فرق سهند با ساینا جی ایکس چیست؟ + بررسی طراحی، پیشرانه و آپشن‌ها

در این گزارش به فرق خودرو سهند با ساینا GX خواهیم پرداخت و این دو خودرو را از زوایای ظاهری، فنی، امکانات و انتظار تجربه رانندگی مقایسه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سایپا طی سال‌های اخیر تولیدات خود را افزایش داده و سعی داشته تا سبد محصولات خود را گسترده‌تر و بیشتر از قبل کند. این را می‌توان از تولید محصولاتی چون خانواده شاهین، سایناهای جدید و دو خودروی تازه متولد شده یعنی اطلس و سهند پی برد که بسیاری از آنها آماده ورود به بازار هستند.

سهند را می‌توان نسل جدید ساینا دانست که با تغییرات عمده ظاهری و کابین روانه بازار خواهد شد. همچنین ساینا GX نیز جدیدترین عضو خانواده سایناست که تا حدودی یک فیس لیفت را تجربه کرده و احتمالاً با تفاوت‌هایی قابل لمس به بازار عرضه خواهد شد.

ساینا

سهند

فرق سهند و ساینا GX در طراحی ظاهری

اولین فرق خودرو سهند با ساینا، در طراحی کاپوت و چراغ‌های جلو مشاهده می‌شود که با اطلس مشترک بوده و کاپوت خودرو نیز پیشتر در طراحی ساینا اس به کار رفته است.

از نظر طراحی ظاهری، تفاوت چندانی در فرق ساینا جی ایکس با ساینا اس مشاهده نمی‌شود و در این خودرو همان ظاهر ساینا S تکرار شده است. اما سهند به کل ظاهری به‌روزتر و زیباتر دارد و هر دو نمای جلو عقب میزبان چراغ‌های جدید و کشیده و طرح جدید سپرهاست. در زاویه جانبی تفاوت چشمگیری در فرق ساینا جی ایکس با سهند دیده نمی‌شود و همچنان شاهد استفاده از درب‌های مشابه، طراحی تخم مرغی گرین هاوس مشابه، صندوق عقب جعبه‌ای نه چندان موزون و فاقد همخوانی کامل با ظاهر کلی خودرو هستیم.

گرافیک چراغ‌های عقب نیز یکی دیگر از تفاوت‌ها در بررسی فرق ساینا جی ایکس با سهند است. جدیدترین فرزند سایپا، از چراغ‌های عقب دارای تریم نوار کرومی و ظاهری مدرن‌تر بهره می‌برد که در مقایسه با ساینا و چراغ‌های نه چندان جالبش، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان دارند.

از این نظر با اینکه هر دو خودرو پلتفرمی مشابه دارند اما سهند خودرویی جذاب‌تر از ساینا GX بوده و در این مرحله گوی سبقت را از ساینا خواهد گرفت.

ساینا

سهند

با ورود به کابین و ادامه مقایسه فرق سهند با ساینا جی ایکس، سطح جدیدی از تفاوت‎‌ها را ناظر هستیم. اولین فرق خودرو سهند با ساینا جی ایکس در کابین خودرو، ساختار و تیپ کلی آن است. سایپا کوشیده تا با طراحی جدید کابین و استفاده از المان‌های جدیدی مانند تریم دورنگ، خطوط متفاوت در طراحی داشبورد، نمایشگر بزرگتر (۷ اینچ) و متریال باکیفیت‌تر در مقایسه با پلاستیک خشک نامحبوب، همان حرکتی که برای مدرنیزاسیون روی کوییک زده بود، روی ساینا هم پیاده کند. 

در بخش داخلی نیز ساینا GX طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سایپا کابین و داشبوردی مشابه به ساینا S داشته اما با برخی تفاوت‌ها که منوط بر آپشن‌های بیشتر آن خودروست. از جمله این تغییرات می‌توان به غربیلک ۳ شاخه D کات جدید اشاره کرد که اکنون میزبان کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا نیز هست و در هردو خودروی سهند و ساینا gx دیده می‌شود. همچنین بر روی قسمت بالایی داشبورد ساینا جی ایکس نیز یک صفحه نمایش بزرگ لمسی ۷ اینچی تعبیه شده است که اندکی از حس ارزان و اقتصادی بودن خودرو می‌کاهد اما تأثیر چندان قابل توجهی روی حس کلی کابین نمی‌گذارد.

سهند اما در این قسمت نیز مانند طراحی ظاهری درون کابین خود طراحی جدید و به‌روزتری را نسبت به ساینا GX می‌بیند که در آن داشبورد میانی کاملا متحول شده است. بر روی داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تعبیه شده و زیر آن دریچه‌های دایره‌ای شکل تهویه خودرو قرار گرفته‌اند، همچنین قسمت انتهایی داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع جا خوش کرده است. فرمان خودرو به صورت D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده و ظاهری مشابه کادیلا یا همان تندر ۹۰ ایرانی دارد. 

ساینا

مقایسه پیشرانه سهند و ساینا GX

سهند

موتور

۴ سیلندر ۸ سوپاپه

حجم موتور

۱۵۰۳ سی سی

تنفس موتور

تنفس طبیعی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

توان

۹۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه

گشتاور

۱۳۷ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه

گیربکس

۵ سرعته دستی

ماکسیمم سرعت

۱۷۲ کیلومتر در ساعت

ابعاد بدنه

۴۲۱۵ طول - ۱۶۷۷ عرض - ۱۴۸۵ ارتفاع

فاصله بین دو محور

۲۴۱۰ میلیمتر

میزان مصرف سوخت

صدی ۷ لیتر (ترکیبی)

در بخش فنی طبق اطلاعات منتشر شده هر دو خودرو وضعیت یکسان و مشابهی دارند. هر دو خودرو به نسل جدید پیشرانه معروف M۱۵ مگاموتور مجهز بوده که با کد M۱۵ GSi شناخته می‌شود. پیشرانه M۱۵ GSi یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست.

این پیشرانه ارتقا یافته نسبت به M۱۵ معمولی عملکرد بهتری نیز دارد اما همچنان ۸ سوپاپ است. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ‌های سوخت یا همان VVT نیز مجهز شده است.

سهند

در بخش جعبه دنده نیز هر دو محصول جدید سایپا یهنی سهند و ساینا GX در نسخه دستی مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته بوده که نیرو را به محور جلوی خودرو منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که هر دو خودرو خصوصا سهند نسخه اتوماتیک نیز خواهد داشت که باید دید سایپا کدام گیربکس اتوماتیک را برای آن ها انتخاب می‌کند. 

سهند

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز سهند به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مالتی مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرمی، سامانه GSI و سامانه پایش باد تایرها تجهیز خواهد شد.  در جدول زیر می‌توانید نگاه جامع‌تری برای بررسی امکانات رفاهی سهند و ساینا  GX داشته باشید.

امکانات

سهند

ساینا جی ایکس

ایمنی

دو ایربگ جلویی

سیستم هشداردهنده امنیتی

دو ایربگ جلویی

هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی

سیستم هشداردهنده امنیتی

ترمز و پایداری: ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ABS – EBD

مالتی مدیا

مانیتور ۷ اینچی

۲ اسپیکر

پورت USB

مانیتور ۷ اینچی

پورت USB

امکانات رفاهی

کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، سیستم تهویه مطبوع نیمه خودکار، روکش چرمی صندلی ها (برای سهند G)، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب (برای سهند G)، چراغ روشنایی مخصوص روز

سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، چراغ مخصوص روز، مه شکن جلو و عقب، آینه جانبی برقی، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی فولادی، دریچه گاز الکتریکی، فرمان هیدرولیک

ساینا

ساینا

همچنین ساینا GX نیز امکاناتی مانند دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD، سامانه مالتی پلکس مجهز شده است. 

سهند

تفاوت سهند و ساینا GX در بازار چگونه خواهد بود؟

با توجه به فرق سهند با ساینا جی ایکس، محدوده آپشن‌ها و پیشرانه که در هر دو خودرو بررسی شد، احتمال می‌رود سهند به عنوان سدان جدید سایپا از لحاظ قیمتی پایینتر از شاهین و اندکی بالاتر از ساینا اس و حتی ساینا جی ایکس قرار بگیرد. این خودرو همچنان یارای رقابت با محصولاتی مانند رانا پلاس را ندارد، اما باید منتظر ماند و دید سهند با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد و تجربه رانندگان از این خودرو چگونه خواهد بود.

از سوی دیگر، ساینا جی ایکس قرار است که آخرین مدل از ساینا باشد که وارد سیستم فروش سایپا می‌شود و احتمالاً من بعد پرونده فیس لیفت‌های نیمه کاره ساینا رها شده و میدان برای طراحی و تولید خودروهای جدید خالی خواهد شد. رقبای این دو خودرو همچنان سدان‌های اقتصادی وطنی از جمله کامپکت‌های کوییک و اطلس هستند و در مقایسه با اتومبیل‌های ایران خودرو از جمله رانا، حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت./

کد خبر 142811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha