نمود دستاوردهای تولید مستقیم و حذف خودروهای ناقص در رکوردزنی یلدایی ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در شب یلدا موفق به شکستن رکورد تولید در سال 1400 شد، این رکورد جدید یقینا حاصل عبور این خودروساز از تولید خودروی ناقص و روی آوردن به تولید کامل و مستقیم است که در شرایط سخت تحریمی صنعت خودرو یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تولید در ایران بر خلاف بسیاری از دیگر ممالک با چالش‌های بسیاری مواجه است و هر چه تولید تخصصی‌تر شود چالش‌ها نیز فراوانی بیشتری پیدا می‌کند.تولید خودرو نیز از این قضیه مستثنی نیست و به طور مستقیم تحت تاثیر سیاست خارجی و اتفاقات بین‌المللی قرار دارد.

با وجود چالش‌های تولید خودرو در ایران که با تحریم صنعت خودرو به اوج رسیده بود اما همچنان روند تولید با تمام مشکلات ادامه دارد و حتی به ثبت رکوردهای پیاپی در این صنعت نیز منتهی شده است.

بی‌شک این دستاوردها مرهون تلاش زنجیره تامین و کارکنان ایران خودرو است اما از نقش مدیریت کلان و ریل گذاری سیاست‌های تولید در این شرکت خودروسازی نیز نباید غافل شد.سیاستی که منجر به توقف تولید خودروی ناقص و تولید خودرو با روش عبور مستقیم آنهم در یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور شد.

تصمیم تولید به صورت عبور مستقیم که از انتهای اردیبهشت ماه سال جاری در ایران خودرو اجرا شد، تمام ظرفیت زنجیره تامین را در جهت توقف تولید خودروی ناقص به میدان آورد. مهم‌ترین مزیت تولید مستقیم در ایران خودرو، کاهش هزینه‌هایی بود که به دلیل تولید خودرو به صورت مکانیکی به این شرکت تحمیل می‌شد تا جایی که یکی از مدیران ارشد ایران خودرو گفت: "در مقطعی تولید ده‌ها هزار دستگاه خودرو ناقص عوارضی مانند محدودیت پارکینگ و تغییر رنگ و تغییر شکل مواد پلیمری و پلاستیکی خودروها به دلیل گرما و دمای محیطی را به دنبال داشت، از سوی دیگر با تکمیل و تزریق ۵۰ هزار دستگاه خودرو در شبکه خدمات پس از فروش برای عیب یابی این خودروها با مشکل مواجه بودیم که موجب دوباره کاری‌ها و رفت و برگشت چندین باره خودروها به تعمیرگاه ها شده بود".

 

خط تولید ایران خودرو



شناسایی گلوگاه‌های تولید و شناخت ظرفیت‌ها برای سرمایه گذاری بیشتر هم دستاوردی بود که در تولید مستقیم خودرو به دست آمد.

افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار در شرایطی که بازار با کمبود عرضه همراه بود دیگر دستاورد توقف تولید خودروهای ناقص در ایران خودرو بود. تولید مستقیم خودرو نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد بلکه چرخه بازگشت سرمایه را نیز تسریع کرده و نقدینگی شرکت را افزایش می‌دهد.

افزایش تولید ایران خودرو در شرایطی که بازار مملو از تقاضای انباشته شده است می‌تواند در یک بازه زمانی میان مدت به حذف تقاضاهای کاذب از بازار منجر و خرید خودرو برای مصرف کنندگان واقعی را تسهیل نماید. افزایش تولید و رهایی ایران خودرو از بند قیمت گذاری دستوری دو پیش نیاز بهبود وضعیت بازار خودرو با کاهش جذابیت‌های سرمایه گذاری و حذف دلالان از بازار خودرو است.


با افزایش آمار تولید ایران خودرو و آزادسازی قیمت خودرو می‌توانیم انتظار کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را در یک زمان مشخص و معقول داشته باشیم.

کد خبر 140326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha