برنامه دولت سیزدهم برای توسعه خودروهای گازسوز چیست؟ / 2 گام مهم دولت جدید برای حمایت از صنعت سی ان جی

از زمانی که بنزین گران شد، تولید و استفاده از خودروهای دوگانه سوز در مدار افزایش تولید قرار گرفت اما چند وقتی است دوباره تولید این خودروها کاهش یافته است. به طوری که آمار رسمی وزارت صمت در سه ماه اول امسال حکایت از کاهش 17 درصدی تولید خودروهای دوگانه سوز دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان خرداد ماه امسال در مجموع شش هزار و 457 دستگاه خودروی دوگانه سوز به تولید رسیده که نسبت به سه ماه نخست سال گذشته افت تولید بیشتر از 17 درصدی داشته است.

به گفته کارشناسان کاهش تیراژ خودروهای دوگانه سوز در سه ماه ابتدایی امسال نشان می دهد خودروسازان میل چندانی به تولید این مدل خودروها نداشته و تقاضای قابل توجهی نیز برای آنها وجود ندارد. به طوری که پیش از این احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرده بود " در صورتی خودروی دوگانه سوز مورد استقبال قرار گیرد، افزایش تولید پیدا می کند و در صورتی که میزان استقبال کمی داشته باشد، تولید آن کاهش خواهد یافت. به این ترتیب دبیر انجمن خودروسازان تاکید دارد که کاهش تولید به دلیل میزان استقبال مشتریان از این نوع خودروها کاهش داشته است. اما چرا استقبال روند کاهشی به خود گرفته است؟

تاکید بر دلایل کاهش استقبال خودروهای دوگانه سوز در حالی مطرح می شود که اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانه سوز شده، حدود 75 درصد است. بنابراین گاز سوز کردن خودروها هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ همچنین به میزانی که گاز سی ان جی در خودروها استفاده شود، مصرف بنزین نیز کاهش می‌یابد و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز خواهد داشت.

حال در شرایطی که مصرف بنزین در کشور و همزمان با پاندمی کرونا افزایشی است و احتمال واردات بنزین را هر روز بیشتر می کند توجه به تولید خودروهای دوگانه سوز و مصرف سی ان جی به نظر می رسد نقش مهمی را در صرفه جویی مصرف بنزین و ارزآوری کشور به همراه داشته باشد اما سوالی که مطرح می شود این است که برنامه دولت سیزدهم برای توسعه صنعت سی ان جی و افزایش تولید و اقبال مردم به خودروهای گازسوز در کشور چیست؟


شکست انحصار خودروسازان با آزادسازی واردات خودروهای پایه گاز سوز

در همین زمینه محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشورر، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه آینده صنعت سی ان جی و تولید خودروهای دو گانه سوز نیازمند سیاست گذاری های صحیح دولت جدید است، تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلی که موجب عدم استقبال از خودروهای گاز سوز و مصرف سی ان جی در کشور شده است فاصله قیمتی بسیار کم سی ان جی با نرخ بنزین در کشور است و تا زمانی که این مساله اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت که تعداد خودروهای گازسوز یا مصرف سی ان جی در کشور بیشتر شود.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان دومین منبع بزرگ گازی در دنیا می تواند از این مزیت در خودروها و جایگزینی با خودروهای بنزین سوز بهره ببرد، به ارائه درخواست واردات خودروهای پایه گازسوز خارجی به دولت پرداخت و تصریح کرد : به دلیل انحصاری که در خودروسازی کشور وجود دارد عملا شرکتهای داخلی انگیزه ای برای تولید خودروهای گازسوز ندارند در حالی اگر واردات خودروهای پایه گاز سوز خارجی با حداقل حقوق گمرکی و یا حتی بدون عوارض گمرکی آزاد شوند حجم زیادی از خودروهای گاز سوز را می توان به کشور وارد کرد و این جریان موجب می شود که مصرف خودروهای گازسوز در کشور افزایش یابد.


عدم استقبال از طرح تبدیل خودروهای عمومی به گاز سوز

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در ادامه به طرح تبدیل خودروهای بنزینی به گاز سوز اشاره و خاطر نشان کرد : بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تبدیل خودروهای عمومی به گاز سوز رایگان است و برای مسافربرهای شخصی نیز حدود دو میلیون دولت دریافت و الباقی توسط دولت پرداخت می شود منتهی با وجود این شرایط تاکنون تعداد مراجعات بسیار کم بوده و تاکنون حدود 115 تا 120 هزار دستگاه واجد شرایط بوده و تبدیل شدند در حالی که بر اساس این مصوبه قرار بود یک میلیون و 464 هزار خودرو در این طرح شرکت کنند در واقع استقبال از طرح تبدیل، آنطور که دولت انتظار داشته، نبوده است.

جوهری همچنین به مهمترین دغدغه صنعت سی ان جی اشاره و تاکید کرد : در بحث تقاضا مهمترین موضوع مساله تبدیل خودروها به گاز سوز و حمایت از تولید یا واردات خودروهای پایه گاز سوز است و در مساله عرضه نیز کارمزد جایگاه داران سی ان جی از چالش ها و دغدغه های این صنعت است.

 

جایگاه CNG
 

کارمزد غیر منصفانه جایگاه داران سی ان جی

وی افزود : در حال حاضر کارمزد جایگاه داران سی ان جی منصفانه نیست و به رغم اینکه در دو سال گذشته در گیر اصلاح نرخ کارمزدها با سازمان حمایت بودیم اما متاسفانه کارمزدی که تصویب شد بر اساس هزینه جایگاهها افزایش نیافته است و در واقع امروز جایگاه داری برای صاحبان جایگاههای سی ان جی صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل در کلان شهرها متقاضی برای ایجاد جایگاههای جدید گاز نداریم .

وی با وجود مشکلات موجود در این صنعت مهمترین راهکار برای حمایت از این صنعت را حمایت از تولید و عرضه خودروهای گازسوز دانست و گفت : چنانچه تعداد خودروهای گاز سوز در کشور بیشتر شود 90 درصد مشکلات این صنعت حل می شود.


ارزآوری دهها برابری توزیع رایگان سی ان جی در کشور

این مقام صنفی در انجمن CNG کشور با اشاره به اینکه پیشنهاد ما به دولت جدید عرضه رایگان گاز سی ان جی در کشور است ، تصریح کرد : کل درآمدی که در سال گذشته از فروش سی ان جی کسب شد سه هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که ارزآوری این صنعت که بواسطه صرفه جویی بنزین برای کشور داشته، دهها برابر بوده است.

جوهری تاکید کرد : بنابراین به دولت جدید پیشنهاد می شود که گاز سی ان جی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد زیرا صرفه اقتصادی که عرضه رایگان سی ان جی برای دولت دارد بسیار زیاد خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد : به نظر می رسد در دولت سیزدهم نیز شرایط تولید و تقاضا خودروهای گازسوز و جریان صنعت سی ان جی تغییر کند زیرا با توجه به مصرف بالای بنزین که به حدود 107 میلیون لیتر رسیده است و کشور را در آستانه واردات بنزین قرار داده است بهترین سوختی که دولت را می تواند از این شرایط نجات دهد سوخت سی ان جی است.

در سبد سوختی کشور، هر مترمکعب CNG معادل یک لیتر بنزین در نظر گرفته شده است. لذا با توجه به قیمت 453 تومانی برای هر مترمکعب CNG و مقایسه آن با قیمت 1500 تومانی بنزین سهمیه‌ای و قیمت 3000 تومانی بنزین آزاد، می‌توان گفت که با جایگزینی CNG با بنزین سهمیه‌ای، می‌توان تا 60 درصد و با جایگزینی CNG با بنزین آزاد نیز تا 80 درصد در هزینه‌های سوخت، صرفه‌جویی کرد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 133473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha