/اختصاصی/ واکنشی متفاوت به افزایش قیمت خودروها؛

عرضه خودروهای پارکینگی به بازار افزایش یافت

پیش‌بینی فعالان از تاثیر افزایش عرضه خودروها بر افت قیمت خودرو در بازار
کد خبر 142298
۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
عرضه خودروهای پارکینگی به بازار افزایش یافت

به رغم پیش‌بینی برخی کارشناسان نسبت به واکنش شدید بازار به هرگونه تغییرات قیمتی خودروسازان، ارزیابی فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد که با وجود گذشت یکی دو روز از اعلام قیمت‌های جدید تاکنون بازار خودرو واکنش تندی متناسب با میزان رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان نداده است اما در مواجهه با این تغییرات قیمتی، مراجعه به بازار و افزایش عرضه خودروهای موجود در پارکینگ‌ها به بازار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی پس از یک هفته پاسکاری بین نهادهای تصمیم‌گیر بالاخره این هفته اعلام شد و قیمت محصولات هر دو خودروساز بزرگ کشور بین 10 تا 42  درصد افزایش یافت؛ موضوعی که حالا با ابلاغ دستورالعمل قیمتی شورای رقابت، به نظر می‌رسد پرونده تغییرات قیمتی خودروهای داخلی در سال جاری بسته شده است.

از همان ابتدای مطرح شدن موضوع افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، پیش‌بینی کارشناسان این بود که بازار آزاد قطعا به این دستورالعمل واکنش نشان می‌دهد و منحنی قیمت خودروها صعودی خواهد شد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرف یکی دو روز گذشته که از اعلام قیمت‌های جدید می‌گذرد، قیمت‌ها در بازار خودرو متناسب با میزان رشد نرخ کارخانه‌ای خودروها بالا نرفته است.

این اتفاق در حالی است که بررسی بازار روز گذشته خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌ها در یک هفته اخیر نسبت به روزهای پایانی سال 1401 شیب صعودی داشته است چنانچه جدول آخرین تغییرات قیمتی خودروها در سال جدید نشان از رشد حداقل 5 تا 7 درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار دارد. 

البته اعلام تصمیم شورای رقابت در خصوص اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها در هفته‌های پایانی سال گذشته و برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودروها باعث شد بازار خودرو در سال جدید برخلاف سال‌های گذشته که از نیمه‌های فروردین شروع به کار می‌کرد، از همان ابتدای فروردین ماه با نوسانات جدی قیمتی همراه شود.

حال که پس از حدود 18 ماه قیمت کارخانه‌ای خودروها رسما افزایش یافته است باید دید واکنش بازار خودرو به مصوبه افزایش قیمت خودروها چیست و آیا آنگونه که انتظار می‌رود به میزان تغییر قیمت کارخانه‌ای خودروها بر قیمت خودروها در بازار نیز افزوده می‌شود؟

در این خصوص فعالان بازار خودرو معتقدند که به رغم پیش‌بینی‌ها تاکنون بازار خودرو واکنش تندی نسبت به میزان رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان نداده است.

کاظم محمدی‌نیکخواه در ارتباط با واکنش بازار خودرو به افزایش 10 تا 42 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها معتقد است که اعلام لیست جدید قیمت‌های خودروسازان تاکنون واکنشی را در بازار نداشته و در دو روز گذشته بازار خودرو نسبت به قبل در آرامش نسبی به‌سر می‌برد و تا این لحظه اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو اتفاق عجیب بازار را افزایش مراجعه به بازار و عرضه خودروهای موجود در پارکینگ‌ها می‌داند و معتقد است با اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان، عرضه خودروهایی که جهت سرمایه‌گذاری خریداری شده بودند به بازار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این بازار تنها مصرف‌کننده می‌خرد و واسطه خرید و فروش نمی کند، تاکید کرد: پیش‌بینی آینده بازار خودرو از تصمیمات جدید قیمتی و از سویی احتمال روند کاهشی نرخ ارز باعث شده خودروهای سرمایه ای موجود در پارکینگ‌ها به بازار بازگردد شرایطی که در روزهای اخیر موجب افزایش عرضه خودرو به بازار شده است.

این فعال بازار خودرو برخلاف پیش‌بینی تاثیر منفی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها بر بازار، عنوان کرد: با ادامه روند عرضه خودروهای سرمایه‌ای به بازار و اقدام خودروسازان در صدور و ارسال دعوتنامه خریداران و افزایش عرضه به بازار، 100 درصد قیمت خودرو در بازار افت خواهد کرد.

نیکخواه در پایان با اشاره به رشد عجیب قیمت برخی از خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر افزود: با افزایش عرضه خودروسازان مسلما قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد به عنوان مثال قیمت برخی خودروهای مونتاژی که در روزهای اخیر به نزدیک 2 میلیارد رسیده بود با سرعت گرفتن عرضه و تحویل شرکت‌ها و همزمان افزایش عرضه خودروهای موجود در پارکینگ‌ها، قیمت اغلب این خودروها در بازار کاهش یافته است.

به گزارش پرشین خودرو،  هر چند بازار خودرو در روزهای پیش رو در تیررس شوک قیمت کارخانه‌ای قرار دارد اما افزایش مراجعه به بازار و عرضه خودروهای موجود در پارکینگ‌ها و از سویی عمل به تعهدات از سوی خودروسازان و وزارت صمت در تولید و عرضه بیشتر به بازار به طور قطع مسیر دیگری را برای بازار خودرو رقم خواهد زد البته نمی‌توان منکر تأثیر نرخ دلار، تورم انتظاری و سایر محرک‌ها بر نوسانات قیمت خودرو در بازار آزاد شد اما قطعاً افزایش عرضه خودروسازان، تثبیت و روند نزولی دلار و از سویی تزریق خودروهای وارداتی به بازار می‌تواند آرامش را به بازار خودرو بازگرداند.

کد خبر 142298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha