تشکیل صف خرید در برخی نماد خودرویی ها

پرشین خودرو: افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ خودروسازان علاوه بر بازار خودرو، در نماد خودرویی ها نیز تاثیر گذاشت به طوری که روز گذشته دریافت مجوز افزایش 30درصدی از سوی لیدر این گروه مهمترین عامل رشد تقاضا در معاملات گروه خودرو ارزیابی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر چند روز گذشته در بین گروه‌های بورسی، گروه خودرو بیشترین رشد را به ثبت رساند و متوسط قیمت در این گروه 1.1 درصد افزایش یافت اما بیشتر نمادهای خودرویی تحت فشار عرضه قرار داشت و نوسان محدودی را حول نقطه صفر تجربه کردند به طوری که نماد خساپا به منظور افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد.

این در حالی است که دریافت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت از سوی سایپا، موج قدرتمند تقاضای نمادهای این گروه را وارد محدوده مثبت قیمت کرد و برخی از نمادها را هم با صف خرید مواجه ساخت.

البته در هفته گذشته نیز خبر افزایش قیمت خودرو و از سویی شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران خودرو از مسائلی بود که مورد توجه بازار سرمایه قرار گرفت و سهام ایران خودرو را مثبت کرد اما شروع معاملات این هفته بازار سرمایه با خبر توقف نماد ایران خودرو مواجه شد.

توقف نماد سایپا و ایران خودرو در حالی صورت گرفت که روز گذشته سهام همه شرکتهای خودرویی ها مثبت بود و بعضا سهام شرکتهای خودرویی با صف خرید نیز همراه بود.

مهدی طحانی تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به روند متناقض بازار سهام خودرویی ها در روزهای اخیر می گوید: هر چند خبر افزایش قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان تا حدودی اوضاع بازار سهام این گروه را از وضعیت بد گذشته کمی بهتر کرده است اما روز گذشته برخی از شرکتهای گروه همچنان در محدوده منفی قرار داشتند در حالی که برخی نمادها نیز مانند نماد خپارس، خاذین و زامیاد با صف خرید روبرو شدند.

وی با توجه به آخرین ارزیابی ها از وضعیت سهام خودرویی ها به خبرنگار پرشین خودرو گفت: هزینه های سنگین مالی خودروسازان و از سویی وابستگی به تکنولوژی خارجی در شرایط تحریم موجب نمود بیشتر مشکلات در گروه خودرویی شده است در حالی که طرح کمک 12 هزار میلیارد تومان دولت به این صنعت هزینه های مالی لیدر های خودرویی را افزایش خواهد داد.

به گفته طحانی، اهمیت اشتغال زایی در صنعت خودرو موجب شده که دولت همواره این صنعت را همراهی کند در حالی که در نبود شرکتهای خارجی این صنعت انحصاری و فاقد بهره وری شده است بر همین اساس سهام شرکتهای خودرویی بر مبنای اصول خاصی نیز معامله نمی شود و بیشتر معاملات این گروه تکنیکال و پرنوسان است .

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین در خصوص اوضاع سهام خودرویی در روزهای آینده معتقد است که این گروه در روزهای آتی نیز همچنان همچون گذشته معاملات پرنوسانی خواهد داشت جریانی که از دهه 80 به بعد همواره در سهام خودرویی ها وجود داشته است و موجب شده سهام این گروه بی دلیل بالا و پایین شود بنابراین پیش بینی می شود در روزهای آینده در گروه خودرو وضعیت تکنیکال ایستایی بیشتر را در سهام خودرویی ها شاهد باشیم.

کد خبر 108306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha