آموزش ثبت نام کارت سوخت با موبایل به ۳ روش

ثبت نام کارت سوخت مراحل پیچیده‌ای ندارد، اما برخی افراد از آن بی‌اطلاع هستند. ما در این مقاله آموزش ثبت نام کارت سوخت با موبایل و اینترنت را ارائه می‌کنیم. با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کارت سوخت یک طرح قدیمی است که وقتی اجرا شد، عده‌ای با آن مخالف و عده‌ای هم موافقش بودند. با تمام نکات مثبت و منفی، این طرح برای مدتی کنار گذاشته شد، اما مجددا شاهد اجرای آن بودیم.

حالا تمام رانندگان خودرو و موتور سیکلت باید کارت سوخت داشته باشند و افرادی که کارت ندارند، باید برای ثبت نام کارت سوخت اقدام کنند. اقدام برای دریافت این کارت از روش‌های متعددی قابل انجام است و در این میان، ثبت نام کارت سوخت با موبایل به دلیل گستردگی کاربران گوشی هوشمند و سهولت آن، طرفداران زیادی دارد. در این گزارش به آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی از طریق سایت خواهیم پرداخت.

 ما در این مطلب قصد داریم روش‌های ثبت نام کارت سوخت با موبایل و اینترنت را بازگو کنیم. اگر به دنبال آموزش ثبت نام کارت سوخت هستید، حتما تا انتها این مقاله را دنبال کنید.

آموزش ثبت نام کارت سوخت با موبایل

ثبت نام کارت سوخت از دو روش امکان‌پذیر است. افراد می‌توانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند یا اینکه به‌طور غیرحضوری برای ثبت نام کارت سوخت با موبایل و از طریق اینترنت یا کد USSD اقدام نمایند.

برای ثبت نام اینترنتی کارت سوخت می‌توان از طریق سامانه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده است اقدام کرد. همچنین با نصب اپلیکیشن مخصوص دولت همراه، امکان ثبت نام کارت سوخت وجود دارد. در ادامه همه روش‌های غیرحضوری را توضیح می‌دهیم و نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل از طریق اپلیکیشن ثبت نام کارت سوخت دولت همراه و سایت خدمات دولت را بررسی خواهیم کرد.

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت

جهت انجام حضوری یا اینترنتی ثبت نام کارت سوخت، باید مدارک زیر را ارائه بدهید.

  • اسکن شناسنامه، کارت ملی یا پاسپورت معتبر مالک خودرو
  • اصل و اسکن کارت یا سند خودرو به نام ثبت نام کننده کارت سوخت
  • اصل و  اسکن بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو یا موتورسیکلت (صدور کارت سوخت بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث امکان‌پذیر نخواهد بود.)
  • اصل و اسکن برگ سبز خودرو برای خودروهای تعویض پلاک شده
  • ارائه کدپستی و شماره تلفن مالک وسیله نقلیه به‌همراه نشانی منزل
  • اسکن فیش پرداخت و هزینه ثبت نام به حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

ثبت نام کارت سوخت در سایت خدمات دولت چگونه است؟

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت، آموزش ثبت نام کارت سوخت به صورت آنلاین با موبایل، ثبت نام کارت سوخت، ثبت نام کارت سوخت با موبایل و اینترنت

برای ثبت نام کارت سوخت با موبایل یا هر دستگاه هوشمند دیگری که به اینترنت متصل باشد، باید به وبسایتی که دولت برای این کار معرفی کرده است مراجعه کنید. سایت ثبت نام کارت سوخت mob.gov.ir است که در آن خدمات متنوعی ارائه می‌شوند. در بخشی از این وبسایت، مالکان خودرو و موتور سیکلت می‌توانند برای گرفتن کارت سوخت وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

برای ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل مراحل زیر را دنبال کنید.

  • وارد سایت mob.gov.ir شوید.
  • اپلیکیشن دولت همراه را دانلود و روی گوشی‌ خود نصب کنید.
  • پس از نصب اپلیکیشن و ورود به آن، ابتدا باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. توجه داشته باشید، شماره تلفن همراه باید به نام خودتان (مالک خودرو) باشد.
  • در این مرحله، پیامک تایید برای شما ارسال می‌شود.
  • کد ملی و تاریخ تولد را وارد کرده و درستی آن‌ها را تایید کنید.
  • گزینه ثبت نام در سامانه هوشمند سوخت را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید اطلاعات مربوط به وسیله نقیله را در آن‌جا وارد کنید. برای ثبت نام و دریافت کارت سوخت توسط شما، لازم است که سند وسیله نقیه به نام خودتان باشد.
  • معرفی وسیله نقلیه شما از دو روش امکان‌پذیر است. روش اول اسکن بارکد موجود بر روی کارت خودروست و روش دوم، وارد کردن کد شناسایی (vin) وسیله نقلیه به‌صورت دستی.
  • پس از تایید اطلاعات خودرو، فهرست شماره کارت‌های بانکی شما نمایش داده می‌شود.
  • یکی از کارت‌های بانکی خود را انتخاب کنید. یادتان باشد، این همان کارتی است که نهایتا به کارت سوخت تبدیل می‌شود.

نکته مهم: در هنگام کار با سامانه، از برنامه‌های VPN استفاده نکنید.

آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی با اپلیکیشن دولت همراه

ثبت نام کارت سوخت با موبایل از طریق اپلیکیشن دولت همراه، ساده‌تر و سریع‌تر از انجام این کار با کمک وبسایت خدمات دولت خواهد بود. بعد از دانلود و نصب این برنامه روی گوشی، شماره تلفن خود (به نام مالک) وارد برنامه کنید تا کد تایید برای شما پیامک شود. بعد از ورود کد ملی و تاریخ تولد، صحت اطلاعات را تایید کنید تا به مرحله بعد بروید.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

بعد از ورود به اپلیکیشن، روی گزینه ثبت نام بزنید.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

اطلاعات خودرو را وارد کنید. برای این کار می‎‌توانید بارکد روی کارت خودرو را با استفاده از دوربین نرم افزار اسکن نمایید یا کلید شناسایی (VIN) را دستی وارد کنید.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

در مرحله بعدی لیست کارت‌های بانکی شما نمایش داده خواهد شد. کارتی که می‌خواهید به کارت سوخت تبدیل شود را انتخاب و گزینه تایید را بزنید.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

بعد از اتمام مراحل، اطلاعات وسیله نقلیه و شماره حساب کارت بانکی شما نمایش داده خواهد شد. با ثبت نهایی فرایند، پیامکی با مضمون ثبت و بررسی درخواست شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام از طریق سامانه ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت

در راستای توافق‌های صورت گرفته بین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با شرکت پژوهش و توسعه ناجی، سیستم «سامانه ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت» در راستای تسهیل ثبت نام کارت سوخت با موبایل یا سایر دستگاه‌های هوشمند راه اندازی شده است. با مراجعه به این سایت نیز می‌توانید برای ثبت نام و درخواست کارت سوخت اقدام کنید. بنابر اعلام مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، فرایند تولید کارت سوخت پس از دریافت اطلاعات مالک، پلاک خودرو و کلید شناسایی خودرو (VIN) از شرکت پژوهش و توسعه ناجی به وزارت نفت صورت می‌گیرد.

مراحل ثبت نام کارت سوخت با موبایل از طریق این سامانه به شرح زیر خواهد بود.

ابتدا وارد سامانه شوید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

در صورتی که پیشتر در سامانه ثبت نام کرده باشید، گزینه ورود را بزنید.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

در غیر اینصورت گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. برای این کار، روی تب «ثبت نام حقیقی» کلیک نمایید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. باقی مراحل تقریباً مشابه سامانه خدمات دولت طی خواهد شد.

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

ثبت نام کارت سوخت با موبایل

برای ثبت نام کارت سوخت با موبایل دو روش وجود دارد؛ روش اول که برای این کار پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از اپلیکیشن است. شما می‌توانید برنامه موبایلی «دولت همراه» را از همان سامانه mob.gov.ir یا از مارکت‌های داخلی مانند کافه بازار و مایکت دانلود کنید. این برنامه هم برای گوشی‌های اندرویدی و هم برای آیفون در دسترس است.

برای ثبت نام در برنامه «دولت همراه»، ابتدا باید شماره موبایل خود را وارد نمایید. یک کد تایید برای شما پیامک می‌شود که باید آن را وارد کنید تا شماره موبایل به تایید برسد.

پس از ورود به برنامه، می‌توانید از خدمات مختلفی که در آن ارائه شده‌اند استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای استفاده از تمام خدمات اینترنتی دولت، باید اطلاعات افراد با شماره موبایل آنها مطابقت داشته باشد.

مثلا شخصی که برای دریافت کارت سوخت اقدام می‌کند، باید مالک خودرو باشد، مالک سیم کارت باشد و کد ملی او نیز با مشخصات مالک سیم کارت مطابقت داشته باشد.

روش دیگر برای ثبت نام کارت سوخت با موبایل، استفاده از کد USSD است. شما با موبایل خود می‌توانید کد دستوری #۴* (ستاره چهار مربع) را شماره‌گیری نمایید. سپس یک سری گزینه‌ها برای شما نمایش داده می‌شوند که اگر آنها را به درستی انتخاب کنید، خیلی راحت می‌توانید ثبت نام کارت سوخت با موبایل را برای وسیله نقلیه خود به انجام برسانید.

توجه داشته باشید که برای انتخاب هر کدام از گزینه‌های USSD حداکثر ۴۵ ثانیه زمان دارید. اگر بیشتر از این زمان برای انتخاب معطل کنید، از ثبت نام خارج می‌شوید و باید از ابتدا کد دستوری مذکور را شماره‌گیری نمایید.

آموزش ثبت نام کارت سوخت، آموزش ثبت نام کارت سوخت به صورت آنلاین با موبایل، ثبت نام کارت سوخت، ثبت نام کارت سوخت با موبایل و اینترنت 

گرفتن کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر چگونه است؟

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

برای گرفتن کارت سوخت خودروی صفر نیازی نیست که در وبسایت ثبت نام انجام دهید. فقط بعد از تحویل خودرو، باید به دفاتر پستی مراجعه کنید و کارت سوخت خود را دریافت نمایید. معمولا پروسه صدور کارت سوخت برای خودروهای صفر حدود ۲۰ روز طول می‌کشد که ممکن است گاهی بیشتر از این هم باشد. اما اگر ۲۰ روز بعد از تحویل خودرو، به هر دلیلی کارت سوخت آن را دریافت نکردید، می‌توانید موضوع را پیگیری کنید.

جهت پیگیری عدم صدور کارت سوخت برای خودروی صفر باید به وبسایت epolice.ir مراجعه کنید. در بخش پیگیری صدور کارت سوخت، باید نوع خودرو و شماره پلاک آن را وارد نمایید. سپس سامانه به شما اعلام می‌کند که کارت سوخت وسیله نقلیه‌تان به کدام منطقه پستی ارسال شده است. همچنین می‌توانید این کار را از طریق سامانه رهگیری مرسوله‌های پستی انجام دهید. وارد این سامانه شوید و سپس شماره VIN خودرو (همان شماره ۱۶ رقمی پشت کارت خودرو) را وارد کنید تا وضعیت ارسال کارت سوخت برای شما نمایش داده شود.

نکته مهم در رابطه با صدور کارت سوخت برای خودروهای صفر کیلومتر این است که از سال ۱۴۰۲، کارت سوخت خودروهای صفر کیلومتر به طور خودکار به درب منزل افراد ارسال نمی‌شود. مالکین این خودروها باید برای درخواست صدور کارت سوخت، با در دست داشتن مدارک، به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

پیگیری ثبت نام کارت سوخت از طریق گوشی بدون نیاز به اینترنت

روش ساده دیگری هم برای پیگیری بعد از ثبت درخواست ثبت نام کارت سوخت با موبایل  وجود دارد که در آن، ملزم اتصال به اینترنت نخواهید بود. شما می‌توانید شماره VIN خودروی خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کنید. برای این کار ابتدا باید حرف V سپس * و در آخر شماره VIN را پیامک بزنید. توجه داشته که هزینه صدور کارت برای خودروهای صفر کیلومتر باید توسط مالک خودرو پرداخت شود. این هزینه را در اداره پست پرداخت می‌کنید.

نحوه بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی

معمولا چهار شماره آخر کد ملی مالک خودرو به عنوان رمز کارت سوخت استفاده می‌شود. اما این رمز قابل تغییر است. پس اگر کارت سوخت خودرو را تحویل گرفتید و متوجه شدید که چهار شماره آخر کد ملی برای آن جوابگو نیست، باید مراحل زیر راطی کنید:

  • کارت سوخت را در کارتخوان جایگاه وارد کنید. وقتی پیام وارد کردن رمز را مشاهده کردید، دکمه / را بزنید.
  • پیامی ظاهر می‌شود که بیانگر عملیات تغییر رمز است. حالا باید رمز جدید را وارد کنید.
  • در مرحله بعد از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید رمزتان حذف گردد. در اینجا باید کلید سبز را فشار دهید.
  • کمی صبر کنید و بعد می‌توانید کارت را بیرون بکشید یا اینکه سوخت‌گیری کنید.

ثبت نام کارت سوخت با موبایل برای خودروی تعویض پلاک شده

136017 - ثبت نام کارت سوخت با موبایل؛ آموزش ثبت نام کارت سوخت با گوشی؛ نحوه ثبت نام کارت سوخت با گوشی موبایل

در صورتی که اقدام به خرید خودروی دست دوم نموده باشید، فراموش نکنید که وضعیت کارت سوخت را از مالک قبلی جویا شوید. در صورت فعال بودن یا نبودن کارت سوخت با پلاک و شماره مالک پیشین، بایستی نسبت به تغییر آن اقدام کنید و اگر ابطال کارت قبلی انجام شده، باید مجدداً ثبت نام با شماره جدید انجام دهید.

بررسی وضعیت کارت سوخت

در صورتی که پیش از ثبت نام کارت سوخت با موبایل متوجه شدید مالک قبلی کارت سوخت را ابطال نکرده، پس از تعویض پلاک به طور اتوماتیک درخواست صدور کارت سوخت جدید به نام شما در سیستم ثبت می‌شود و کارت به آدرس پستی شما ارسال خواهد شد.

اگر مالک قبلی کارت سوخت را ابطال کرده باشد، باید برای دریافت کارت جدید اقدام کنید. مدارک مورد نیاز برای این امر، مشابه لیستی هستند که در بالا ذکر کردیم. به علاوه بایستی بارکد پلاک جدید را نیز به همراه مدارک اضافی در صورت ابطال کارت سوخت توسط مالک قبلی ارائه دهید:

  • نامه کتبی از مالک قبلی مبنی بر ابطال کارت سوخت؛
  • ارائه مدارک احراز سکونت (قبض تلفن، برق و یا گاز) به نام خودتان.

کلام آخر

کارت خودرو یکی از مهمترین مدارک جانبی آن است که در هنگام نقل و انتقال به صاحب جدید واگذار می‌شود. با توجه به سهمیه بندی بنزین در کشورمان، همراه داشتن کارت سوخت برای سوخت‌گیری اهمیت زیادی دارد. بنابراین تمام وسایل نقلیه باید دارای کارت سوخت باشند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا آموزش ثبت نام کارت سوخت را به‌طور جامع ارائه دهیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید که می‌تواند برای دیگران سودمند باشد، می‌توانید آن را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

در صورتی که سوال دیگری درباره نحوه ثبت نام کارت سوخت خودرو و موتور سیکلت دارید، حتما در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

کد خبر 136017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 31
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سوگند ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    16 5
    سلام ،اگه از سایت دولت همراه کارت سوخت ثبت نام کنیم کارتش میاد واسمون، من که تا حالا ازهیچ سایتی ثبت نام نکردم ولی بعضیا نمیدونم از کدوم سایت ثبت نام کردن که پیام میزارن که کارتشون ارسال نشده واسشون
  • معصومه آزادی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    9 2
    سلام میتونم بصورت آنلاین درخواست کارت سوخت بدم
  • حیدر حوت ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    8 0
    سلام من کارت سوخت مخواهم