قیمت خودروهای وارداتی در بازار به کدام سمت می‌رود؟ / تخلیه حباب قیمت خودرو تا ۷۰ درصد متصور است

یک کارشناس بازار خودرو با بیان این‌که بازار بخشی از تخلیه حباب و ریزش قیمت خودرو پس از واردات خودرو را پیش‌خور کرده است، گفت: با این وجود انتظار داریم تا قیمت خودرو با ریزش ۳۰ تا ۷۰ درصدی به خصوص در قیمت خودروهایی مانند بنز و ب‌ام‌و همراه باشد.

علی خسروانی، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به قیمت لندکروز و مقایسه قیمت این خودرو با خارج از کشور، افزود: لندکروز مدل ۲۰۱۲ در بازار با قیمتی معادل ۱۲ میلیارد تومان می‌شود در حالی که قیمت لندکروز صفر کیلومتر در حدود ۱۰ میلیارد تومان است، پس اگر لندکروز به صورات وارداتی در بازار عرضه شود حتی می‌توانیم شاهد ریزش قیمت این خودرو تا ۴ میلیارد تومان نیز باشیم.

وی به بازار خودروهای آلمانی نظیر بنز و ب‌ام‌و هم اشاره و تصریح کرد: قیمت بنز و ب‌ام‌و به خصوص در مدل‌های ۲۰۱۵ و ۱۶ با حباب زیادی همراه است. مثلا ب‌ام‌و ۵۲۸ مدل ۲۰۱۵ در بازار ایران ۶ میلیارد معامله می‌شود اما در بازار دوبی ۱۵ هزار دلار قیمت دارد.

این کارشناس بازار خودرو اظهار داشت: ریزش قیمت این خودروها در صورت ورود خودروهای جدید به بازار قطعی خواهد بود و خودروهایی مانند بنز و ب‌ام‌و که حباب بیشتری دارند با ریزش سنگین‌تری همراه خواهد بود.

خسروانی با پیش‌بینی در خصوص قیمت خودروهای چینی در صورت واردات، ادامه داد: انتظار ما از بازار خودروهای مونتاژی چینی پس از واردات این است که خودروهای چینی تا آستانه قیمت شورای رقابت ریزش داشته باشد. به شخصه اما ریزش قیمت تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت اعلامی شورای رقابت را برای خودروهای چینی متصور هستم.

وی تخلیه حباب خودروهای چینی را هم قطعی دانست و گفت: با توجه به این‌که قیمت خودروهای چینی در بازه ۱۵ هزار دلار است و با محاسبه هزینه حمل و نقل، اسقاط، تعرفه و سود بازرگانی، نمی‌توانیم انتظار قیمت زیر یک میلیارد و دویست میلیون تومانی داشته باشیم پس این‌که ریزش قیمت خودروهای چینی به زیر قیمت شورای رقابت را ببینیم، قابل انتظار نیست.

این فعال بازار خودرو، تخلیه حباب قیمت خودرو را به نفع خودروهای داخلی نیز دانست و خاطرنشان کرد: ریزش قیمت خودرو با حذف یا کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری، امکان خرید خودرو برای مصرف‌کننده واقعی را فراهم و حباب قیمت خودروهای داخلی را نیز تخلیه خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: براساس اطلاعاتی که تاامروز منتشر شده است، تعرفه خودرو به صورت پلکانی تعیین شده است و به عنوان مثال خودروهای ۱.۵ یا ۲ لیتری هیبریدی با تعرفه بسیار پایینی وارد خواهد شد. ورود این خودروهای مدل بالا با تعرفه پایین قطعا بازار سایر خودروها را با ریزش همراه خواهد کرد.

کد خبر 143166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha