بررسی و معرفی فونیکس آریزو 6 پرو و کی ام سی J7/ جدال حساس دو هموطن؛ آریزو 6 پرو در مقابل J7

فونیکس آریزو 6 پرو و KMC J7 دو خودروی سدان نسبتا لوکس بازار ایران هستند که مدت زمان کمی از حضورشان در بازار ایران می‌گذرد. از زمانی که این دو خودرو در ایران رونمایی شدند با یکدیگر مقایسه شده و روبروی هم قرار گرفتند. یکی محصول کرمان موتور و دیگری محصول مدیران خودرو. در این مقاله قصد داریم تا فونیکس آریزو 6 پرو و KMC J7 را مقایسه کرده و ببینیم هر یک از آنها در کدام بخش برتری دارند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فونیکس آریزو 6 پرو یک خودرو سدان محصول کمپانی بزرگ چری چین بوده و در اصل یک نسخه فیس لیفت برای چری آریزو 6 محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ میلادی در چین رونمایی شد و تنها چند ماه پس از عرصه پایش به ایران و سایر بازارهای هدف چری باز شد. این خودرو در ایران توسط مدیران خودرو و زیرشاخه لوکسش یعنی فونیکس تولید و به فروش می‌رسد. البته این خودرو در چین آریزو 5 پلاس نام داشته اما در سایر بازارها آریزو 6 پرو نام دارد!

آریزو6 پرو

کی ام سی J7 اما در این طرف میدان قرار دارد. خودرویی سدان که در اصل محصولی از کمپانی بزرگ جک چین بوده و نام اصلی آن سهول A5 پلاس است. سهول نیز یکی از برندهای زیرمجموعه جک بوده که خودروهایی با رده بالاتر از محصولات جک را تولید می‌کند. جک J7 یا همان سهول A5 PLUS اولین بار در سال ۲۰۲۱ میلادی در شانگهای چین معرفی شد و حدود یک سال پس از معرفی توسط شریک تجاری جک یعنی کرمان موتور وارد ایران شد. در ایران این خودروی سدان تحت عنوان KMC J7 عرضه شده و تاکنون لوکس ترین سدان کرمان خودرویی هاست. 

J7

مقایسه طراحی ظاهری آریزو ۶ پرو و KMC J7

از نظر طراحی با دو خودروی مدرن و به‌روز مواجه هستیم که ظاهر قابل قبولی دارند. طراحی ظاهری در خودروها همیشه امری سلیقه‌ای بوده و یک نفر نمی‌تواند حکم کند که یک خودرو زیبا و دیگری زشت است، بنابراین در این قسمت ما تنها به معرفی پرداخته و در نهایت قضاوت را به شما می‌سپاریم. 

آریزو ۶ پرو همانطور که اشاره کردیم نسخه فیس لیفت آریزو ۶ معمولی بوده و واقعا می‌توان آن را یک فیس لیفت موفق دانست. در نمای جلو چراغ‌های اصلی طراحی خشمگین و کشیده‌ای دارند که در ترکیب با جلو پنجره بسیار پهن و بزرگی که با خطوط افقی کرومی همراه شده ظاهری زیبا و نسبتا لوکس را به خودرو داده‌اند. همچنین بر روی سپر نیز تنها چراغ‌های مخصوص روز به صورت یک نوار LED کوچک و دو خط شکسته کردمی داخل یک قاب مشکی و یک ورودی هوای ثانویه تعبیه شده است. 

آریزو6 پرو

در نمای جانبی اما اتفاق خاصی رخ نداده و همان ظاهر آریزو ۶ معمولی تکرار شده است. این بخش از خط و خطوط برجسته نسبتا زیادی تشکیل شده تا باعث شود این خودرو بیشتر به سمت تهاجمی بودن برود. طراحی و اندازه رینگ‌ها نیز تغییری نیافته و همان ظاهر قبلی را دارند. 

آریزو6 پرو

در نمای عقب فونیکس آریزو ۶ پرو اما بیشترین و بهترین تغییرات نسبت به آریزو ۶ معمولی رخ داده است. به سبک بسیاری از خودروهای امروزی چراغ‌های اصلی به یکدیگر متصل شده است. چراغ‌های اصلی بسیار بزرگ و کشیده طراحی شده و واقعا ظاهر و گرافیک جذابی دارند. علاوه بر چراغ‌ها محل نصب پلاک نیز روی درب صندوق طراحی شده و بر روی سپر عقب تنها یک دیفیوزر مشکی رنگ نسبتا ساده با دو طرح خروجی اگزوز و چراغ مه‌شکن تعبیه شده است. 

آریزو6 پرو

کی ام سی J7 اما در نمای جلوی خود طراحی به‌روزتری نسبت به آریزو ۶ پرو را دارد. چراغ‌های اصلی در این نما مانند برخی از خودروهای مدرن امروزی به یکدیگر متصل شده و به سبب طراحی کشیده و اخم آلودشان ظاهری خشمگین و جسور را به این خودرو داده‌اند. نکته جالب و البته قابل توجه نوع روشن شدن چراغ‌ها پس از باز و بسته کردن قفل درب‌هاست که با یک گرافیک خاص رخ داده و نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. در قسمت سپر نیز جلو پنجره اصلی خودرو به صورت کشیده و بزرگ طراحی شده و به سبب فرو رفتگی‌های مختلف درون سپر ظاهر اسپرتی را به این خودرو داده است. 

J7

در نمای جانبی KMC J7 اولین موردی که به چشم می‌خورد زاویه کشیده ستون C خودرو است که باعث شده تا طول صندوق عقب کاهش یافته و خودرو شبیه به خودروهای فست بک شود. این مورد سبب شده تا بیشتر جوانان به سمت این خودرو کشیده شوند. رینگ‌ها در تمامی نسخه‌های J7 به رنگ مشکی درآمده تا جلوه اسپرت خودرو بیشتر نمایان شود. این قسمت نیز از خطوط برجسته نسبتا زیادی تشکیل شده و طراحی کاملا هماهنگ با دیگر بخش‌های خودروست. 

J7

در نمای عقب کی ام سی J7 اگر کمی دقت داشته باشید خواهید دید که طراحی چراغ‌های جلو به این قسمت نیز منتقل شده و چراغ‌های اصلی ظاهری شبیه به چراغ‌های جلو دارند. به سبک بیشتر خودروهای امروزی چراغ‌ها به هم متصل بوده و در اینجا نیز هنگام باز و بسته شدن درب‌ها، با یک گرافیک جذاب روبرو می‌شویم. چراغ‌های مه‌شکن به صورت عمودی در دو طرف سپر طراحی شده و در زیر درب صندوق نیز محل نصب پلاک قرار گرفته است. انتهای سپر نیز علاوه بر یک دیفیوزر بزرگ و ساده دو خروجی واقعی اگزوز تعبیه شده که حس خوبی را به بیننده القا می‌کند. 

J7

به صورت کلی کی ام سی J7 بیشتر جوانان را هدف قرار داده و با طراحی مدرن‌تر خود می‌تواند دل افرادی که خودروهای خاص را دوست دارند به دست آورد. اما در این طرف میدان فونیکس آریزو ۶ پرو طراحی محافظه کارانه‌ای دارد که سبب می‌شود تا بیشتر خانواده‌ها به سمت آن رفته و از آن استفاده کنند. اما اگر بخواهیم بر اساس مدرن بودن طراحی نظر بدهیم KMC J7 بالاتر از فونیکس آریزو ۶ پرو قرار می‌گیرد.

مقایسه کابین کی ام سی J7 و آریزو ۶ پرو 

آریزو ۶ پرو در بخش داشبورد و کابین نسبت به نسل خود تغییرات اندک اما کاربردی را به همراه داشته است. با ورود به کابین این خودروی سدان اولین موردی که به چشم می‌خورد استفاده از خطوط قرمز رنگ در داشبورد و کابین است که سبب می‌شود تا در کابین نیز با ظاهری اسپرت روبرو باشیم. در بخش میانی داشبورد ابتدا دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته که به صورت یکدست هستند. پس از آن داخل یک قاب مشکی پیانویی سراسری یک صفحه نمایش عریض و بزرگ لمسی خودنمایی می‌کند. 

آریزو6 پرو

بخش انتهایی داشبورد نیز مختص به پنل تنظیمات تهویه مطبوع خودرو بوده که نسبت به نسخه قدیمی دیگر لمسی نبوده و به صورت فیزیکی کنترل می‌شود. غربیلک فرمان به صورت ۳ شاخه و زیبا طراحی شده که در دل خود کلیدهای مختلفی را جای داده است. همچنین فرمان نیز به صورت D کات طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار نیز از نوع تمام دیجیتال بوده و روشنایی قابل قبولی دارد. یکی دیگر از نکات داشبورد و کابین آریزو ۶ پرو استفاده از محل شارژ بی سیم بر روی کنسول میانی است. 

آریزو6 پرو

از نظر فضای کابین فونیکس آریزو ۶ پرو خودرویی جادار و خانوادگی بوده که در هر دو ردیف هم فضای سر مناسب و هم فضای پای مناسب وجود دارد. فضای صندوق نیز کاملا جوابگوی یک خانواده بوده و برای مسافرت می‌توان روی آن حساب کرد. از طرفی متریال به کار رفته در داشبورد و کابین کیفیت مطلوبی داشته و در بلند مدت دچار افت کیفیت چندانی نخواهد شد. 

آریزو6 پرو

کی ام سی J7 اما داشبوردی با طراحی کاملا متفاوت نسبت به رقیب دارد. با ورود به کابین این خودرو اولین بخشی که به چشم می‌خورد سبک طراحی داشبورد میانی بوده که به سبک کلاس S مرسدس بنز است. در ادامه کنسول میانی یک قاب بزرگ بیرون زده وجود دارد که تا بالای دریچه‌های تهویه مطبوع کشیده شده و درون آن یک صفحه نمایش بلند و بزرگ به همراه تعدادی کلید پیانویی قرار گرفته است. دریچه‌های تهویه مطبوع نیز در دو طرف آن طراحی شده که آنها نیز به صورت سراسری طراحی شده‌اند. 

J7

غربیلک فرمان اما به صورت ۴ شاخه با تعدادی کلید کنترلی طراحی شده و فرم خود فرمان نیز به صورت D کات است. صفحه کلاستر نیز به صورت تمام دیجیتال بوده و گرافیک قابل قبولی دارد. یکی از نکات مثبت کابین و داشبورد KMC J7 استفاده از چراغ‌های LED پیوسته در بخش‌های مختلف داشبورد است که سبب می‌شود جلوه درونی خودرو زیباتر شود. 

از نظر فضای سر و پا کی ام سی J7 یک خودروی کاملا جادار و مناسب بوده و همچنین فضای صندوق جاداری را نیز دارد. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هم کیفیت نسبتا بالایی داشته و حس خوبی را به سرنشینان القا می‌کند. 

آریزو6 پرو

در مجموع در بخش کابین در هر دو خودرو طراحی خوبی را شاهد هستیم و باز هم با توجه به سلیقه‌ای بودن نمی‌توانیم نظر قطعی در رابطه با هر کدام از خودروها را بدهیم. اما با توجه به معیارهای مختلف سبک طراحی داشبورد KMC J7 مدرن‌تر از آریزو ۶ پرو بوده اما در کابین و داشبورد آریزو ۶ پرو نکات کاربردی بیشتر و ارگونومی بالاتری وجود دارد.

مقایسه مشخصات فنی آریزو ۶ پرو و J7

نماینده کرمان موتور یعنی J7 در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بوده که از فناوری GDi نیز بهره‌مند است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه  بوده که نیرو را به محور جلوی خودرو منتقل می‌کند. طبق اعلام کمپانی جک شتاب این خودروی اسپرت حدود ۸ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. لازم به ذکر است که سیستم تعلیق J7 در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع مولتی لینک است که سواری قابل قبول و نرمی را برای این خودرو به همراه داشته است. 

J7

اما در آن طرف میدان نماینده فونیکس یعنی آریزو ۶ پرو به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ چری که در سایر محصولات آن نیز قرار دارد مجهز شده که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۹ سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ترکیب فنی سبب شده تا آریزو ۶ پرو ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در حدود ۹.۸ ثانیه طی کرده و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷ لیتر را از خود به جا بگذارد. سیستم تعلیق آریزو ۶ پرو نیز در چرخ‌های جلو مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع نیمه مستقل میله پیچشی است که نسبت به خودروی رقیب کمی خشک‌تر است. 

آریزو6 پرو

در بخش فنی نماینده کرمان موتور یعنی J7 بر روی کاغذ خودرویی قوی‌تر و پرشتاب‌تر از آریزو ۶ پرو بوده و سبب می‌شود تا بیشتر جوانان به سمت آن روند. از طرفی با توجه به اینکه قلب تپنده J7 از سیستم GDi استفاده می‌کند نگهداری سخت‌تری را نیز با خود به همراه دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی KMC J7 و فونیکس آریزو ۶ پرو

هر دو خودرو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی جزو خودروهای دست پر در بازار ایران هستند. آریزو ۶ پرو به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک به همراه پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، صندلی راننده 6 جهته برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر در 4 جهت، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 10.25 اینچی تاچ، کلید های کنترل از روی فرمان، 6 بلندگو و یک ساب ووفر، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، دوربین 360 درجه، حالت‌های رانندگی (با حالت های اکو و اسپرت)، اتوهلد و ترمز پارک برقی مجهز شده که قابل قبول ارزیابی می‌شود. 

آریزو6 پرو

در طرف مقابل نیز KMC J7 کرمان موتور امکاناتی مانند 6 ایربگ راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده و همچنین تعدادی سیستم ایمنی نظیر سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی، سقف پانوراما، کی لس استارتر، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سنسور نور، سنسور باران، چراغ بدرقه و خوش آمد گویی، چراغ های جلو و عقب LED، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، کول باکس، درایو مود، صفحه کیلومتر دیجیتالی 7 اینچی، سیستم مالتی مدیا با 8 بلندگو، نمایشگر 10.4 اینچی و کلید های کنترلی از روی فرمان، کروز کنترل، شارژر وایرلس موبایل، صندوق عقب برقی، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در 3 حالت کامفورت - استاندارد - اسپرت، نورپردازی داخل کابین با قابلیت تغییر رنگ، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی و اتوهلد تجهیز شده و سبب شده تا جزو خودروهای پرآپشن بازار محسوب شود. 

J7


مزایا و معایب فونیکس آریزو ۶ پرو 

امکانات رفاهی مدرن

طراحی قابل قبول

فضای جادار کابین

ایمنی بالا

حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت

سواری نسبتا خشک

نبود سیستم رادار رانندگی بین خطوط

جعبه دنده CVT

مزایا و معایب KMC J7

شتاب خوب

طراحی مدرن و زیبا

امکانات رفاهی قابل قبول

سواری نرم

فضای جادار

گیربکس ناهماهنگ با موتور

حساس بودن پیشرانه به کیفیت بنزین 

ایمنی نامشخص

شرایط نگهداری سخت

قیمت

آریزو۶ پرو در اواخر فروردین ماه ۱۴۰۱ در کارخانه یک میلیارد و 390 میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار با قیمتی حدود یک میلیلارد و 900 میلیون تومان معامله می‌شود. در طرف مقابل نیز کی ام سی J7 در کارخانه یک میلیارد و 385 میلیون تومان قیمت خورده اما در بازار با قیمتی حدود 2 میلیارد و 280 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با اینکه J7 در کارخانه مقدار بسیار کمی از آریزو ۶ پرو ارزان‌تر است اما در بازار حدود ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از نماینده فونیکس خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 142314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha