زیباترین ماشین‌های ایران کدامند؟ + بررسی ۹ تا از بهترین طراحی خودروهای ایرانی

به بهانه رونمایی از جدیدترین محصولات خودروسازان کشور، بد نیست نگاهی داشته باشیم به شکیل‌ترین اتومبیل‌های وطنی که حکایت از اجرای بهترین طراحی خودرو ایرانی روی محصولات کشور دارند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان ایرانی از حدود سه دهه پیش تا به امروز حرکت‌های امیدوارکننده‌ای در طراحی اتومبیل‌های داخلی زده‌اند. ترکیب بهره گیری از المان‌های طراحی برندهای پرچمدار جهان و نوآوری در طراحی صنعتی خودروسازان ایرانی، تا حدودی در خلق زبان‌های ملی برای زیباترین طراحی خودرو ایرانی عملکرد قابل قبولی داشته است.

بیشتر بخوانید: زیباترین ماشین های جهان از دیروز تا امروز

گروه‌های صنعتی اخیراً بیش از پیش می‌کوشند تا با ارائه زیباترین طراحی خودرو ایرانی، رقابت پذیری بهتری در مقایسه با اتومبیل‌های چینی مونتاژی و خودروهای وارداتی ایجاد نمایند. در این گزارش نگاهی به ۹ مورد از اتومبیل‌های ملی که زیباترین طراحی خودرو ایرانی روی آنها پیاده شده، خواهیم داشت.

لیست زیباترین خودروهای ایرانی

حقیقت امر اینجاست که زیبایی، یک معیار کاملاً نسبی و بسته به علایق و سلایق هر فردی است. از این رو زمانی که صحبت از زیباترین طراحی خودرو ایرانی به میان بیاید، برخی چهره‌های کلاسیک برگرفته از تیپ‌های عضلانی دهه ۶۰ را زیباترین خودروهای ایرانی می‌دانند و بعضی دیگر معتقدند جدیدترین طراحی خودرو ایرانی با خطوط تهاجمی و رخ‌های نیمه اسپرت، دوران جدیدی از بهترین طراحی خودرو در ایران را رقم زده‌اند.

با این اوصاف، نوآوری در طراحی خودروهای ایرانی هنوز جای کار دارد. مقایسه طراحی خودروهای ایرانی و خارجی (به ویژه در مورد خودروهای فیس لیفت شده جدیدی که در راه بازار هستند)، حکایت از کپی برداری‌های فراوان در طراحی بدنه و کابین ماشین‌ها دارد. به ذات این امر نمی‌توان خرده‎‌ای گرفت، اما از تیم طراحان وطن انتظار می‌رود کوشش بیشتری برای خلق زبان‌های طراحی منحصربه‌فرد، هماهنگ با کامپوزیشن کلی و به دور از ناهنجاری‌های غیراصولی انجام دهند.

همچنین بخوانید: بهترین ماشین های آمریکایی در ایران کدامند؟

به هر منوال، تکنولوژی خودروسازی کشور در کوشش است تا زیباترین طراحی خودرو ایرانی در خور هم‌وطنان را ارائه دهد. در ادامه ۹ نمونه از بهترین طراحی خودرو ایرانی که تا کنون در بازار اتومبیل شاهد بوده‌ایم را بررسی خواهیم کرد.

۱. ایکو ری‌را، رقیب ایرانی کراس اوورهای چینی

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ ایکو ریرا

ترکیب چهره‌ای خشن با چراغ‌های باریک و کشیده، جلوپنجره بزرگ مشبک و خطوط استخوانی کاپوت که گاه با تریم‌هایی همراه می‌شود، سلیقه درصد بزرگی از مشتریان در سراسر جهان را تغییر داده است. همین امر سبب شده تا بعد از تجدید نظر در ایرانیزاسیون پژو ۲۰۰۸ در قالب ایکو ری‌را، فرمتی مشابه کراس‌های چینی (از جمله MVM x۲۲، فونیکس FX و لاماری ایما) داخل تلاش ایران خودرو برای ارائه زیباترین طراحی خودرو ایرانی مشاهده شود.

شاید بتوان گفت که ری‌را، تا اینجا زیباترین ماشین ایرانی اسپرت بوده است که به زودی راهی بازار خواهد شد. سقف خودرو فلزی و به رنگ مشکی اجرا شده که تفاوت بصری مثبتی ایجاد می‌نماید. برخلاف مشکلاتی که در طراحی محصولات جدید سایپا (از جمله اطلس) مشاهده می‌شود، طراحی بخش جلو و عقب ری‌را همخوانی مناسبی باهم دارند. در قسمت پایین این خودرو، دیفیوزرهای دوبل مشاهده می‌شوند و اگر فیک نباشند، یک پوئن مثبت برای انتخاب توسط مشتریان خواهند بود.

۲. سایپا سیلک (Sialk)

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی، سایپا سیلک

دومین کاندید عنوان زیباترین طراحی خودرو ایرانی، حاصل همکاری سایپا با سیتروئن خواهد بود که با نام سایپا M۴۴ یا سایپا سیلک وارد بازار خواهد شد. طراحی این خودرو تا حد زیادی از عناصر سیتروئن C۳ بهره می‌برد. نسخه مختص بازار چین از این خودرو یعنی مدل C۳-XR که نتیجه تعاون این خودروساز فرانسوی با دانگ فنگ چین بود، سبب شد تا پروژه تولید سایپا سیلک در ایران مجدداً کلید بخورد.

همچنین بخوانید: زمان عرضه سایپا آریا مشخص شد! + معرفی خودرو

طراحی سایپا سیلک که در حال حاضر رسانه‌ها از آن پرده برداشته‌اند، فیس لیفتی از C۳-XR سیتروئن است که تقریباً یک دهه پیش در بازار چین معرفی شده بود. با وجود عرضه یک نسخه فیس لیفت در سال ۲۰۱۹، سایپا رخ ۲۰۱۴ آن را در برنامه ایرانیزه سازی و عرضه در کشورمان قرار داده است. در این نسخه، سپری ساده با آرم سیتروئن را داریم که به چراغ‌های جلو متصل بوده و ظاهری جذاب به وجود می‌آورد.

دومین نکته که دیزاین سایپا سیلک را به زیباترین طراحی خودرو ایرانی در میان محصولات سایپا تبدیل می‌کند، استفاده از دیفیوزری متفاوت در قسمت عقب است. در این بخش، اثری از خروجی اگزوز کلاسیک نیست و همین ساختار مینیمال، می‌تواند برای مشتریان آینده سیلک جذاب باشد. با این حال، سیلک حداقل ۵۰ درصد از قطعات و المان‌های فرانسوی بهره می‌برد و با دریافت عنوان زیباترین ماشین ایرانی فاصله دارد.

۳. شاهین، زیباترین ماشین ایرانی اسپرت

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی، شاهین سایپا

به جرأت می‌توان گفت شاهین سایپا (که قرار بود با نام رهام در بازار معامله شود)، زیباترین طراحی خودرو ایرانی را بر خود دارد که با وجود کپی برداری‌های فراوان از بیوک اکسل و استفاده از الگوی تکراری جلوپنجره شش ضلعی، همچنان یکی از بهترین ماشین های ایرانی شناخته می‌شود.

شاهین با طراحی بدنه‌ای مدرن و پویا، توانسته است توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو را به خود جلب کند. خطوط تیز و پویای بدنه، همراه با خطوط شارپ روی کاپوت و زاویه جانبی، به این خودرو ظاهری اسپرت و جذاب بخشیده است. ترکیب این عناصر با هم، حس قدرت و دینامیک را به خوبی به بیننده منتقل می‌کند. همچنین، استفاده از رینگ‌های آلومینیومی با طراحی مدرن و هماهنگ با بدنه، به تکمیل این زیبایی کمک شایانی کرده است.

۴. سهند

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ سهند سایپا

با وجود اینکه سایپا در برنامه ارائه خودروهای جدید، اقدام به پیاده سازی زیباترین طراحی خودرو ایرانی روی پلتفرم‎‌های قدیمی کرده و بازهم شاهد تکرار این برنامه در ماشین‌های رونمایی شده در سده ۱۴۰۰ هستیم، اما انکار نمی‌کنیم که سهند می‌تواند یکی از خودروهای ایرانی زیبا در میان محصولات سایپا به شمار بیاید.

همچنین بخوانید: مقایسه خودرو سهند با اطلس؛ بررسی کامل

ساخت این خودرو روی پلتفرم X۲۰۰، شباهت اجتناب ناپذیری به خانواده تیبا ایجاد می‌کند. سهند اصولاً نسخه آپدیت و بهبود یافته سایناست که با بهره گیری از خطوط نرم‌تر، چراغ‌های هدلایت کشیده، خطوط موزون‌تر در مقایسه با ساینا و اصلاح ناهماهنگی زاویه جلوی خودرو با رخ جانبی، نمای پخته‌تری پیدا کرده و حالا می‌توان آن را یکی از زیباترین ماشین های ایرانی دانست.

۵. کوییک GX

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ کوییک جی ایکس

شاید گنجاندن نام کوییک در لیست زیباترین طراحی خودرو ایرانی اندکی عجیب به نظر برسد؛ آن هم با وجود انتقادهای فراوانی که به عدم همخوانی چهره زاویه‌دار روبرویی و دینامیک خشن آن با شکل تخم مرغی و انحنای سقف وارد شده‌اند. با این حال جالب است بدانید همین چهره تقریباً خشمگین که نسخه هاچبک سایناست، مورد پسند قشر جوان و به ویژه بانوان واقع شده.

استفاده از تریم‌های قرمز و مشکی، روف رک و زه پلاستیکی مشکی در قسمت گلگیرها، در تیپ‌های جدید کوییک، تلاشی در راستای مدرن سازی چهره این هاچبک اقتصادی بوده است که تا حدودی روی زیبایی شناسی این خودرو تأثیر دارد.

۶. سایپا اطلس

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ سایپا اطلس

صحبت از کوییک که شد، جا دارد یک نمونه دیگر از مورد اختلاف‎‌ترین اما زیباترین طراحی خودرو ایرانی را نیز در لیست بگنجانیم. سایپا اطلس که در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد و به عنوان فیس لیفت کوییک و سومین نسل از تیبا ۲، یکی دیگر از ماشین‎های اقتصادی در بازار داخلی خواهد بود

بیشتر بخوانید: مقایسه تخصصی شاهین و اطلس

استفاده سایپا از دماغه کوسه ‌ای (Shark Nose) و کپی برداری از مدل‌های فورد فیستا زیتک در زاویه جلو، همخوانی نصفه و نیمه‌ای با اسکی از تیپ نسل سوم رنو لوگان (همان ال ۹۰) و رنو تالیانت دارد. با وجود این ایرادات، در نظر قشر خریدارانی که به دنبال خودروهای اقتصادی با رخ اسپرت هستند، اطلس سایپا می‌تواند زیباترین طراحی خودرو ایرانی را داشته باشد.

۷. دنا پلاس

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ دنا پلاس

ایران خودرو دقیقاً همان کاری را با پلتفرم پژو ۴۰۵ انجام می‌دهد که سایپا با X۲۰۰؛ یعنی پوشاندن جامه‎‌های نو به بیس‎های کهنسال و عرضه به عنوان خودروهای جدید. البته زیاد بیراه نیست که بگوییم در این میان، گاهی شاهد زیباترین طراحی خودرو ایرانی نیز بوده‌ایم.

دنا پلاس یک نمونه از بهترین طراحی داخلی خودروهای ایرانی به شمار می‎رود که هم در کابین خروجی امیدوارکننده‌ای داشته و هم در قسمت بدنه. چهره عضلانی دنا با خطوط شکسته، چراغ‎های جلو زاویه دار شش ضلعی مجهز به دیلایت و مه شکن‌های مینیمال، ساختار جا افتاده و مقبولی برای این خودرو خلق کرده است. طراحی دنا پلاس با الهام از سوناتا اجرا شده و تفاوت قابل لمسی با سمند ایجاد کرده است.

همچنین بخوانید: نگاهی به مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی دنا را می‌توان از نمونه خودروهای وطنی دانست که در دیزاین کابین هم خوب عمل کرده و با استفاده به جا از تریم دورنگ مشکی همراه سفید یا کرم و طرح چوب، ظاهر متشخصی به لوکس‌ترین خودروی ایران بخشیده است.

۸. رانا پلاس پانوراما

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ رانا پلاس پانوراما

.

محصول خوش چهره ایران خودرو یعنی رانا، به عنوان نسخه ارزان‌قیمت‌تر و داخلی پژو ۲۰۶ دیزاین و عرضه شده است. رانا پلاس در سال ۹۹ راهی بازار خودرو شد و در مقایسه با رانا معمولی، نظر سازنده طرفداران بیشتری را جلب کرد. در پی این استقبال، ایران خودرو محصول محبوبش را یک نوبت دیگر مورد بهسازی قرار داد تا در نهایت رانا پلاس پانوراما با یک فیس لیفت، سقف شیشه‌ای و آنتن اکتیو، نمونه‌ای زیبا از طراحی خودرو ایرانی شناخته شود.

کابین این خودرو نیز در مقایسه با محصولات سایپا، امتیازهای مثبت بیشتری دارد. استفاده از پلاستیک خشک به جای پارچه، مانیتور مجهز به سیستم اندروید و فضای کافی پا و سر برای سرنشینان عقب و جلو، ویژگی‌های تقریباً مثبتی نسبت به سایر محصولات شرکت‌های خودروسازی ایرانی محسوب می‌شوند.

۹. کی ام سی ایگل

145616 - زیباترین طراحی خودرو ایرانی؛ بهترین طراحی خودرو ایرانی؛ کی ام سی ایگل

گروه کرمان موتور با نام تجاری KMC، ید طولایی در مونتاژ و ارائه خودروهای چینی برند جک در ایران دارد. با خرید حق استفاده از پلتفرم جک J۴، این خودروساز خبر از تولید اولین محصول ملی خود با نام کی ام سی ایگل داده است. بیس PS۱ چهره تکراری و از مد افتاده جک ۴ را اندکی بهبود بخشیده و اقدام‌هایی مانند استفاده از چراغ‌های متصل به هم در زاویه جلو، جلوپنجره مینیمال و مه شکن‌های زاویه دار، حکایت از برنامه‌های KMC برای عرضه یکی از زیباترین طراحی خودروهای ایرانی دارند.

همچنین بخوانید: بهترین ماشین های کی ام سی را بشناسید + تصاویر

در KMC ایگل از فرمان دینامیک D-Cut، سیستم مالتی مدیا مجهز به نمایشگر ۷ اینچی و ارگونومی استاندارد بهره گرفته شده است.

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، زیباترین طراحی خودرو ایرانی بیش از اینکه منحصر به المان‌هایی کاملاً وطنی و دستاورد تیم‌های طراحی داخلی باشد، به میزان زیادی از عناصر خارجی و مدل‌های عموماً پیش از ۲۰۲۰ برندهای اروپایی و آسیایی بهره می‎‌برد. با توجه به نوآوری‎‌هایی که در اعضای جدید محصولات ایران خودرو مانند ری‌را و سایپا سیلک شاهد هستیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم در آینده خودروهای مفهومی ایرانی زیباتری در سگمنت‌های کامپکت، سدان، کراس اوور و SUV راهی بازار داخلی شوند و توان رقابت با نمونه‌های مونتاژی خارجی را داشته باشند.

نظر شما درباره چهره خودروهای داخلی چیست؟ فکر می‌کنید کدام ماشین، بهترین طراحی خودرو ایرانی را داشته باشد؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم.

کد خبر 145616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha