar Cordinates) فتوشاپ استفاده کرده و آن را به این شکل درآورده است. اکثر کارهای او با موضوع دریاست و بسیار علاقهمند به تقارن است.
این عکس با پهپاد Mavic Pro ثبت شده و تنظیمات آن عبارت بوده از حساسیت که روی ۱۰۰ قرار گرفته و سرعت شاتر روی ۳۵ و دیافراگم ۰.۴. شات اصلی صف مستقیمی از کشتیها بوده که در یکی از سواحل آرام یونان قرار داشتند.
برای خلق این اثر اسپاتیس از ابزار مختصات قطبی (Polar Cordinates) فتوشاپ استفاده کرده و آن را به این شکل درآورده است. اکثر کارهای او با موضوع دریا است و به تقارن بسیار علاقهمند است.
کریستینا ماکیوا (Kristina Makeeva)
عکسهای کریستینا ماکیوا (Kristina Makeeva)که یک عکاس مقیم روسیه است مانند جادو هستند. او غالباً با استفاده از فتوشاپ جلوههای سورئالی به تصاویر میبخشد. علاوه بر قرار دادن شخصی با بارانی زرد رنگ در میان جادهای محصور شده با درختان مملو از برگهای پاییزی برای جلب توجه بیننده، آنچه این عکس را برجسته و متمایز میکند، ترکیببندی منحصربهفردی است که او با استفاده از تنظیمات خودکار Phantom 4 و با حداقل دستکاری به آن دستیافته است. این عکس در منطقهی اونتاریو در نزدیکی تورنتو در کانادا ثبت شده است.
عکسهای کریستینا ماکیوا، عکاس مقیم روسیه، مانند جادو هستند. او غالبا با استفاده از فتوشاپ جلوههای سوررئالی به تصاویر میبخشد.
علاوهبر قراردادن شخصی با بارانی زردرنگ در میان جادهای محصورشده با درختان مملو از برگهای پاییزی برای جلب توجه بیننده، آنچه این عکس را برجسته و متمایز میکند، ترکیببندی منحصربهفردی است که او با استفاده از تنظیمات خودکار پهپاد Phantom 4 و با حداقل دستکاری به آن دست یافته است. این عکس در منطقهی اونتاریو در نزدیکی تورنتو در کانادا ثبت شده است.
نظر شما