خروج 600 میلیون دلار ارز برای واردات 200 هزار تن تایر! / سرنوشت 140 هزار تن تایر مازاد بر نیاز بازار چه شد؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر با توجه به آمار دو برابری واردات لاستیک در سال 98، حجم ارز تخصیصی برای واردات 200 هزار تن تایر در سال گذشته را 600 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: خروج این میزان ارز از کشور در حالی صورت گرفته که ظرف سال گذشته حدود 150 میلیون دلار برای تولید 260 هزار تن تایر اختصاص یافته است.

مصطفی تنها در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، کل نیاز تایر در کشور را 320 هزار تن در سال عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته در مجموع 460 هزار تن انواع تایر در کشور از طریق تولید و واردات عرضه شده است در حالی با محاسبه نیاز سالیانه بازار تایر، وضعیت حدود 140 هزار تن تایر نامشخص بوده و مسلما این میزان در انبارها دپو شده است.

آمار 2 برابری واردات تایر در سال 98

وی در ادامه به تاثیر جریان توزیع در کمبود در بازار تایر اشاره کرد و گفت: در حالی سال گذشته 200 هزار تن تایر از طریق واردات صورت گرفته است که این رقم حاکی از آمار دو برابری واردات تایر در سال 98 در مقایسه با سال 97 دارد اما همچنان با وجود توزیع بیش از نیاز بازار کمبود در این بازار احساس می شود.

وی مشکل اصلی بازار تایر را مکانیزم شبکه توزیع در کشور دانست و عنوان کرد: متاسفانه در کشور همچنان در توزیع انواع کالاها از شبکه توزیع سنتی استفاده می شود در حالی باید روش توزیع تغییر نماید تا مانع از هر گونه احتکار کالا در کشور شود.

عرضه آنلاین تایر با هدف شفاف سازی در قیمت توسط کارخانجات

سخنگوی انجمن تایر افزود: البته در دوره ای برخی کارخانجات تولید تایر با سرمایه گذاری و ایجاد برخی زیرساخت ها در بخش سخت افزاری و نرم افزاری در بخش فروش امکان توزیع و فروش آنلاین بخشی از تولیدات را فراهم کردند تا موجب شفاف سازی قیمت تایر در بازار شوند اما متاسفانه با این اقدام تولیدکنندگان برخورد شد.

تنها افزود: متاسفانه در جریان توزیع آنلاین تایر توسط برخی کارخانجات دولت اعلام کرد برای فروش آنلاین باید تولیدات به قیمت درب کارخانه عرضه شود که عملا با توجه به سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها و هزینه افزایش پرسنل و حمل این طرح هیچ سودی که عاید شرکتها نمی کرد بلکه به دلیل هزینه و سرمایه گذاری صورت گرفته صرفا موجب زیان برای تولیدکنندگان است.

به گفته وی با مقابله با این اقدام کارخانجات و توزیع آنلاین مسلما شبکه توزیع بهتر نخواهد شد بلکه احتکار تایر بیشتر خواهد شد.

 

تایر خودرو



وی همچنین به تغییر نرخ ارز تخصیصی به صنعت تایر پرداخت و با اشاره به ارز اختصاصی به واردات گفت: زمانی که نرخ ارز تخصیصی برای تولید تغییر می کند طبعا ارز تخصیصی به واردات تایر نیز ارزان تر نخواهد بود.

با تسهیل در واردات، بازار تایر را چینی ها تصاحب می کنند

این مقام مسئول در انجمن صنفی صنعت تایر تاکید کرد: در صورت اختصاص ارز دولتی به واردات تایر و تسهیل در این بخش، باید تولید در این صنعت را تعطیل و بازار تایر در کشور را دو دستی تقدیم چینی ها کرد.

 

تایر خودرو



تنها در ادامه به موضوع افزایش مصرف تایرهای دست دوم اشاره و اظهار داشت: در صورتی که مصرف کنندگان به نکاتی در خرید تایرهای دست دوم توجه کنند استفاده از این تایرها مشکلی نخواهد داشت.

رونق بازار تایرهای دست دوم و توصیه به مصرف کنندگان

وی گفت: مساله اصلی در تایرهای دست دوم سلامت بدنه تایر و نبود هر گونه روزنه و ساییدگی و همچنین تاریخ مصرف تایر است که معمولا 5 تا 6 سال است که با گذشت این زمان کاربرد این نوع تایرها ایمن نخواهد بود حتی اگر این تایرها نو باشند و تاکنون استفاده نشده باشد به مصرف کنندگان استفاده از این قبیل تایرها که تاریخ مصرف آنها گذشته است توصیه نمی شود.

به گفته وی در صورت عدم وجود این دو مشکل استفاده از تایر دست دوم ایرادی نخواهد داشت گرچه در چنین شرایطی کمتر کسی حاضر به فروش تایر خواهد بود.

سخنگوی انجمن تایر در پایان به آمار تولید تایر در سال جاری و رشد 30 درصد تایرهای سواری در دو ماه ابتدایی سال اشاره و اظهار داشت: به رغم رشد تولید در حوزه سواری متاسفانه در حوزه تایرهای سنگین ماه‌هاست فعالان صنف فروش تایر در بخش سنگین از عدم صدور حواله برای فروش و عرضه تایر به رانندگان خودروهای سنگین گلایه دارند و از رسوب تایرها در انبار و راکد ماندن سرمایه‌هایشان ابراز نگرانی می کنند اما تاکنون پاسخ مثبتی به دغدغه آنها داده نشده است.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 123683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha