ادغام 2 طرح خودرویی با هدف سرعت بخشی در ساماندهی بازار خودرو / اجرای عرضه خودرو در بورس با طرح ساماندهی صنعت خودرو

در حالی این روزها طرح ساماندهی صنعت خودرو مصوب در مجلس دهم در دستور کار مجلس و کمیسیون صنایع قرار دارد که با پیشنهاد نمایندگان و ادغام این طرح با طرح خودرویی مجلس یازدهم، پیش بینی می شود تا با گنجاندن طرح عرضه خودرو در بورس در موادی از این طرح ،به سرعت تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم به تصویب رسید و شورای نگهبان از آن ایراداتی گرفته بود، در نشست علنی هفته گذشته مجلس باز هم مورد ایراد نمایندگان قرار گرفت و به کمیسیون صنایع ارجاع شد.

طرح ساماندهی صنعت خودرو که از طرح های خودرویی مجلس دهم است و یکی از جنجالی ترین طرح هایی است که همزمان با افزایش یکباره قیمت خودرو در بازار در اردیبهشت سال 97 به مجلس ارائه شد با اختلافاتی که بین نمایندگان این طرح بوجود آمد و در کش و قوس رفت و آمد به شورای نگهبان عملا در پایان مجلس دهم بی نتیجه ماند.

با این وجود مجلس یازدهم در آغازین روزهای فعالیت خود حل مشکلات و جالش های صنعت خودرو را با تدوام آشفتگی های قیمتی در بازار خودرو در دستور کار قرار داد و با نادیده گرفتن طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم بلاتکلیف باقی ماند، طرح جدیدی با عنوان تحول در صنعت و بازار خودروهای سبک را ارائه کرد.

در چنین شرایطی و همزمان با طرح جدید خودرویی مجلس یازدهم، طرح ساماندهی صنعت خودرو که مصوب مجلس دهم بود و شورای نگهبان به ماده 4 آن ایراداتی گرفته بود به مجلس باز گردانده شد وپس از رفع ایراد شورای نگهبان به این ماده طرح عرضه خودرو در بورس نیز به در این ماده گنجانده شد تا با توجه به شرایط بازار خودر و التهابات آن، عرضه خودرو در بورس جایگزین قیمت گذاری در شورای رقابت شود و با به نتیجه رسیدن طرح خودرویی مجلس دهم هر چه سریعتر تعادل در بازار خودرو برقرار شود.

 

مجلس



با این حال طرح ساماندهی صنعت خودرو که با رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور جلسه علنی هفته گذشته مجلس قرار داشت با اعلام برخی ایرادات بر ماده 4 این مصوبه، این قانون مجدد به کمیسیون صنایع برگشت داده شد.

در همین ارتباط رئیس کارگروه خودرویی کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم به تصویب رسید و شورای نگهبان از آن ایراداتی گرفته بود، از هفته گذشته با ارجاع به کمیسیون صنایع و دریافت پیشنهادات نمایندگان در حال ارزیابی است و تعیین تکلیف نهایی این طرح در دستور جلسه 29 بهمن ماه کمیسیون صنایع قرار دارد.

روح الله ایزدخواه اظهار داشت: این طرح که برای مجلس دهم است پیش از این شورای نگهبان به ماده 4 آن ایراداتی گرفته بود اما در مجلس یازدهم ماده 4 اصلاح و طرح عرضه خودرو در بورس در این ماده قرار گرفت.

وی در خصوص ادغام طرح جدید خودرویی مجلس با طرح ساماندهی صنعت خودرو تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح ساماندهی قبلی مراحل تصویب را گذرانده است، با رفع ایرادات، نکات مدنظر کمیسیون نیز در ماده 4 آن گنجانده شد تا طرح ساماندهی صنعت خودرو و بازار خودرو در قالب طرح‌های مجلس به سرعت تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: این طرح با توجه به اینکه از موارد ارجاعی شورای نگهبان است پیش بینی می شود به سرعت در دستور صحن علنی قرار گرفته و با تصویب در صحن و تایید شورای نگهبان و قانونی شدن طرح ساماندهی صنعت خودرو ،موضوع عرضه خودرو در بورس در سال جاری اجرایی شود.

ایزدخواه در پایان با توجه به لزوم حل مشکلات و رفع موانع مربوط به صنعت و بازار خودرو از تشکیل میز مانع زدایی ها و پشتیبانی ها در کمیسیون صنایع خبر داد و گفت: این پیشنهاد در کمیسیون ارائه و در حال پی گیری است و با تشکیل میز مانع زدایی ها و پشتیبانی ها موانع تولید با حضور عوامل دولتی و بخش خصوصی بررسی شده و در صورت نیاز به قوانین جدید یا نظارت ها اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha