بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی ۱۱ مدل ون در ایران

ون‌های جادار و بادوام تقریباً پاسخگوی هر نیازی هستند؛ از مصارف شخصی گرفته تا ناوگان تاکسی‌های بین شهری و حتی اورژانس‌های دولتی. امروز در پرشین خودرو به معرفی و بررسی ۱۱ تا از بهترین ون های بازار ایران خواهیم پرداخت.

به گزارش پرشین خودرو، بیش از چندین دهه است که از انواع ون (Van) در عرصه‌های مختلفی از جمله حمل و نقل داخل و بین شهری، سرویس‌های سازمانی بخش خصوصی و دولتی، انتقال افراد و بار، عرضه خدمات سیار، نهادهای درمان و... استفاده می‌شود. کیفیت ساخت، جادار بودن و تسهیل جابه‌جایی افراد از ویژگی‌های این نوع وسایل‌ نقلیه به شمار می‌رود و موجب افزایش استقبال از این محصول در بازار خودروی کشور شده است. تورهای مسافرتی و خانوارهایی که سالانه سفرهای مکرری در برنامه خود دارند نیز اقدام به تهیه بهترین ون در بازار ایران به عنوان کمپر می‌‎نمایند.  

با توجه به اهمیت استفاده از ون و کاربردهای گوناگون آن، در ادامه لیستی از بهترین ون ها در ایران را بررسی خواهیم کرد و نگاهی به خصوصیات فنی و ظرفیت هریک خواهیم داشت.

ون چیست؟

به‌طورکلی مدل کوچک و بهینه‌سازی‌شده مینی‌بوس‌ها و مینی‌باس‌ها، ون نام دارد. انواع ون در ایران برحسب نوع و مدل ظرفیت، حمل مسافرتی مختلفی بین ۷ تا ۱۷ نفر دارند. طراحان و سازندگان خودرو، این محصول را جهت جابه‌جایی تعداد مشخصی مسافر در حد و اندازه یک خانواده متوسط تولید می‌کنند؛ در نتیجه نمی‌توان برای حمل‌ونقل تعداد زیاد مسافر از این خودرو استفاده کرد.

هنگامی‌که سخن از وسیله‌ نقلیه مشابه استیشن به میان می‌آید، بسیاری از افراد به آمبولانس‌های اورژانس (خصوصی و دولتی) و خودروهای سیاه‌پوش یگان ویژه نیروی انتظامی (نوپو) اشاره می‌کنند. درواقع این موارد تنها بخشی از کاربردهای گسترده این خودرو هستند و به‌عبارتی می‌توان گفت کاربرد اصلی بهترین ون در بازار ایران جهت مسافرت است. بر اساس گنجایش، از این وسیله‌ نقلیه در پایانه‌های مسافربری، سازمان تاکسیرانی، ادارات و ارگان‌های نظامی استفاده می‌شود. از طرف دیگر راحتی، ارگونومی مناسب و نرمی صندلی‌ها، جادار بودن و صرفه جویی در استفاده از خودروهای شخصی سبب شده تا بیش‌ازپیش شاهد استفاده از بهترین ون مسافرتی در ایران باشیم.

در ادامه ۱۱ مدل از بهترین ون مسافرتی در ایران را معرفی خواهیم کرد که هم برای کاربردهای عمومی مناسب هستند و هم به عنوان کمپر مسافرتی برای خانواده‌ها، تورهای داخلی و خارجی و سفرهای اکیپی کاربرد دارند.

لیست بهترین ون های بازار ایران

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، انواع مختلفی از خودروهای با پلتفرم استیشن در بازار وجود دارد و هر یک از آن‌ها به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های متفاوت جهت مصارف گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد. بهترین ون های مسافرتی در ایران شامل مدل‌های زیر می‌شوند.

۱. ون تویوتا هایس

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۲ الی ۱۴ نفر (در مدل سقف بلند)
  • قدرت: ۱۴۹ اسب بخار
  • گشتاور: ۲۴۱ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

تویوتا هایس بهترین ون مسافرتی در ایران به شمار می‌آید که باکیفیت و مجهز است و نسل‌های مختلفی از آن در ایران وجود دارد. در آخرین و جدیدترین نسل این خودرو، از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۷/۲ لیتری (۲۷۰۰ سی‌سی) با گیربکس ۵ دنده‌دستی استفاده شده است و با توان ۱۵۰ اسب بخاری قادر است از کلیه جاده‌ها، خیابان‌ها و معابر صاف و ناهموار به‌راحتی عبور کند.

جادار بودن، کیفیت و استحکام بدنه، قدرت موتور بالا و شتاب عالی، سیستم تهویه مطبوع و پرتاب باد مناسب از ویژگی‌های این مدل ون مسافرتی به شمار می‌رود و بر همین اساس در بسیاری از موارد نظیر ترانسفر فرودگاهی، سازمان‌ها، ارگان‌ها، آمبولانس شخصی یا دولتی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ون تویوتا هایس از باکیفیت‌ترین و پرکاربردترین انواع ون موجود در بازار است که در شبکه بهداشت و درمان، اورژانس اجتماعی، شرکت‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. درصورتی‌که قصد اجاره ون دارید، پیشنهاد می‌کنیم این وسیله نقلیه را برحسب نیاز، تعداد نفرات و توان مالی انتخاب نمایید. خاطرنشان می‌شود که برند تویوتا ازجمله مدل‌های محبوب و باکیفیت موجود در بازار است و در بسیاری از ادارات، مؤسسات و بیمارستان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۲. ون برلیانس هایس H L۲

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۱ الی ۱۳ نفر (در مدل سقف بلند)
  • قدرت: ۱۶۳ اسب بخار
  • گشتاور: ۲۶۰ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

این ون مسافرتی نسخه چینی و شبیه‌سازی شده تویوتای هایس ژاپنی است و توسط دو گروه شرکت پارس خودرو و سایپا مونتاژ می‌شود. این خودرو نیز با دو نوع موتور ۵/۲ لیتری و ۵/۲ لیتری روانه بازار شده است و ضمن برخورداری از موتور ۳TZ-VVT و یک گیربکس ۵ دنده‌دستی توان خروجی آن با تویوتا هایس برابری می‌کند.

البته از نظر استحکام، کیفیت و طول عمر قطعات، به نسبت در سطح پایین‌تری قرار دارد و به همین سبب قیمت خرید یا اجاره برلیانس هایس به نسبت کمتر از تویوتا هایس است و در رده خودروهای اجاره‌ای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه قرار دارد. لازم به ذکر است که ظرفیت این خودرو ۱۴ نفر می‌باشد و برای انجام سفرهای شخصی یا به‌کارگیری در ادارات و مؤسسات مختلف مناسب خواهد بود.

۳. ون وانا

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۲ الی ۱۴ نفر (در مدل سقف بلند)
  • قدرت: ۱۳۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت

این مدل از خودروی استیشن نیز نمونه ایرانی تویوتا هایس است و در شرکت ایران خودرو تولید می‌گردد و بسیاری از خانواده‌ها آن را بهترین ون در بازار ایران می‌دانند که قابلیت تبدیل به کمپر را نیز دارد. البته وانا به دلیل استفاده از موتور فوتون، زیرمجموعه فوتون چین به شمار می‌رود و از یک موتور ۴/۲ لیتری با حداکثر توان ۱۳۰ اسب بخار برخوردار است.

ون وانا یک گیربکس ۵ دنده‌دستی دارد و فضای سرنشینان و طرح داشبورد آن کاملاً مشابه تویوتا هایس است. البته توان و قدرت کمتر این ون مسافرتی سبب شده تا قیمت آن به نسبت کمتر از ون‌های تویوتا هایس و برلیانس هایس باشد و به همین دلیل خودروی وانا با پلتفرم استیشن یکی از بهترین ون های بازار ایران است.

۴. ون وانا ۳TZ

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۱ الی ۱۳ نفر
  • قدرت: ۱۵۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۲۴۵ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۶ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت

ون سقف بلند فوتون ۳TZ یکی از بهترین ون های مسافرتی در ایران است که به نوعی کپی شرکت فوتون چین از تویوتا هایس بوده و حالا با نام وانا و توسط ایران خودرو دیزل در کشورمان عرضه می‌شود. سری اول این ون (وانا عادی که بررسی کردیم) از موتور مشترک با فوتون تونلند بهره می‌برد که پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴G۶۹ میتسوبیشی با ۱۳۰ اسب بخار قدرت بود. از سال ۹۹ در راستای رعایت موازین یورو ۵، موتور ۲.۷ لیتری ۳TZ تویوتا را به کار گرفت. این موتور قدرت و تورک بالاتر و طبعاً مصرف سوخت بیشتری برای فوتون ۳TZ به همراه داشت.

پلتفرم این مدل ون فوتون، بدون احتساب راننده ظرفیت جابجایی ۱۳ نفر را دارد و از این حیث بهترین ون در ایران برای ناوگان‌های مسافربری داخل شهری، ترمینالی و فرودگاهی است. این ون با بدنه مقاوم و شاسی مستحکم، استهلاک نسبتاً پایینی دارد و می‌توان گفت که  بهترین ون برای کمپر در ایران است.

۵. ون هیوندای H ۳۵۰

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۷ نفر
  • قدرت: ۱۷۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۴۲۲ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت

یکی دیگر از ون‌های تازه وارد و زیبای موجود در بازار ایران، هیوندای H ۳۵۰ نام دارد. این خودروی کره‌ای در کنار ظاهر بروز و جذاب از یک موتور قدرتمند ۵/۲ لیتری ۱۶ سوپاپ توربو دیزل برخوردار است و توان آن بالغ بر ۱۶۷ اسب بخار می‌باشد. علاوه بر این بهره‌گیری از یک گیربکس ۷ دنده و متصل به چرخ‌های عقب سبب شده تا این خودرو از نظر قوای محرکه با سایر مدل‌ها تفاوت اساسی داشته باشد و همین امر موجب افزایش استفبال از این ون مسافرتی منحصربه‌فرد شده است. از ویژگی‌های این وسیله نقلیه می‌توان به سقف بلند، فضای جادار، سیستم تهویه مطبوع باکیفیت، نرم و راحت بودن آن اشاره کرد.

درصورتی‌که قصد اجاره بهترین ون موجود در ایران جهت سفر برون شهری دارید، توصیه می‌کنیم حتماً این خودرو را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که هیوندای H ۳۵۰ در انواع مختلف مسافربری، باری، یدک‌کش و آمبولانس تولید ‌می‌گردد، اما در ایران تنها مدل مسافرتی آن وارد شده و جهت حمل‌ونقل مسافر به‌کار برده می‌شود.

۶. ون غزال

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۲ الی ۱۴ نفر (در مدل سقف بلند)
  • قدرت: ۱۴۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

ون غزال (Gazelle) ساخت کشور روسیه می‌باشد و توسط گروه ایران خودرو دیزل وارد بازار کشور شده است. خودروی غزال از یک موتور پرقدرت با حداکثر توان خروجی ۱۵۰ اسب بخار برخوردار است و با به‌کارگیری یک گیربکس ۵ دنده دستی حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. از نظر ظاهر، کیفیت قطعات و بدنه، امکانات رفاهی و غیره نسبت به سایر ون‌های آلمانی، ژاپنی و کره‌ای در سطح پایین‌تری قرار دارد؛ ازاین‌رو هزینه اجاره یا خرید خودروی غزال کمتر از سایر استیشن‌های موجود در بازار ایران است.

۷. ون اینرودز کارگو

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۲ الی ۱۴ نفر (در مدل سقف بلند)
  • قدرت: ۱۰۴ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۴۰ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

ون اینرودز در لیست خودروهای عرضه شده توسط بهمن موتور قرار دارد و با عرضه در نسخه‌های ۵ الی ۷ نفره و ۹ الی ۱۱ نفره، بهترین مینی ون در ایران برای استفاده شخصی و تجاری محسوب می‌شود. این ون توسط شرکت دانگ فنگ طراحی شده و تحت عنوان ون سری C در چین به فروش می‌رسد. ون اینرودز با کد C۳۵ در بین محصولات دانگ فنگ عرضه می‌شود و به عنوان یک مینی ون با قابلیت کاربرد شخصی یا در ارگان‌های خصوصی و دولتی قابل تهیه خواهد بود.

 ون اینرودز یکی از بهترین ون ها در بازار ایران است که درحال حاضر با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌شود. اینرودز اولین ون در ایران است که موفق به رعایت استانداردهای ۸۵گانه شده و به جای تسمه تایم، زنجیر تایم دارد. بنابراین توان طی مسیر تا ۴۰۰ هزارکیلومتر با حداقل استهلاک را خواهد داشت. جدیدترین مدل‌های ون اینرودز در بازار کشورمان با قیمتی که از ۹۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود، به فروش می‌رسند و از جمله ون های مناسب کمپر هستند.

۸. ون میتسوبیشی کاسپین

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۷ الی ۹ نفر
  • قدرت: ۱۳۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۹۶ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیکی
  • حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

یکی از بهترین ون های بازار ایران که عمدتاً در سیستم حمل و نقل شهری کاربرد دارد، ون میتسوبیشی ۲۰۰۸ است که توسط کاسپین خودرو وارد و توزیع می‌شود. این ون طراحی کاملاً تجاری و عمومی دارد و شاید ظاهر آن چندان جذاب نباشد. سپرهای برجسته با چراغ‌های ساده و کیفیت متوسط متریال داخلی، باعث شده‌اند تا این ون در مقایسه با مدل‌هایی مانند تویوتا هایس در سطح قیمتی متوسطی قرار بگیرد. پلتفرم، بدنه و شاسی این ون از استحکام و کیفیت بالایی برخوردارند و از همین رو می‌توان روی این خودرو به عنوان یک ون برای ترددهای طولانی در مسیرهای جاده‌ای، داخل شهری و شرایط ناهموار حساب کرد.

۹. ون نارون

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۹ الی ۱۱ نفر
  • قدرت: ۱۰۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۸۱ نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۵ دنده با فرمان هیدرولیکی
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

ون نارون، محصولی از گروه خودروسازی بهمن است که نسخه مونتاژ شده ون کینگ لانگ بوده و تقریباً نیم دهه است که در سراسر کشور به  عنوان یکی از بهترین ون های ایران در خطوط حمل و نقل شهری و بین استانی کاربرد دارد. این ون در نسخه ۱۱ نفره با درب کشویی عرضه می‌شود و وزن ناخالص ۲۸۰۰ کیلوگرمی دارد. ون نارون از موتور بنزینی ۴ سیلندری بهره می‌برد و آپشن‌های حداقلی نسبتاً مناسبی برای رفاه مسافران دارد؛ از جمله صندلی‌های قابل تنظیم برای سرنشینان و سیستم مالتی مدیا با قابلیت پخش CD و USB.

۱۰. فیات دوکاتو

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۳ نفر
  • قدرت: ۱۳۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۳۲۰ نیوتن متر
  • گیربکس: اتومات ۶ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

فیات دوکاتو محصولی از کمپانی فیات ایتالیا، تنها در کارخانه SEVEL این کشور که به تولید خودروهای تجاری اختصاص دارد، جان می گیرد. این کارخانه سالانه حدود ۲۵۰ هزار دستگاه از این ون محبوب را روانه بازارهای جهانی می کند. لازم به ذکر است که نسخه عرضه شده در ایران نیز از همین کارخانه ایتالیایی سرچشمه می گیرد و حالا به بهترین ون در بازار ایران تبدیل شده است.

فیات همواره در میان بزرگان تولید کننده ی ون در اروپا خوش درخشیده و دوکاتو طی ۳۵ سال گذشته، به عنوان پرچمدار این کمپانی در این سگمنت مطرح بوده است.

عرضه انبوه دوکاتو از سال ۱۹۸۱ آغاز شد و نسخه ای که توسط پارسیان موتور در ایران عرضه می شود، جدیدترین نسل این ون محبوب در جهان است که از سال ۲۰۱۴ معرفی و در سال ۲۰۲۰ به بازار ایران راه یافته است. این نسل بر روی پلتفرم مشترک با پژو-سیتروئن PSA بنا شده و از آن شاهد تولید ون های دیگری همچون پژو باکسر، دوج رم ProMaster و سیتروئن ریلی نیز هستیم.

در فیس لیفت ۲۰۱۴، شاهد تغییراتی در نمای ظاهری دوکاتو بودیم که چهره آن را از حالت ساده قبل به ظاهری مدرن و امروزی ارتقا داد. همچنین موتورهای یورو ۶ نیز از این فیس لیفت به بعد در قلب دوکاتو جای گرفتند.

ون فیات دوکاتو در چهار تیپ L۱، L۲، L۳ و L۴ به بازار ایران عرضه می شود که هر کدام از نظر فاصله محوری، ابعاد و ظرفیت سرنشینان با یکدیگر تفاوت دارند.

۱۱. بنز اسپرینتر ۲۰۱۹

بهترین ون های بازار ایران کدامند؟ + معرفی و بررسی 11 مدل ون در ایران

  • ظرفیت: ۱۲ تا ۱۴ نفر
  • قدرت: ۱۶۸ تا ۲۰۸ اسب بخار
  • گشتاور: - نیوتن متر
  • گیربکس: دستی ۶ دنده با فرمان هیدرولیک
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

مرسدس بنز اسپرینتر، یکی از بهترین ون های بازار ایران که به عنوان اورژانس‌های واحد خدمات درمان و ارگان‌های اجتماعی کاربرد داشته و دارد، در سال ۲۰۱۹ با ظاهری جدید و امکانات پیشرفته‌تر از نسل‌های قبلش به میدان آمده است. این نسل از اسپرینتر، با بهره‌گیری از پیشرانه‌های جدید، سیستم‌های ایمنی نوین و ویژگی‌های کاربردی، تجربه رانندگی ایمن و راحت را در هر شرایطی به ارمغان می‌آورد.

پیشرانه اسپرینتر ۲۰۱۹، موتورهای ۲.۰ لیتری OM است که با ارتقای قدرت و کاهش صدای تولیدی، عملکردی مثال‌زدنی ارائه می‌کنند. این موتورها در طیف‌های مختلف قدرت بین ۱۱۴ تا ۱۹۰ اسب‌بخار عرضه می‌شوند تا به تناسب نیازهای هر کاربری، بهترین گزینه را در اختیار او قرار دهند.

اسپرینتر ۲۰۱۹ از گیربکس‌های جدید بهره می‌برد که تعویض دنده‌ها را نرم‌تر و سریع‌تر می‌کنند و به ارتقای راندمان و لذت رانندگی می‌انجامند. درحال حاضر امکان سفارش اسپرینتر با سیستم چهارچرخ محرک نیز فراهم شده است. این ویژگی، به راننده اطمینان می‌دهد که در هر شرایط آب و هوایی و در هر نوع زمین، به خصوص سطوح لغزنده و ناهموار، به راحتی و با حداکثر چسبندگی به رانندگی ادامه دهد.

به منظور افزایش کارایی و سهولت بارگیری و تخلیه، درب جدیدی به نام «درب تحویل سریع» به اسپرینتر ۲۰۱۹ اضافه شده است. این درب، دسترسی سریع و آسان به فضای بار را فراهم می‌کند و در ناوگان‌های حمل و نقل و جابجایی کالا، بسیار کاربردی خواهد بود.

سخن پایانی

اکنون که با بهترین ون ها در بازار ایران، مشخصات فنی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نیاز، نوع کاربری، تعداد نفرات و توان مالی، بهترین و مناسب‌ترین وسیله‌ نقلیه با پلتفرم را اجاره نموده و یا خریداری کنید. در این راستا شرکت‌ها و مؤسسات مختلفی اقدام به اجاره و فروش مدل مسافرتی بهترین ون در ایران نموده‌اند و هر یک از آن‌ها مدل‌ها و برندهای مختلفی از ون را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

شما نیز می‌بایست قبل از خرید یا اجاره بهترین ون های بازار ایران، انواع مختلف این نوع از وسایل‌ نقلیه را موردبررسی قرار دهید و سپس بهترین خودرو را از نظر قیمت، کیفیت، کارایی و امکانات رفاهی انتخاب نمایید.

کد خبر 138903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha